Monster eller Monster?? Please Help!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Står i valet eller kvalet...
Är sedan igår kväll hojlös och kikar nu efter Ducati monster som varit favorithojen sen länge.

Har hittat två objekt..

750 dark -01, 1350 mil, helt nya däck, 65 tusen

620 dark -02, 560 mil, 65 tusen (ev prutmån nedåt)

Båda är utrustade med performancedämpare...
Båda är fullservade och i bra skick..

Ambivalens är ju bara förnamnet!
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Ducati Monster 600 är den absolut tråkigaste hoj jag någonsin har kört. 750:n går an.

Va f-n.. Köp min gula 620ie -02 uttage april -03 och endast 250 mil. Har ju rejsat hela året och knappt orkat åka 1 meter på väg.
Kapad bakram och frän bakspegel i kolfirberlook.
65.000:- å den är din idag!!

/m

korvgubbe skrev:
Står i valet eller kvalet...
Är sedan igår kväll hojlös och kikar nu efter Ducati monster som varit favorithojen sen länge.

Har hittat två objekt..

750 dark -01, 1350 mil, helt nya däck, 65 tusen

620 dark -02, 560 mil, 65 tusen (ev prutmån nedåt)

Båda är utrustade med performancedämpare...
Båda är fullservade och i bra skick..

Ambivalens är ju bara förnamnet!
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

McB skrev:
Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Ducati Monster 600 är den absolut tråkigaste hoj jag någonsin har kört. 750:n går an.

ja, det är vad alla säger men nu pratar jag inte om 600:an utan om 620... Det är en nyare motor med högre trimmningsgrad. Den har två hk mindre än 750..

Lite data då:
600 -01: vikt:174kg effekt:37kw(51hp) vrid:50Nm
750 -02: vikt:178kg effekt:45kw(62hp) vrid:62Nm
620 -02: vikt:177kg effekt:44.3kw(60hp) vrid:53.3Nm

Raptor är grym men lite för stor för mig gröngöling... Vill ha en mattsvart monster och har alltid velat ha..

Köp för bövelen Cagivan :fakta

Den spöar alla Monster (kanske oräknat nya S4R) vilken dag som helst. Vassare (mycket) motor, snyggare och jäkligt mycket ovanligare. Har haft en TL-S och är fortfarande kär i motorn.

Som ett tips, skippa 750'n. 620'n är så mycket trevligare och piggare i motorkaraktären. T o m jag som kom från en SPS och en Gixxer 1000 blev impad av den "lilla spisen". Jag har ju t o m gasat ifrån gamla 900SS med 620'n rakt fram. ;o)

Sen ska du veta att Dark oftast bara har en skiva fram och lite billigare komponenter som sänker prriset, medans min har dubbla och ärr myyyycket prisvärdare!! :rolleyes:

Sen gör du nog rätt i att skita i Raptorn. Det är en tråkig hoj, både utseende och körkänsla, jämfört med ett Monster.

korvgubbe skrev:
ja, det är vad alla säger men nu pratar jag inte om 600:an utan om 620... Det är en nyare motor med högre trimmningsgrad. Den har två hk mindre än 750..

Lite data då:
600 -01: vikt:174kg effekt:37kw(51hp) vrid:50Nm
750 -02: vikt:178kg effekt:45kw(62hp) vrid:62Nm
620 -02: vikt:177kg effekt:44.3kw(60hp) vrid:53.3Nm

Raptor är grym men lite för stor för mig gröngöling... Vill ha en mattsvart monster och har alltid velat ha..

EazyLiving skrev:
Som ett tips, skippa 750'n. 620'n är så mycket trevligare och piggare i motorkaraktären. T o m jag som kom från en SPS och en Gixxer 1000 blev impad av den "lilla spisen". Jag har ju t o m gasat ifrån gamla 900SS med 620'n rakt fram. ;o)

Sen ska du veta att Dark oftast bara har en skiva fram och lite billigare komponenter som sänker prriset, medans min har dubbla och ärr myyyycket prisvärdare!! :rolleyes:

Sen gör du nog rätt i att skita i Raptorn. Det är en tråkig hoj, både utseende och körkänsla, jämfört med ett Monster.

Om du vill kan du få komma hit och testa mot min 750 om du vill?
Aldrig vart med om varken 600:a eller 620 som piskat min maskin...men men är man überduktig att köra så har man väll ingen chans :rolleyes:

Darken är helt klart den grymmaste färgen :fakta dubbla skivor :fakta

Tydligen billiga Brembobromsar :rolleyes:

Men men :notme

Tss... Anytime!! :D

Förmodar att du inte varit på någon av SDK's banåkningar? :rolleyes:

Lartes skrev:
Om du vill kan du få komma hit och testa mot min 750 om du vill?
Aldrig vart med om varken 600:a eller 620 som piskat min maskin...men men är man überduktig att köra så har man väll ingen chans :rolleyes:

Darken är helt klart den grymmaste färgen :fakta dubbla skivor :fakta

Tydligen billiga Brembobromsar :rolleyes:

Men men :notme

mina 2 ören:
Dark är mycket snik för lite mindre pengar.
Titta efter en riktig Monster istället.

EazyLiving skrev:
Tss... Anytime!! :D

Förmodar att du inte varit på någon av SDK's banåkningar? :rolleyes:

Borde jag ha varit det eller?
Om jag hade velat köra på bana hade jag väll köpt en 998 eller nått sånt?

EazyLiving skrev:

750:n har dubbla skivor fram.. 2hp mer än 620 och mer vrid..
Det underliga är att 750 är billigare att försäkra..
620: 1500kr/mån vs 750: 1100kr/mån

Har sällan varit så jäkla kluven...
65000 är min definitiva smärtgräns så därför är dessa hojar högaktuella då ett svart monster varit önskehojen länge..

Var inte dum nu, köp Cagivan för fan. TL1000 motor är en fruktansvärd fin grund.

Kubik vinner alltid i längden, 600-700 kubik kan man bli trött på fort. Dessutom så får du en hojj som utstrålar som en italienare fast har kvalité och kraft som en japanare. Kan det bli bättre?

/a

Provsitt en dark och en vanlig.
Jag sitter iaf sämre på darken,
halkar mot tanken. Lite konstigt
men :fakta

Sen bytte man tydligen ram från SS-ramen
till ST-ramen 2002 vilket ändrade sittställningen
lite. En -02 är bekvämare om man kör mycket i
stan.

Last edited:
Monster

Haloppa.
Läste lite om dina bekymmer (möjligheter). Inte för att jag utger mig för att vara en expert, men mer kubik brukar alltid vara en fördel att välja. Bossen på mitt jobb har arbetat sig igenom nästan hela familjen monster. röd, gul och nu en svart. förvisso 900 och S4 men iallafall. Måste säga att den matt svarta monstern är klart hetast. Åk och provkör hojarna ! Jag hade nog spanat in 750 an iallafall.
Lycka till ! :hej

Visserligen, men det har ju inte jag fattat än... Inte de hyperägare som är så fega på gasen att man tar dem på yttern heller... Skitskoj med monster på bana. Synd bara att det är lite dålig markfrigång.

Lartes skrev:
Borde jag ha varit det eller?
Om jag hade velat köra på bana hade jag väll köpt en 998 eller nått sånt?

Hmmm.... Du va mig ingen äkta Ducatist. Monstern har aldrig haft en SS-ram. De gamla hade 851:ans ram. S4'an bärjade med ST2 ramen och till 2002 fick alla monstermodellerna ST2 ramen istället. Klart mycket bättre ram, men framför allt bättra och snyggare bakfjädring.

gthyni skrev:
Provsitt en dark och en vanlig.
Jag sitter iaf sämre på darken,
halkar mot tanken. Lite konstigt
men :fakta

Sen bytte man tydligen ram från SS-ramen
till ST-ramen 2002 vilket ändrade sittställningen
lite. En -02 är bekvämare om man kör mycket i
stan.

750'n tror jag har en högre vikt, därav billigare försäkring.

Jag har kört alla monstermodellerna, från första 900'an till S4R, och jag måste faktiskt säga, att den du kommer att ha roligast med, är nog 620'n.

750 motorn har alltid varit lite tråkig ifall du inte trimmar skite ur den. Är lite för jämn effektkurva. 900:an har mycket mellanregister men ingen toppeffekt. Man kan sluta varva vid 6.000rpm, för sen händer inget mer. S4 och S4R är svindyra att försäkra och lite för tunga för att göra det en monster är bäst på. Vara smidiga och busiga. Gamla 600:an är bara trött, men väldigt smidig i stan.

Jag trodde också att jag skulle sakna kubik och effekt i 620'n. Jag kom ju trots allt från en 996SPS på gatan och två kompetenta racehojar, 748RS och Gixxer 1000. Men jag har tyckt att 620'n klarat sitt jobb väl, och de jag åkte ifrån med SPS'en på kurvvägar, de kör jag ifrån lika lätt med 620'n.

Sen är ju just 620'n den mest säljande Ducatin just nu, och jag tror att det är den modellen som kommer att behålla sitt värde bäst. 750'n är en modell som egentligen kommit lite i kläm. För nära 900'an men inte riktigt prisvärd ändå.

Fast vad vet jag. Prova själv så kommeer du nog också att bilda dig en uppfattning.

/M

korvgubbe skrev:
750:n har dubbla skivor fram.. 2hp mer än 620 och mer vrid..
Det underliga är att 750 är billigare att försäkra..
620: 1500kr/mån vs 750: 1100kr/mån

Har sällan varit så jäkla kluven...
65000 är min definitiva smärtgräns så därför är dessa hojar högaktuella då ett svart monster varit önskehojen länge..

EazyLiving skrev:
Hmmm.... Du va mig ingen äkta Ducatist. Monstern har aldrig haft en SS-ram. De gamla hade 851:ans ram. S4'an bärjade med ST2 ramen och till 2002 fick alla monstermodellerna ST2 ramen istället. Klart mycket bättre ram, men framför allt bättra och snyggare bakfjädring.

Gick på hörsägen,
bra att du korrigerar - rätt ska vara rätt :fakta

Sen är jag ingen ducatist även om jag gillar duccar,
kolla vad som står <-- till vänster :D

Skulle vilja rekommendera denna:
breva_l.gif

men den ligger utanför ämnet och budgeten,
pris 82900 och det finns bara -03-or.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...