Monster eller Monster?? Please Help!

väcker tråden igen...
skall köpa mig ett monster nu i höst. Blir en 900. har en budget på 55K
men jag har två alternativ:

97a 3200 mil kolfiberdämpare (ducati performance) + massa kolfibergodis
på pappret: 33kw
går kanske att få ner till 55 000

97a 1600 mil lite mindre godis. orgdämpare
på pappret: 49kw
55 000

what to do?
en 2000-mila service på ducati här i gbg ligger på 5018:-
vet inte vad 4000, 5000, osv kostar. men jag kör ofta, mycket och många långa omvägar.

känns som att ett par nya pipor kan gå på en del :-( är det värt de dubbla milen?



(sliter mitt hår här)
 
bagerah skrev:
väcker tråden igen...
skall köpa mig ett monster nu i höst. Blir en 900. har en budget på 55K
men jag har två alternativ:

97a 3200 mil kolfiberdämpare (ducati performance) + massa kolfibergodis
på pappret: 33kw
går kanske att få ner till 55 000

97a 1600 mil lite mindre godis. orgdämpare
på pappret: 49kw
55 000

what to do?
en 2000-mila service på ducati här i gbg ligger på 5018:-
vet inte vad 4000, 5000, osv kostar. men jag kör ofta, mycket och många långa omvägar.

känns som att ett par nya pipor kan gå på en del :-( är det värt de dubbla milen?



(sliter mitt hår här)

min hade kolfiberdämpare och annat kolfiber godis, hade gått 1600mil enl mätaren, var i mkt bra skick.(betalade 55000)
det som var dåligt var batteriet och drivpaketet.
som jag fattat det så finns det olika modeller av monsterhojjarna, är det justerbara framdämpare tex så är det den dyrare modellen,är det inte det så är det dark modellen och den skall ligga lägre i pris.
min hade 49kw och hamnade i fklass 5, den som du skrev som hade lägre kw måste vara strypt och eftersom fbolagen går efter den ostrypta effekten så kanske du inte skall se den som billigare pga strypningen.
97modellen hade ducati lekt med ventilerna så att man fick bättre vrid men mindre toppeffekt så därför har dom lägre toppeffekt än vad tex 94modellerna har i papprerna 54kw som ger fklass 6, och det blir typ dubbla premien,


någon som är bättre på ducati kanske kan bekräfta det jag skrev ovan.


om du köper den med orginaldämparna så kommer du nog att byta ut dom mot kolfiber innan nästa sesång har börjat :D

jag har sett att servicen är dyr. men igentligen så är det ju bara ventiljustering och kamremsbyte man vill ha gjort, byta luftfilter,olja och oljefilter kan man ju göra själv..
den som har gått längre kanske du måste byta kopplingspaket på, tror det går på ca 3000kr,

jag skulle ta den som har gått 1600 och köpt nya kolfiberdämpare bak,då kan du välja om du vill ha högtdragna dämpare.
 
Last edited:
Tycker de verkar likvärdiga, lite beroende på hur mycket godis det är på den andra.

Du borde givetvis köpa min om du inte kan välja. :D :tungan
Lite dyrare men med sprut och mycket annat. :rolleyes: :yoparty
På pappret 57kw

Blocket - Annons
Sänkte priset till 80000....
/DucceMike
 
Last edited:
DwD skrev:
min hade 49kw och hamnade i fklass 5, den som du skrev som hade lägre kw måste vara strypt och eftersom fbolagen går efter den ostrypta effekten så kanske du inte skall se den som billigare pga strypningen.
97modellen hade ducati lekt med ventilerna så att man fick bättre vrid men mindre toppeffekt så därför har dom lägre toppeffekt än vad tex 94modellerna har i papprerna 54kw som ger fklass 6, och det blir typ dubbla premien,
Fel. Den som hade lägre kW (min) har INTE varit strypt. Alla svensksålda 97:or har den effekten som ORIGINALeffekt (dock inte på riktigt, bara på pappret) och är därför billigare att försäkra. Den som har 49 kW på pappret kan du inte hitta en lika billig försäkring på.
 
Warburton skrev:
Fel. Den som hade lägre kW (min) har INTE varit strypt. Alla svensksålda 97:or har den effekten som ORIGINALeffekt (dock inte på riktigt, bara på pappret) och är därför billigare att försäkra. Den som har 49 kW på pappret kan du inte hitta en lika billig försäkring på.
hmm skummt..min är en svensksåld 97a, och på den är det 49kw på pappret
 
Angående effekten på Monster....

Den som var generalagent fram til ca -97, skrev ner effekten vid inregningen i fordonsregistret på så gott som alla hojar de tog in i Sverige. Därför hittar man hojar som har väldigt låga försäkringspremier.

Dessutom fanns det två modeller av 900 -97:orna. Dels den vanliga (M900) och dels den andra vanliga (M900S). M900S:en hade samma toppar och ventiler som årsmodellerna före och efter. M900:an hade toppar och ventiler från M750, vilket gav lite bättre mellanregister men sämre toppeffekt.
Annars har 900:an alltid haft en toppeffekt på ca 74+ hkr

Köpråd?....

Varken 600, 620 eller 750 är tråkiga hojar.
600 och 750 "lider av" för lågt komp för att ge förväntad effekt.
600 är upplevs av många som för vek för att skjutsa eller köra motorväg med...

Mer att läsa? (redan länkad tror jag)
http://www.moto-one.com.au/performance/index.html

Lycka till!
 
JohanL skrev:
600 är upplevs av många som för vek för att skjutsa eller köra motorväg med...

Det håller jag med om, men annars är den jävligt rolig om man lär sig motorn.
Man kan ju dreva ner den lite om man känner för det. Har dock inte testat.
 
900an fungerar bra att skjussa på , faktiskt väldigt bra.
motorväg fungerar åxå,fördjävla skönt vrid i hojjen :banana
 
bagerah skrev:
väcker tråden igen...
skall köpa mig ett monster nu i höst. Blir en 900. har en budget på 55K
men jag har två alternativ:

97a 3200 mil kolfiberdämpare (ducati performance) + massa kolfibergodis
på pappret: 33kw
går kanske att få ner till 55 000

97a 1600 mil lite mindre godis. orgdämpare
på pappret: 49kw
55 000

what to do?
en 2000-mila service på ducati här i gbg ligger på 5018:-
vet inte vad 4000, 5000, osv kostar. men jag kör ofta, mycket och många långa omvägar.

känns som att ett par nya pipor kan gå på en del :-( är det värt de dubbla milen?



(sliter mitt hår här)
Nu ligger min annons ute iaf, bagerah, med fler bilder också! (Se min signatur)
 
Warburton skrev:
Nu ligger min annons ute iaf, bagerah, med fler bilder också! (Se min signatur)
varför skall du sälja den,hade du inte just köpt den?
den såg snygg ut,vet du om den är omlackad svart? :banana
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top