Laddproblem GSX750ES

Hur ser din spänning ut? om du har tillgång till ett oscilloskop så kanske det vore intressant att kolla.
om någon diod i din likriktarbrygga uppför sig konstigt kanske du får en ojämn spänning. Kanske kan du i så fall få falska tändpulser och det är ju inte så bra.
 
Jo det var synd att hojen inte varvade.

Har tänkt på att man måste kunna koppla förbi reläet, enklast är väl att ha en sockel till reläet och en kabelstump KLR:en har nåt liknande relä som styr säkerhetskretsarna om jag minns rätt. Sen funderar jag på hur man ska tänka åt andra hållet om reläet hänger sig så man inte kan stanna hojen.
Exakt så. Om reläet hänger sig så är det ju bara att rycka ur det ur sockeln
 
Byt huvudmunstycken, NU, slöhög där! :sissy

Jo, har mailat bra i gasen för att höra om han har rätt munstycken på hyllan. Ville ändå utesluta laddningen och spänningsmatningen till tändningen så gott det går.

Hur ser din spänning ut? om du har tillgång till ett oscilloskop så kanske det vore intressant att kolla.
om någon diod i din likriktarbrygga uppför sig konstigt kanske du får en ojämn spänning. Kanske kan du i så fall få falska tändpulser och det är ju inte så bra.

Nu har jag ju faktiskt tillgång till oscilloskop så visst skulle man kunna kolla upp spänningen hur den ser ut, dock är det väl lite otroligt att två regulatorer skulle bete sig likadant men man ska ju aldrig säga aldrig, dock så tror jag nog på atthuvudmunstyckena är problemet för det är ju sex storlekar större än original och då hittar jag inga andra ändringar än 4-1 på hojen.

Exakt så. Om reläet hänger sig så är det ju bara att rycka ur det ur sockeln

Jo bara det är väl bara att det inte händer vid fel tillfälle, men risken att man tex skulle få gashäng och att reläet då brinner ihop och hänger sig är väl minimal.
 
Jo bara det är väl bara att det inte händer vid fel tillfälle, men risken att man tex skulle få gashäng och att reläet då brinner ihop och hänger sig är väl minimal.
Gashäng + att ett relä klibbar ihop samtidigt hde varit höjden av otur. Du kan räkna bort den faktorn och sova gott på natten.
 
Hur ser tändstiften ut ? Sotsvarta pga för mycket soppa ?
Det borde stiften ju vara om det inte sugs tjyvluft genom sprickor i gummit mellan förgasare och motor.
Att dra nytt kablage till strålkastare gör ca 2 Volt högre spänning till lampan. Erfarenhet från Sprint RS.
Men under sommarsäsongen behöver du väl inte bättre ljus där du bor ?
Ljust, skymmning alltid under säsong. Under tider när du kör hoj.
 
Gashäng + att ett relä klibbar ihop samtidigt hde varit höjden av otur. Du kan räkna bort den faktorn och sova gott på natten.

Ja risken för det är nog minimal.

Hur ser tändstiften ut ? Sotsvarta pga för mycket soppa ?
Det borde stiften ju vara om det inte sugs tjyvluft genom sprickor i gummit mellan förgasare och motor.
Att dra nytt kablage till strålkastare gör ca 2 Volt högre spänning till lampan. Erfarenhet från Sprint RS.
Men under sommarsäsongen behöver du väl inte bättre ljus där du bor ?
Ljust, skymmning alltid under säsong. Under tider när du kör hoj.

Stiften är åt det svartare hållet och jag har ju nu även bredbandslambda på hojen och den går fett.

Då det gäller stålkastaren så märker jag inte av dåligt ljus här, högsäsongen här är ju från maj till augusti och då är det ljust mrsra tiden och då september kommer är det älgjakt och då blir det inte bara lite kortare turer med hojarna.
 
Nu tror jag att jag löst problemet men riktigt vad eller var felet är, hojen betedde sig ju som bekant väldigt konstigt med lägre spänning vid varv och med tångameremetern på kabeln mellan batteri och laddregulatorn så laddade den på tomgång men inte vid varv.

Ledsnade på dessa konstigheter och tog och drog provisoriskt nya kablar från statorn och batteri till laddregulatorn och då laddar hojen runt 14,4V oavsett varv. Nånstans så är det alltså fel i kablaget antingen till statorn om det skulle vara överslag eller nåt nåt i kablaget efter punkten jag mätt spänningen från statorn men jag misstänker starkt att det är nån form av dålig kontakt nånstans kontakt om, polskor eller säkringshållaren på pluskabeln mellan laddregulatorn och batteriet som inte går att mäta fram med multimeter men som visar sig då kretsen drar ström.

Nu ska jag städa upp denna koppling och avsäkra kabeln mellan laddregulatorn och batteriet som original är säkrad med 15A, sen ska jag byta kablarna från statorn till gula och fixa nåt kontakdon. Har man tur kan man kanske med lite tur pillra ur flatstiften i kontakdonet till regulatorn så det går att använda.

Bredbandslambdan kopplade jag ur via säkringen och sonden fick ligga lös bredvid avgassystemet men efter att dragit om kablaget sjunker spänningen marginellt men den ikopplad, så nu ska det nog inte vara nåt problem med lambdan.

Vad som nu blir intressant är att se vad som händer på högvarv om det är spänningsfall till CDI och tändspole eller bestycknigen som gör att hojen inte vill svarar över 110-120 km/h och har AFR värden runt 9.View attachment 463404
Nu när du har det här fina kablaget så är det en mätning jag gärna velat göra.
Det är att med en tångamperemeter mäta strömmen mellan startorn och regulatorn
Mäta på en kabel i taget av de tre, när man kör motorn vid lite olika varvtal, tex Tomgång, 3000RPM, 5000RPM
För om det är så att regulatorn är av den äldre typen som kortsluter startorn när batterispänningen är 14,4 Volt då borde ju strömmen genom kablarna mellan stator och regulator öka med ökande varvtal. Medan strömmen mellan regulator och batteriets pluspol är närmast konstant eller kanske svagt ökande med ökande varvtal ?
Nyfiken helt enkelt.
Behövs tångamperemeter och för att mäta mellan regulator och pluspol tångamperemeter för DC.
Och så finns ju risken en vanlig tångamperemeter bara klarar visa någorlunda rätt vid 50Hz.....
 
Last edited:
Nu när du har det här fina kablaget så är det en mätning jag gärna velat göra.
Det är att med en tångamperemeter mäta strömmen mellan startorn och regulatorn
Mäta på en kabel i taget av de tre, när man kör motorn vid lite olika varvtal, tex Tomgång, 3000RPM, 5000RPM
För om det är så att regulatorn är av den äldre typen som kortsluter startorn när batterispänningen är 14,4 Volt då borde ju strömmen genom kablarna mellan stator och regulator öka med ökande varvtal. Medan strömmen mellan regulator och batteriets pluspol är närmast konstant eller kanske svagt ökande med ökande varvtal ?
Nyfiken helt enkelt.
Behövs tångamperemeter och för att mäta mellan regulator och pluspol tångamperemeter för DC.
Och så finns ju risken en vanlig tångamperemeter bara klarar visa någorlunda rätt vid 50Hz.....

Nu mätte jag ju Ampere med tången mellan stator och regulatorn innan jag snyggt förpackade de tre kablarna i ett sånt där plastkabelskydd, tyvärr är min livssituation sån att mitt minne knappt fungerar och jag skrev inte upp mätresultaten. Men om jag inte minns fel så hade jag ganska exakt samma ström på samtliga tre faser på tomgång men kommer inte ihåg värdet men 8 A är nåt som kommer upp, vid varv så ökade strömmen till kanske 12A på två faser men då ströps en fas ner rejält.

En vanlig tångampermätare visar väl bara rätt vid 50 Hz, det hävdade en som håller på med frekvensomformare då jag mätte en växellåda med inbyggd motor som är frekvensstyrd som gick tungt på jobbet. Man kan mäta vid annan frekvens än 50 Hz men man får inte fram riktigt rätt mätvärde, dock så ser man ju om man har jämn ström mellan faserna. Sen hur mycket mätvärden felar beroende på frekvens har jag ingen aning om.

På DC sidan ut från regulatorn så ökade strömmen och spänningen något med ökat varv men det var inte mycket som skiljde.

Som sagt, tyvärr fungerar minnet dåligt på grund av stress till följd av en vårdnadstvist. Är i alla fall glad att jag tog mig samman och orkade fixa detta på hojen.
 
Nu mätte jag ju Ampere med tången mellan stator och regulatorn innan jag snyggt förpackade de tre kablarna i ett sånt där plastkabelskydd, tyvärr är min livssituation sån att mitt minne knappt fungerar och jag skrev inte upp mätresultaten. Men om jag inte minns fel så hade jag ganska exakt samma ström på samtliga tre faser på tomgång men kommer inte ihåg värdet men 8 A är nåt som kommer upp, vid varv så ökade strömmen till kanske 12A på två faser men då ströps en fas ner rejält.

En vanlig tångampermätare visar väl bara rätt vid 50 Hz, det hävdade en som håller på med frekvensomformare då jag mätte en växellåda med inbyggd motor som är frekvensstyrd som gick tungt på jobbet. Man kan mäta vid annan frekvens än 50 Hz men man får inte fram riktigt rätt mätvärde, dock så ser man ju om man har jämn ström mellan faserna. Sen hur mycket mätvärden felar beroende på frekvens har jag ingen aning om.

På DC sidan ut från regulatorn så ökade strömmen och spänningen något med ökat varv men det var inte mycket som skiljde.

Som sagt, tyvärr fungerar minnet dåligt på grund av stress till följd av en vårdnadstvist. Är i alla fall glad att jag tog mig samman och orkade fixa detta på hojen.
Bra jobbat ! Tack för informationen.
Ja jag har också misstänkt att tångamperemeter inte är att lita på mer än för just 50Hz.
Och nu bekräftat: Citat
En vanlig tångampermätare visar väl bara rätt vid 50 Hz, det hävdade en som håller på med frekvensomformare
slut citat.
 
Bra jobbat ! Tack för informationen.
Ja jag har också misstänkt att tångamperemeter inte är att lita på mer än för just 50Hz.
Och nu bekräftat: Citat
En vanlig tångampermätare visar väl bara rätt vid 50 Hz, det hävdade en som håller på med frekvensomformare
slut citat.

Som sagt, detta är vad jag fått höra men han som sa det tror jag har ganska bra koll. I det berörda fallet var det en frekvensstyrd motor i en maskin i ett reningsverk som tog förmycket ström och då menade han jag talade med att man får ett visst mätfel om man inte kör på 50 Hz.

Vi ville kolla att det frekvensaren visade var rätt, kommer inte ihåg hur mycket det skiljde mellan tången och frekvensaren men jag har för mig att tången visade högre A än på frekvensaren vid lägre än 50 Hz. Men som sagt, minnet är inte så bra så jag jan minnas fel.

För övrigt körde jag en test repa med hojen utan snorkeln i luftburken och då gick hojen ordentligt snålt men inte över 130-140 km/h. Nu kan vi nog avskriva spänningsfall i tändningen och sikta in oss på nya mindre huvudmunstycken.
 
Har hojen gått bra tidigare med samma bestyckning? Har lite svårt att tro att bestyckningen ska ändras bara så där. Hade den gått snålt så visst, E10 och igenkläggade munstycken. Men den går fett. Har du gjort något med luftfiltret?
 
Har hojen gått bra tidigare med samma bestyckning? Har lite svårt att tro att bestyckningen ska ändras bara så där. Hade den gått snålt så visst, E10 och igenkläggade munstycken. Men den går fett. Har du gjort något med luftfiltret?

Det vet jag inte, hojen köptes av frugans syrras karls farsa under en flytt för ett drygt år sen och kunde inte startas och hade stått några år. Fick inte hem hojen fören vid jul då jag inte planerat för hoj köp och var utan släp. Skulle inte köpa nån hoj men till slut kunde jag inte hålla mig då priset var rätt och jag dessutom via Google hittade Suzuki XR69 vilket gjorde att idéerna till ett bygge av en endurance hoj i tidig 80-tals stil föddes.

Hojen gick då jag fick igång den i juli efter en massa om och men med att få tag på delar och allmänt strul men ryckte och hade sig i 80-120 km/h sen gick den hyfsat bra över 120 km/h det lilla jag körde, bestyckad upp lågfarten och då går den fint upp till 110-120 km/h men sen surar den. Vet inte om det kan vara så att lite bränsle även sugs upp via lågfarten och att det var precis på gränsen att gå på högfart så att med ökad lågfart gick den över gränsen och började sura.

Finns en annan tråd om dessa förgasarproblem. Men då jag upptäckte att laddningen också strulade så ville jag utesluta att detta inte påverkade tändningen. Nya munstycken är beställda och ska skickas från bra i gasen imorgon.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top