Monster 620/900 vs Kawasaki ER-6n

Precis! Monster svarar på gasen från 3000 när 748:an behöver närmare 8000 innan det börjar hända saker.(Sen händer det ju ganska trevliga saker :D )

Örnie skrev:
2122221 japp och det är ett rikgit svårt val, antar att ingen av er vet hur de beter sig strypta (förutom sega utav bara... :huvet ) 620 blir billigare att äga, men 900 kanske lite roligare att köra? frågan är om man behöver en 900 för att glida runt i götet utan att köra rikgit hårt. är de stor skillnad i acceleration och topp? eller vad kände du skillde mycke?

Största skillnad är vridet i första hand. 900:an har maffigt mellanregistret jämfört med 620. Det är mer effekt/vrid direkt, 620 måste man varva mer.
Men du har rätt, jag har inte kört nån srypt variant så det är bäst att höra från killarna i verkstan som monterar strypningen vad dom tycker.
Men som sagt, tror att du får den srypta effekten rappare från 900/800 än vad den kommer från 620.

som förstahoj känns de kanska hårt att lägga 60 papp på en hoj, (har ingen garage jag kan ställa den i, måste bygga något litet tak att ställa den under.

har köpt mig ett ställ, kör på körskolan. tar kortet om någon månad eller två. måste köra strypt till 1sep 07. Då är frågan ska man lägga 60papp + 5k försäkring/år för denna lilla sötnos. Antar att värdeminskningen blir ca 4k/år ungefär. kör jag 1000mil med den blir de 5k på tusenmilaservicen. Innan jag börjar köra den behövs det en omregistrering och arbete att sätta på strypningen (kanske 1,5k för allt detta)
+
10kr/milen

har sålt min bil för att köpa hojen (andvände inte bilen allt för mycke nämligen. Frågan är ju om jag kommer göra det med hojen också? dvs flyttar jag in till stan så kanske inte de behövs en ducce. Utan bara en äldre hoj jag kan pendla dit jag ska. skitsvårt detta. Duccen är skitfin. Men mycke pengar och mycke saker som behövs fixas. (en annan grej är väll att jag inte kan ett skit om hojar så vettefan vad jag ska kolla på när jag köper hojen privat)

Någon som har några tips vad man ska kolla på när man ska köpa en 620 privat? :)

hur har ni gjort med era hojar, har ni de för att pendla med eller bara som leksaker? :)

Jag har inte kört någon 620, bara min 900Sie -00, en 600 och en 750.

Eftersom jag har en 900 som dessutom är lite "värmd" med lättat svänghjul, PowerCommander och helsystem är den givetvis bäst...
Dynokörningen i samband med PC-monteringen visade 84 bakhjulshästar vilket motsvarar cirka 96 på vevaxlen, tillsammans med den fulltankade vikten på 190 kilo är den väldigt rolig att köra, speciellt på de kurvigaste av vägar, där har jag svårt att tro att det går att ha roligare...

Vid inspirerad körning har den mycket sällan legat över 0,6 liter/mil, de som tidigare återgav mellan 0,8 och en liter per mil måste ha haft slitna eller felställda förgasare, insprutningsmaskinerna går helt enkelt billigare och bättre.

Nu kan jag tänka mig att sälja den för att ägna mig åt andra intresse inom motorsport, då finns inte tid och plats att behålla maskinen utan jag får ta en paus i hojåkandet.

Kolla på maskinen som den såg ut förra året på http://web.telia.com/~u41816988/

Nu har det tillkommit en del ändringar, hemmagjorda fotpinnar, krashpuckar och lite annat smått och gott.
Har bara inte hunnit att uppdatera sajten men det kommer så snart jag fått tid till det.

Vill du köpa den som den är kostar den 75.000, vill du ha den billigare behåller jag en del grejor och då sjunker priset.
Vill du ha den återställd till original bortsett från några detaljer går det oxå och då skulle 65.000 bli ett lämpligt pris.
I vinter har jag bytt bägge däcken och hela kedjepaketet och skicket är väldigt bra och maskinen har rullat cirka 2300 mil och är skött som en "pattaglytt" (spädbarn)...

I mitt fall så kostar försäkringen 3400/helår/helförsäkring. (+40-försäkring på Bilsport-MC)

har själv en 620 dark...helt ok...grymt ljud...se till att få med nya pipor om du kan... Annars kommer du vilja köpa detta separat senare, då du vill ha det riktiga ducatimullret, kostar begagnat ett par tusenlappar.

Lycka till...den är grymt schysst.

hur har ni gjort med era hojar, har ni de för att pendla med eller bara som leksaker? :)[/QUOTE]

Kolla om du kan hitta hoj som har 25kw på registreringsbeviset så manbehöver inte omregistrera den.
1000:n mil servicen ligger mer åt 3000-3500 hållet än 5k.
Jag har kört alla mina hojar, inklusive duccar(M750, 748, MS2R), nästan varje dag under sommarhalvåren april-sept/okt. Till och från jobbet, lite bana då och då, och i varje väder.
Jag har aldrig haft någon bekymmer med Ducatin alls och servicen är inte dyrare jämfört med radfyror.
Om du köper privat så kolla servicehistoriken att det stämmer. Ducceverkstan är det som gäller. Sen kolla om det är skrap märken på styrändan, kopplings/bromshandtag, motorkåpor, osv. Dom kan vara tecken på marksyning.Med låga ljuddämpare kan det finnas skramor på dämparen, dom tar i väldigt lätt.
Men ta gärna polare med om möjligt,som har erfarenhet, som kan kolla att chassin är rak( när du släpper styret, hojen fortsätter rakt fram utan att driva varken höger eller vänster),lika så bromsskivor(handtaget borde inte "pulsera" när du kör och håller bromsarna på lätt).
Men det säkraste sättet är att ta hojen du vill köpa till verkstan och låta dom ta titt på den. Kan kosta en slant men kan vara värt det.

CornelisX skrev:
2122348 har själv en 620 dark...helt ok...grymt ljud...se till att få med nya pipor om du kan... Annars kommer du vilja köpa detta separat senare, då du vill ha det riktiga ducatimullret, kostar begagnat ett par tusenlappar.

Lycka till...den är grymt schysst.

vilka andra hojar har du kört med? hur känns den att köra med, räcker den för en nybörjare som gillar att gasa på bra ;) I vilka farter börjar den kännas ostabil? vilken årsmodell har du?. va tror du/ni om anonsen på 620 där uppe?

Ducster900 skrev:
2122343 Jag har inte kört någon 620, bara min 900Sie -00, en 600 och en 750.

Eftersom jag har en 900 som dessutom är lite "värmd" med lättat svänghjul, PowerCommander och helsystem är den givetvis bäst...
Dynokörningen i samband med PC-monteringen visade 84 bakhjulshästar vilket motsvarar cirka 96 på vevaxlen, tillsammans med den fulltankade vikten på 190 kilo är den väldigt rolig att köra, speciellt på de kurvigaste av vägar, där har jag svårt att tro att det går att ha roligare...

Vid inspirerad körning har den mycket sällan legat över 0,6 liter/mil, de som tidigare återgav mellan 0,8 och en liter per mil måste ha haft slitna eller felställda förgasare, insprutningsmaskinerna går helt enkelt billigare och bättre.

Nu kan jag tänka mig att sälja den för att ägna mig åt andra intresse inom motorsport, då finns inte tid och plats att behålla maskinen utan jag får ta en paus i hojåkandet.

Kolla på maskinen som den såg ut förra året på http://web.telia.com/~u41816988/

Nu har det tillkommit en del ändringar, hemmagjorda fotpinnar, krashpuckar och lite annat smått och gott.
Har bara inte hunnit att uppdatera sajten men det kommer så snart jag fått tid till det.

Vill du köpa den som den är kostar den 75.000, vill du ha den billigare behåller jag en del grejor och då sjunker priset.
Vill du ha den återställd till original bortsett från några detaljer går det oxå och då skulle 65.000 bli ett lämpligt pris.
I vinter har jag bytt bägge däcken och hela kedjepaketet och skicket är väldigt bra och maskinen har rullat cirka 2300 mil och är skött som en "pattaglytt" (spädbarn)...

I mitt fall så kostar försäkringen 3400/helår/helförsäkring. (+40-försäkring på Bilsport-MC)

otroligt fin hoj du har! tror jag tyvärr fastnar för 620, mycke pga 4k extra i helårsförsäkring för mig :S

Teemu skrev:
2122462 hur har ni gjort med era hojar, har ni de för att pendla med eller bara som leksaker? :)

Kolla om du kan hitta hoj som har 25kw på registreringsbeviset så manbehöver inte omregistrera den.
1000:n mil servicen ligger mer åt 3000-3500 hållet än 5k.
Jag har kört alla mina hojar, inklusive duccar(M750, 748, MS2R), nästan varje dag under sommarhalvåren april-sept/okt. Till och från jobbet, lite bana då och då, och i varje väder.
Jag har aldrig haft någon bekymmer med Ducatin alls och servicen är inte dyrare jämfört med radfyror.
Om du köper privat så kolla servicehistoriken att det stämmer. Ducceverkstan är det som gäller. Sen kolla om det är skrap märken på styrändan, kopplings/bromshandtag, motorkåpor, osv. Dom kan vara tecken på marksyning.Med låga ljuddämpare kan det finnas skramor på dämparen, dom tar i väldigt lätt.
Men ta gärna polare med om möjligt,som har erfarenhet, som kan kolla att chassin är rak( när du släpper styret, hojen fortsätter rakt fram utan att driva varken höger eller vänster),lika så bromsskivor(handtaget borde inte "pulsera" när du kör och håller bromsarna på lätt).
Men det säkraste sättet är att ta hojen du vill köpa till verkstan och låta dom ta titt på den. Kan kosta en slant men kan vara värt det.

rikgit goa tips du ger mig :D men du tycker 620 är värt att köpa då? blir ju billigare i försäkring, kanske inte roligare att köra men den är väll inte ett rent helvete? :) De som säger den har för klen motor är väll de som vill ha plastraketernas effekt på bakslangen lr? monstret är väll inte riktigt tänkt att köra över 140-150 med? :hihi

Teemu skrev:
2122462 .Med låga ljuddämpare kan det finnas skramor på dämparen, dom tar i väldigt lätt.
.

Förutom Ducsters dämpare förstås! Dom var ju böjda uppåt lite extra :tummenupp

Örnie skrev:
2122468

rikgit goa tips du ger mig :D men du tycker 620 är värt att köpa då? blir ju billigare i försäkring, kanske inte roligare att köra men den är väll inte ett rent helvete? :) De som säger den har för klen motor är väll de som vill ha plastraketernas effekt på bakslangen lr? monstret är väll inte riktigt tänkt att köra över 140-150 med? :hihi

Jag brottade själv med samma frågor när jag köpte S2R:n. Tänkte mellan S2R och S2R1000 men tog den mindre pga försäkringen och färgen. Det borde inte finnas 1000kubikare i dark men nu finns det eftersom killarna i Ducati Sthlm bytte tank och grejer mella silverfärgade 1000 och Dark800! :huvet

Skämtosido jag är hur nöjd som helst med 800:an och det är riktigt nöjesmaskin inne i stan och på kurviga vägar! Mycket roligare i vardagskörning och i allmänna väg än 748:an. Jag har inte hunnit ta den i banan ännu men det ska hända inom sommaren.

Jag tycker 620 är riktikt roligt hoj att köra och tar upp dig i olagligt fart lättare än vad man tror. Men om man är besatt av efekt siffror då borde man ta titt på Kawa ZZR 1400, R1 ser ganska tamt i jämförelse i rent efektmässigt. :hihi

Teemu skrev:
2122530 Jag brottade själv med samma frågor när jag köpte S2R:n. Tänkte mellan S2R och S2R1000 men tog den mindre pga försäkringen och färgen. Det borde inte finnas 1000kubikare i dark men nu finns det eftersom killarna i Ducati Sthlm bytte tank och grejer mella silverfärgade 1000 och Dark800! :huvet

Skämtosido jag är hur nöjd som helst med 800:an och det är riktigt nöjesmaskin inne i stan och på kurviga vägar! Mycket roligare i vardagskörning och i allmänna väg än 748:an. Jag har inte hunnit ta den i banan ännu men det ska hända inom sommaren.

Jag tycker 620 är riktikt roligt hoj att köra och tar upp dig i olagligt fart lättare än vad man tror. Men om man är besatt av efekt siffror då borde man ta titt på Kawa ZZR 1400, R1 ser ganska tamt i jämförelse i rent efektmässigt. :hihi

hehe va tjötar alla om då ;) bättre acc på de större hojarna? antar de även blir högre topp, hur fort man nu klarar att köra en kåplös hoj :hihi

Örnie skrev:
2122561 hehe va tjötar alla om då ;) bättre acc på de större hojarna? antar de även blir högre topp, hur fort man nu klarar att köra en kåplös hoj :hihi

150 går det att köra utan större problem, närmar du 200 då blir det jobbigt. :) Men vill man köra kåplösa hojar (klart man vill, dom är ju snyggast ) så får man kompromissa. Och man vill ju inte leva i konstant paranoia över hastighetskameror och sivilpolisbilar heller.

Örnie skrev:
2122038 Vilken hoj är att föredra när man ska köra begränsad i 1år för att sedan köra obegränsad.

Endast kört hornet 600 innan. Tar kortet snart så är överlycklig för så utförliga och seriösa svar som möjligt.

Prisklassen ska vara runt 60k dvs en ny ER-6n, 03 monster 620 eller 01-98 monster 900. Är 181cm lång. fyller 20 i år. Mc stället är redan köpt. (till stor del svart)
Du har alltså inget mc-kort i dagsläget men ska snart köra upp för mellan eftersom att du fyller 20 i år?

Har du tänkt göra en ny uppkörning för A nästa år eller? För du vet väl att det är efter 2 år som begränsad går över till obegränsad? Det är alltså inte så att det blir obegränsad automatiskt bara för att du fyller 21 nästa år.

Jag skulle ha valt ER-6n. Enbart på grund av den snorbilliga försäkringen (ett års vagnsskadegaranti).

Örnie skrev:
2122038 Vilken hoj är att föredra när man ska köra begränsad i 1år för att sedan köra obegränsad.

Endast kört hornet 600 innan. Tar kortet snart så är överlycklig för så utförliga och seriösa svar som möjligt.

Prisklassen ska vara runt 60k dvs en ny ER-6n, 03 monster 620 eller 01-98 monster 900. Är 181cm lång. fyller 20 i år. Mc stället är redan köpt. (till stor del svart)

/tack på förhand

Som nämnt förut. Om du är sugen på en er6n så skynda. DOm ska tydligen vara slutsålda i europa. Endast de som står hos handlare finns kvar, inga att beställa längre.

Esquire skrev:
2122609 Du har alltså inget mc-kort i dagsläget men ska snart köra upp för mellan eftersom att du fyller 20 i år?

Har du tänkt göra en ny uppkörning för A nästa år eller? För du vet väl att det är efter 2 år som begränsad går över till obegränsad? Det är alltså inte så att det blir obegränsad automatiskt bara för att du fyller 21 nästa år.

Jag skulle ha valt ER-6n. Enbart på grund av den snorbilliga försäkringen (ett års vagnsskadegaranti).

läste detta precis, fasen va jobbigt :huvet (aja blir väll att köra upp en gång till, inte allt för svårt på ens egen hoj sedan, vänta två får man väll göra annars) ehh blir kanske en äldre sporthoj man kan leka lite med istället då :3freak

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka