Monoshock

Maxad

Max Fighter
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
sporty -93
Jag hoppas att ni inte kräks på mitt bygge nu när det är baserat på en gammal harley sportster. Men det här är lite av ett tack till sporthoj.com som gjorde det möjligt för mig att starta bygget. En riktigt schysst gubbe här sålde R1 bakdämparen till mig som satte igång "Monoshockern".

Tanken är väl inte riktigt caféräser utan mer bobberstuket men jag tycker att fighterforumet här är ballast :yoparty

förutom en monostötdämpare så har jag breddat, förlängt och förstärkt en sving, 200 mm bakdäck och sätter det gamla bakhjulet fram, flytta oljetank, göra nytt avgas, gjort egen sadel, gjort 2 skärmar av framskärmen och lite annat

började med detta:

förlängd och breddad:

lite bredare:

gamla backhjulet där fram:

hemmagjord sadel nyklädd:

provmonterar lite:

svetsade ihop en ny oljetank och graverade lite =):

flyttar tanken fram:

Fan så läckert!

Klart att det uppskattas! :tummenupp

Grymt läcker egentillverkad sadel är riktigt impad :D

Japp, nu blir du bannad å kokt i olja! :fakta

Skämt å sido, kul med folk som vågar bygga något annorlunda! :tummenupp Var det inte lite pyssligt att få till hundben å grejer i bakdämparlänkaget?

panzaa> tackar! har själv följt din tråd med spänning! =)

hoztic> aj fan.... jobbigt med oljan ;) inga länkage utan kör det direkt utan. kommer inte bli mycket till fjädring men jag är van vid stelhäck = låga krav. kan dock ställa om vinkeln på dämparen och få olika hävarmseffekter!

Hur långt gången är du?

En hel del återstår eller?

panzaa> jo det är en hel del kvar måste jag erkänna. som du vet tar allt sån himla tid. håller på och helsvetsar sadelfästet m.m. ska göra nya avgaspipor, dra om el, dra om olja och lite annat oxå. har varit i kontakt med SFRO och de lät positiva så det är bara att köra på. hur går det själv?

ser ut o bli cool :tummenupp

panzaa> jo det är en hel del kvar måste jag erkänna. som du vet tar allt sån himla tid. håller på och helsvetsar sadelfästet m.m. ska göra nya avgaspipor, dra om el, dra om olja och lite annat oxå. har varit i kontakt med SFRO och de lät positiva så det är bara att köra på. hur går det själv?

Det går kanoners!

Allt tar 18 ggr längre tid än man inledningsvis hade planerat bara.
Jag skippar som sagt SFRO och deras ocker avgifter, blir billigare att köpa dubbla prylar och byta vid besiktning.

Glöm inte att hålla oss uppdaterade om bygget bara :tummenupp

Schysst de där går ju att få stil på.Sen så har ju gått några vassa här i stan så det finns ju lite folk att fråga om trimtipps mm...Bygg på

javisst går det att få en sportster att se lite ball ut. men dom ser ju inte mycket ut för världen orginal så det krävs en hel del jobb. När jag ändå bara va hemma och va magsjuk idag så passade jag på att meka lite =) ska plocka bort bägge vipparmshusen av 2 anledningar... nr 1: behöver platts när jag svetsar. nr 2: jag ska modda kamkåpan och för att få bort den utan att få med kammarna måste man lätta på trycket från stötstängerna

javisst går det att få en sportster att se lite ball ut. men dom ser ju inte mycket ut för världen orginal så det krävs en hel del jobb. När jag ändå bara va hemma och va magsjuk idag så passade jag på att meka lite =) ska plocka bort bägge vipparmshusen av 2 anledningar... nr 1: behöver platts när jag svetsar. nr 2: jag ska modda kamkåpan och för att få bort den utan att få med kammarna måste man lätta på trycket från stötstängerna

Såga inte bort bakre styrstiftet när du moddar kamkåpan bara. Då är det lite OCC, dvs form före funktion.´Tycker jag.

Mvh
J

jörgen> ja jag är lite av en fegis så jag tänkte låta den vara kvar. jag tycker inte den stör utseendet heller. men jag är inte mycket för den stora "pråmen" till kamkåpa. ska snida till drevkåpan oxå tänkte jag. ser att du oxå håller på med sportster. har du msn?

jörgen> ja jag är lite av en fegis så jag tänkte låta den vara kvar. jag tycker inte den stör utseendet heller. men jag är inte mycket för den stora "pråmen" till kamkåpa. ska snida till drevkåpan oxå tänkte jag. ser att du oxå håller på med sportster. har du msn?

Jag kallar det inte att vara fegis att ha kvar styrstiften, man är väl mer slarvig om man tar bort det i mina ögon.

Ja det är jag som har denna byggtråd
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665
samt tråden S&S 100" i Sportsterforumet på Harleyportalen. Jag har sett din tråd där!

så här ser kamkåpan ut när den är tillkapad.... och blästrad =)

svarvat axlar och satt på porriga spetsmuttrar till stötdämparen oxå =)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra