Monster eller Monster?? Please Help!

Snor tråden lite, är det någon sanning i att Monster 900 mellan -94 till -96 (om jag har rätt) är billigare än -97 och frammåt, funderar nämligen på ett Monster och kollat på en 900 från -95, den är ju "snorbillig" i försäkring" blir det dyrare att försäkra en 900 från -97 och frammåt ?

Hur är körglädjen och driftsäkerheten i dom lite älder Monster 900 ?

EazyLiving skrev:
Visserligen, men det har ju inte jag fattat än... Inte de hyperägare som är så fega på gasen att man tar dem på yttern heller... Skitskoj med monster på bana. Synd bara att det är lite dålig markfrigång.

Den dagen någon kör om mig med Monster på banan ska jag sälja hojen och börja spela bridge.

Ha ha, visst. Mitt inlägg är dock skrivet med "glimten i ögat", precis som det jag svarade på. Jag ser nu fram emot att bli omkörd på yttern av ett Monster 17/9 (Ducceklubben Knutstorp). Ok Monsterdiggare. Jag tror inte ni klarar det. Vad sätter ni emot?

DwD skrev:
när kom det insprutning på 900an?
vilken f-klass tillhör 900an? om det blir en 900 vilket det kanske lutar åt så blir det säkert en 96-98,

Insprut kom 01 på samtliga modeller.
då blev dessutom 600 = 620
750 = 800

yonsson skrev:
Insprut kom 01 på samtliga modeller.
då blev dessutom 600 = 620
750 = 800
Jasså, så det är så... verkligen så alltså. Jaha.
Då måste jag ha drömt att jag har ett monster... eftersom den är en 900i.e från -00 med insprutning :rofl

Har haft en Cagiva Raptor -03. Lätt val om man väljer mellan Monster & Raptor!
Blir Raptor alla gånger :-)
Mer pulver, brutalare motor, snyggare & mer ovanlig.
Bäst av allt mycket billigare!!!!!

Sprut på Monster kom 99 eller 00 vill jag minnas, men ta det med en STOR nypa salt. Bj.O.rn kan mer. skicka ett PM till han o fråga.

Att äldre monster varit i lägre försäkringsklasser har att göra med att Ducati angett olika effekter på motorerna olika tillverkningsår. Inte mycket att bry sig i. De ändrade aldrig på motorerna.. Så vad det står i pappret för en 94 är förmodligen inget annorlunda jämfört med en senare fugge 900 motor. Enda skillnaden är pappret...

Vissa år (Fram till 1997) reggades också en del duccar med strypt effekt. Dock är jag osäker på om detta gäller Monster.

Satsa hellre på en 900 än en mindre iallafall. Oavsett om du köper med förgasare eller insprutning. Monstret har ibland hamnat i klass 5, ibland 6 och vissa år 7. Ta REG. nummer och ring bolagen. Begär skriftliga premier. Tennant och IF brukar vara snälla mot monsterägare har jag hört. Prova där.

Vad gäller den mindre 620 spisen så är den ju en jättetrevlig bekantskap den med. Funkar bäst på allmän väg, men vissa gillar den på bana, även om det är lite dåligt drag i den på rakan.. Men som sagt. Har du haft sporthoj innan riskerar du att bli trött ganska omgående på den.

men dom 900 som ligger i fklass 5-6, kan inte det bli så att dom omvandlar dom till fklass 7 inom en snar framtid?,

620 spisen :hihi , dum fråga kanske, men går det överhuvudtaget att få upp den på slangen på ett kontrolerat sätt?
varför körs 620n på bana? är det ett bättre chassi/dämpare/vikt etc än på 900 som gör att den har bättre väghållning?

jag måste faktiskt erkänna att om en ny 620 har mycket bättre kurvtagning än en gammal 900 så kan den vara roligare,

tack för svaren, det blir så mycket enklare att köpa hoj när det finns folk som har haft erfarenhet av hojjarna(specielt dom som kan vara kritiska till sina egna favorit märken)

Är det någon skilldnad på äldre och nyare monster 900 ? om man kollar på en
-95 så står det: Effekt kW: 41
en -01 står det: Effekt kW: 57 och blir då en bra peng dyrare i försäkring !?

Förlåt om jag snor tråden lite.

Ang. Raptorn, som förövrigt ät bland det snyggastejag sett :yoparty , är dom inte svindyra att försäkra? Tänker då mest på 1000cc.

Skulle ju kunna vara ett annat elternativ om man vill åka italienskt.

Mvh / Christian

Kan hålla med i följande att med en M 620 får du en ohygglig kurv-vänlig hoj. En kompis till mig här i Turin ägen en 620 Dark -03 och vi brukar vara ett gäng som kör, och jag lovar dig att han inte har några som helst problem att hänga på folk på de kurviga vägarna som finns här. Men där gör den sig bäst och även som en stadshoj. Skall du åka lite längre och även köra längre vägar som tex E4 så tycker jag att du skulle fundera på att gå upp i familjen. Fundera lite på vad du skall använda hojen till.

Men visst gör sig ett Monster fint på bild :hihi

Bifogat

• Bild.jpg
    Bild.jpg
    117.8 KB · Visningar: 83
Be skrev:
Är det någon skilldnad på äldre och nyare monster 900 ? om man kollar på en
-95 så står det: Effekt kW: 41
en -01 står det: Effekt kW: 57 och blir då en bra peng dyrare i försäkring !?

Skillnad på effekten är som sagt "på pappret", med undantag om du tar ett så stort kliv. 95;orna har förgasare och 01:orna har insprutning som ger mer botten och lite mer topp.

Klart det blir dyrare i försäkring om det står mer effekt i pappret. Det säger ju sig själv.

Monstret körs med fördel på mellanlåga till mellanhöga varv. Det är då den kommer till sin rätt. Alltså så har den ett brett register vilket gör motorn mycket lättkörd på småvägar. Skall man åka bana kan man skaffa en 748-916-996 eller liknande.. Men på småvägar är det inga problem för monsterägare att hänga på hojar med mer effekt.

Last edited:
Baltazar skrev:
Förlåt om jag snor tråden lite.

Ang. Raptorn, som förövrigt ät bland det snyggastejag sett :yoparty , är dom inte svindyra att försäkra? Tänker då mest på 1000cc.

Skulle ju kunna vara ett annat elternativ om man vill åka italienskt.

Mvh / Christian
Jag hade Susab (Tennant) de tog 8800:-hel/hel, detta var i feb -04.
Annars är det ju vad fok kallar klass 7 hoj.
Väldigt trevlig hoj, dock aningen förliten för mej (190cm), hade en tendens att bli "lite lätt" i fronten vid lite snabbare körning.
Grrrrrymt ljud, har inte hört grymmare på nå´n hoj!!!
(ja, med slip-on då förstås).

Jag köpte en splirrans ny i feb -03 för 74.500:- (Stibix mc), det är ju vad tokarna begär för en -96 ducce monster....

Att försäkringen är billigare för Monster -95 har väl mer med åldern än eventuella effektskillnader att göra. Försäkringen börjar högt på nya hojar, och sjunker sedan efter 2 och sedan 5 år eller nåt ditåt. Möjligen om nyare hojar har lite högre effekt så man hoppar upp i nästa klass, lite osäker hur mycket det gör mellan 5 o 6, vilket är de som är aktuella, tror jag. Vad gäller strypeffekter trodde jag att det var historia även på gamla hojar, bolagen påstår sig titta på "ursprungseffekt", vad det nu kan vara.

Som exempel min gamla kamskaftare (900S2 1984, 70 häst/230 kg) i fk 5 kostar 1450 spänn helår/helförsäkring, och det är en vanlig hojförsäkring, ingen Classic (då ska hojen vara "nära originalskick, bifoga bild". Min är inte ens nära, tänkte byta hjul, bromsar,avgassystem, sadel, kanske tank och såga lite i ramen till vintern...)

vågen skrev:
Jasså, så det är så... verkligen så alltså. Jaha.
Då måste jag ha drömt att jag har ett monster... eftersom den är en 900i.e från -00 med insprutning :rofl

Modell och årsmodell är ju inte samma sak. 2001's modell kom ju 2000.
Så då stämmer det ju eller hur...

yonsson skrev:
Modell och årsmodell är ju inte samma sak. 2001's modell kom ju 2000.
Så då stämmer det ju eller hur...

Ska man förklara sig själv lite kanske.
Min hoj är av modell 2000 och är reggad som en 99:a
(Uttagen 991231)
Den har förgasare.

Din är av årsmodell 00 men modell 01 eftersom den har insprut.
Det är ju som med bilar. Modeller och årsmodeller är inte alltid samma sak.

ok, har hittat en monster 900 en -96 ser ut att vara i bra skick, kolfiberdämpare inkl,
vad skall man betala för en sådan?, den har gått under 1000 mil, men det vet man ju aldrig, skicket bestämmer ju..

edit:nu har man cesh, gäller bara att hitta någon i bra skick åxå :huvet

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2