Monster Energy Grand Prix de France 2016

Hur svårkörda är MotoGP hojarna ?

Honda 5 startar 4 kraschar 80% kraschar (MM kraschade men i mål, dvs 3 poäng ! :))
Ducati 8 startar 4 kraschar 50% kraschar
Yamaha 4 startar 1 kraschar 25% kraschar
Suzuki 2 startar 0 kraschar 0% kraschar
Aprilia 2 startar 0 kraschar 0% kraschar (t.o.m. BAUTISTA kommer i mål :) )

Om jag räknat rätt, har jag räknat fel, säg till så jag kan rätta !
 
Honda 5 startar 4 kraschar 80% kraschar (MM kraschade men i mål, dvs 3 poäng ! :))
Ducati 8 startar 4 kraschar 50% kraschar
Yamaha 4 startar 1 kraschar 25% kraschar
Suzuki 2 startar 0 kraschar 0% kraschar
Aprilia 2 startar 0 kraschar 0% kraschar (t.o.m. BAUTISTA kommer i mål :) )

Om jag räknat rätt, har jag räknat fel, säg till så jag kan rätta !

Antalat krascher verkar bero mer på le mans 15år gamla beläggning samt att michelin inte är riktigt lika förlåtande som bridgestone enligt förarna. Förra året gick 6 stycken omkull vilket är ganska många också även fast man hade egen elektronik och bridgestone så det är nog beläggningen som är boven.
 
Undrar om kalle krycka ångrar att han lämnade tech3?

Jämför Lorre förra racet och Rossi i detta racet i parc ferme. Båda i 2a plats intervjuer.

Lorenzo: "Buhuu jag är egentligen bäst...."

Rossi: "Lorenzo var bäst idag..."

Såg dokumentären med JL pinsamt att se han springa omkring å tacka folk som kört om rossi.
Spyr lite varje gång jag ser honom.
 
Såg dokumentären med JL pinsamt att se han springa omkring å tacka folk som kört om rossi.
Spyr lite varje gång jag ser honom.

Hur lite spyr du när du ser Rossi efter att han började anklaga Marquez för att hjälpa Lorre samt frågade Pedrosa varför han kämpade emot så mycket i duellen mot Rossi?
 
Såg dokumentären med JL pinsamt att se han springa omkring å tacka folk som kört om rossi.
Spyr lite varje gång jag ser honom.

Vilken dokumentär? Om det går så upp med en länk! Jag vill också se så jag kan nära mitt hat till karln. :smasha
 
Måste beundra hans fighting spirit. Axeln ur led och foten bruten. Tanken ligger en meter från hojen. Ändå plockar han upp tanken och försöker få upp hojen för att köra vidare. Undrar hur hårt han slog i huvudet egentligen.
Sent from my Sputnik, totally lost in space

Antagligen så hårt att han inte hade en susning om vad som hänt sekunderna efteråt, vad läget var, att han vurpat under tävling.

(Jag ställde en gång upp i en boxningsmatch på skoj mot en svensk juniormästare i boxning. Helt plötsligt upptäcker jag att jag ligger på golvet på rygg omgiven av kompisarna som står runt om och tittar ner på mig.
Varför ligger jag på golvet? Varför står dom runt omkring och tittar på mig? Det var de första tankarna. Jag har inget minne alls av "matchen" som väl inte varade många sekunder.)
 
Antalat krascher verkar bero mer på le mans 15år gamla beläggning samt att michelin inte är riktigt lika förlåtande som bridgestone enligt förarna. Förra året gick 6 stycken omkull vilket är ganska många också även fast man hade egen elektronik och bridgestone så det är nog beläggningen som är boven.

Självklart är Le Mans banan och Michelindäcken det man skyller på hos Honda.
Där 4 av 5 förare kraschade.
Men om det var hela sanning, hur kommer det sig att hos Aprilia och Suzuki gick ingen förare omkull ? Tom BAUTISTA tar sig i mål ! :tummenupp :)

Och ska man jämföra Honda med ett märke som ligger på samma "nivå" i MotoGP, Yamaha,
Så hos Yamaha var det 1 av 4 förare som kraschade.

Min slutsats kvarstår,
Hondan är svårkörd med Michelin på dålig beläggning som på Le Mans.
Eller tvärtom.
Yamaha har löst inkörningsproblem med Michelin och den dåliga beläggningen på Le Mans bättre än Honda.
 
Hur lite spyr du när du ser Rossi efter att han började anklaga Marquez för att hjälpa Lorre samt frågade Pedrosa varför han kämpade emot så mycket i duellen mot Rossi?

Hur påverkas din hjältebild av Lorenzo när han säger:

"The fact that they knew what I was going for and that they are Spanish has helped me and in another race they may have tried everything to overtake. Dani did well because he could have tried a crazy overtake. We are Spanish and the title remains in Spain. If it had been in Italy and with two Italians behind Rossi then it would have been the same."

http://totalbikers.com/t/rossi-it-was-a-spanish-stitch-up/1503
 
Hur påverkas din hjältebild av Lorenzo när han säger:

"The fact that they knew what I was going for and that they are Spanish has helped me and in another race they may have tried everything to overtake. Dani did well because he could have tried a crazy overtake. We are Spanish and the title remains in Spain. If it had been in Italy and with two Italians behind Rossi then it would have been the same."

http://totalbikers.com/t/rossi-it-was-a-spanish-stitch-up/1503
Det påverkar mig inte alls, då det han säger är logiskt.

Om det hade varit Rossi (eller valfri italienare) som hade chans på mästerskapstiteln så hade ingen landsman försökt att köra om honom för kung och fosterland med risk för att bowla ut honom och bli uthängd i italiensk media och få skulden för att titeln gick till en spanjor istället. Troligtvis skulle till och med Iannone kunna behärska sig i en sån situation.

Dessutom kan jag tänka mig att Lorre inte drar sig för att ge "mästaren av mind games" lite att fundera på genom att göra ett sånt uttalande.

Slutligen ska man ju ha i åtanke att Rossi anklagade Marquez för att hjälpa Lorre redan efter racet på Philip Island, ett race där Marquez slog Lorre. När Rossi dessutom använde sin mediala makt för smutskasta Marquez så är det ju förståeligt att Marquez inte går in 110% för att slå Lorre, även om det så klart var det Rossi önskade få ut av hela spektaklet.
 
Självklart är Le Mans banan och Michelindäcken det man skyller på hos Honda.
Där 4 av 5 förare kraschade.
Men om det var hela sanning, hur kommer det sig att hos Aprilia och Suzuki gick ingen förare omkull ? Tom BAUTISTA tar sig i mål ! :tummenupp :)

Och ska man jämföra Honda med ett märke som ligger på samma "nivå" i MotoGP, Yamaha,
Så hos Yamaha var det 1 av 4 förare som kraschade.

Min slutsats kvarstår,
Hondan är svårkörd med Michelin på dålig beläggning som på Le Mans.
Eller tvärtom.
Yamaha har löst inkörningsproblem med Michelin och den dåliga beläggningen på Le Mans bättre än Honda.

Skulle väl inte säga att dom skyller det på banan men om man tappar så mkt som hondan gör i acceleration så måste förarna ta igen det på bromsningen vilket ökar risken mångfaldigt. Yamaha funkar visst överallt och Ducce ut och in i böj så dom klarar sig hyggligt. Suzuki klarade sig antagligen för att dom höll sig på hjulen längre än de andra och inte behövde jaga efter ett tag.
 
Skulle väl inte säga att dom skyller det på banan men om man tappar så mkt som hondan gör i acceleration så måste förarna ta igen det på bromsningen vilket ökar risken mångfaldigt. Yamaha funkar visst överallt och Ducce ut och in i böj så dom klarar sig hyggligt. Suzuki klarade sig antagligen för att dom höll sig på hjulen längre än de andra och inte behövde jaga efter ett tag.

Låter som den förklaring som DP och MM har.
 
Nyheter
ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

Back
Top