andersbrink
hasenfrasen
Byt huvudmunstycken, NU, slöhög där!Jo det var synd att hojen inte varvade.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Byt huvudmunstycken, NU, slöhög där!Jo det var synd att hojen inte varvade.
Exakt så. Om reläet hänger sig så är det ju bara att rycka ur det ur sockelnJo det var synd att hojen inte varvade.
Har tänkt på att man måste kunna koppla förbi reläet, enklast är väl att ha en sockel till reläet och en kabelstump KLR:en har nåt liknande relä som styr säkerhetskretsarna om jag minns rätt. Sen funderar jag på hur man ska tänka åt andra hållet om reläet hänger sig så man inte kan stanna hojen.
Byt huvudmunstycken, NU, slöhög där!![]()
Hur ser din spänning ut? om du har tillgång till ett oscilloskop så kanske det vore intressant att kolla.
om någon diod i din likriktarbrygga uppför sig konstigt kanske du får en ojämn spänning. Kanske kan du i så fall få falska tändpulser och det är ju inte så bra.
Exakt så. Om reläet hänger sig så är det ju bara att rycka ur det ur sockeln
Gashäng + att ett relä klibbar ihop samtidigt hde varit höjden av otur. Du kan räkna bort den faktorn och sova gott på natten.Jo bara det är väl bara att det inte händer vid fel tillfälle, men risken att man tex skulle få gashäng och att reläet då brinner ihop och hänger sig är väl minimal.
Gashäng + att ett relä klibbar ihop samtidigt hde varit höjden av otur. Du kan räkna bort den faktorn och sova gott på natten.
Hur ser tändstiften ut ? Sotsvarta pga för mycket soppa ?
Det borde stiften ju vara om det inte sugs tjyvluft genom sprickor i gummit mellan förgasare och motor.
Att dra nytt kablage till strålkastare gör ca 2 Volt högre spänning till lampan. Erfarenhet från Sprint RS.
Men under sommarsäsongen behöver du väl inte bättre ljus där du bor ?
Ljust, skymmning alltid under säsong. Under tider när du kör hoj.
Triumph Sprint RS, Lucas(?) Moonlight och
Jag tyckte sedan jag kört hem en kväll i höstas att ljuset var uselt. Så jag gissade på spänningsfall. När jag kollade i elschemat så verkade det som båda H4 lamporna kunde användas till halv- och helljus (inte bara höger halvljus, vänster helljus) och i hojen hittade jag två tomma reläsocklar...www.sporthoj.com
Nu när du har det här fina kablaget så är det en mätning jag gärna velat göra.Nu tror jag att jag löst problemet men riktigt vad eller var felet är, hojen betedde sig ju som bekant väldigt konstigt med lägre spänning vid varv och med tångameremetern på kabeln mellan batteri och laddregulatorn så laddade den på tomgång men inte vid varv.
Ledsnade på dessa konstigheter och tog och drog provisoriskt nya kablar från statorn och batteri till laddregulatorn och då laddar hojen runt 14,4V oavsett varv. Nånstans så är det alltså fel i kablaget antingen till statorn om det skulle vara överslag eller nåt nåt i kablaget efter punkten jag mätt spänningen från statorn men jag misstänker starkt att det är nån form av dålig kontakt nånstans kontakt om, polskor eller säkringshållaren på pluskabeln mellan laddregulatorn och batteriet som inte går att mäta fram med multimeter men som visar sig då kretsen drar ström.
Nu ska jag städa upp denna koppling och avsäkra kabeln mellan laddregulatorn och batteriet som original är säkrad med 15A, sen ska jag byta kablarna från statorn till gula och fixa nåt kontakdon. Har man tur kan man kanske med lite tur pillra ur flatstiften i kontakdonet till regulatorn så det går att använda.
Bredbandslambdan kopplade jag ur via säkringen och sonden fick ligga lös bredvid avgassystemet men efter att dragit om kablaget sjunker spänningen marginellt men den ikopplad, så nu ska det nog inte vara nåt problem med lambdan.
Vad som nu blir intressant är att se vad som händer på högvarv om det är spänningsfall till CDI och tändspole eller bestycknigen som gör att hojen inte vill svarar över 110-120 km/h och har AFR värden runt 9.View attachment 463404
Nu när du har det här fina kablaget så är det en mätning jag gärna velat göra.
Det är att med en tångamperemeter mäta strömmen mellan startorn och regulatorn
Mäta på en kabel i taget av de tre, när man kör motorn vid lite olika varvtal, tex Tomgång, 3000RPM, 5000RPM
För om det är så att regulatorn är av den äldre typen som kortsluter startorn när batterispänningen är 14,4 Volt då borde ju strömmen genom kablarna mellan stator och regulator öka med ökande varvtal. Medan strömmen mellan regulator och batteriets pluspol är närmast konstant eller kanske svagt ökande med ökande varvtal ?
Nyfiken helt enkelt.
Behövs tångamperemeter och för att mäta mellan regulator och pluspol tångamperemeter för DC.
Och så finns ju risken en vanlig tångamperemeter bara klarar visa någorlunda rätt vid 50Hz.....
Bra jobbat ! Tack för informationen.Nu mätte jag ju Ampere med tången mellan stator och regulatorn innan jag snyggt förpackade de tre kablarna i ett sånt där plastkabelskydd, tyvärr är min livssituation sån att mitt minne knappt fungerar och jag skrev inte upp mätresultaten. Men om jag inte minns fel så hade jag ganska exakt samma ström på samtliga tre faser på tomgång men kommer inte ihåg värdet men 8 A är nåt som kommer upp, vid varv så ökade strömmen till kanske 12A på två faser men då ströps en fas ner rejält.
En vanlig tångampermätare visar väl bara rätt vid 50 Hz, det hävdade en som håller på med frekvensomformare då jag mätte en växellåda med inbyggd motor som är frekvensstyrd som gick tungt på jobbet. Man kan mäta vid annan frekvens än 50 Hz men man får inte fram riktigt rätt mätvärde, dock så ser man ju om man har jämn ström mellan faserna. Sen hur mycket mätvärden felar beroende på frekvens har jag ingen aning om.
På DC sidan ut från regulatorn så ökade strömmen och spänningen något med ökat varv men det var inte mycket som skiljde.
Som sagt, tyvärr fungerar minnet dåligt på grund av stress till följd av en vårdnadstvist. Är i alla fall glad att jag tog mig samman och orkade fixa detta på hojen.
Bra jobbat ! Tack för informationen.
Ja jag har också misstänkt att tångamperemeter inte är att lita på mer än för just 50Hz.
Och nu bekräftat: Citat
En vanlig tångampermätare visar väl bara rätt vid 50 Hz, det hävdade en som håller på med frekvensomformare
slut citat.
Har hojen gått bra tidigare med samma bestyckning? Har lite svårt att tro att bestyckningen ska ändras bara så där. Hade den gått snålt så visst, E10 och igenkläggade munstycken. Men den går fett. Har du gjort något med luftfiltret?
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |