750'n tror jag har en högre vikt, därav billigare försäkring.
Jag har kört alla monstermodellerna, från första 900'an till S4R, och jag måste faktiskt säga, att den du kommer att ha roligast med, är nog 620'n.
750 motorn har alltid varit lite tråkig ifall du inte trimmar skite ur den. Är lite för jämn effektkurva. 900:an har mycket mellanregister men ingen toppeffekt. Man kan sluta varva vid 6.000rpm, för sen händer inget mer. S4 och S4R är svindyra att försäkra och lite för tunga för att göra det en monster är bäst på. Vara smidiga och busiga. Gamla 600:an är bara trött, men väldigt smidig i stan.
Jag trodde också att jag skulle sakna kubik och effekt i 620'n. Jag kom ju trots allt från en 996SPS på gatan och två kompetenta racehojar, 748RS och Gixxer 1000. Men jag har tyckt att 620'n klarat sitt jobb väl, och de jag åkte ifrån med SPS'en på kurvvägar, de kör jag ifrån lika lätt med 620'n.
Sen är ju just 620'n den mest säljande Ducatin just nu, och jag tror att det är den modellen som kommer att behålla sitt värde bäst. 750'n är en modell som egentligen kommit lite i kläm. För nära 900'an men inte riktigt prisvärd ändå.
Fast vad vet jag. Prova själv så kommeer du nog också att bilda dig en uppfattning.
/M
korvgubbe skrev:
750:n har dubbla skivor fram.. 2hp mer än 620 och mer vrid..
Det underliga är att 750 är billigare att försäkra..
620: 1500kr/mån vs 750: 1100kr/mån
Har sällan varit så jäkla kluven...
65000 är min definitiva smärtgräns så därför är dessa hojar högaktuella då ett svart monster varit önskehojen länge..