Monoshock

Maxad

Max Fighter
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
sporty -93
Jag hoppas att ni inte kräks på mitt bygge nu när det är baserat på en gammal harley sportster. Men det här är lite av ett tack till sporthoj.com som gjorde det möjligt för mig att starta bygget. En riktigt schysst gubbe här sålde R1 bakdämparen till mig som satte igång "Monoshockern".

Tanken är väl inte riktigt caféräser utan mer bobberstuket men jag tycker att fighterforumet här är ballast :yoparty

förutom en monostötdämpare så har jag breddat, förlängt och förstärkt en sving, 200 mm bakdäck och sätter det gamla bakhjulet fram, flytta oljetank, göra nytt avgas, gjort egen sadel, gjort 2 skärmar av framskärmen och lite annat

började med detta:


förlängd och breddad:


lite bredare:


gamla backhjulet där fram:


hemmagjord sadel nyklädd:


provmonterar lite:


svetsade ihop en ny oljetank och graverade lite =):


flyttar tanken fram:
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fan så läckert!

Klart att det uppskattas! :tummenupp

Grymt läcker egentillverkad sadel är riktigt impad :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Japp, nu blir du bannad å kokt i olja! :fakta


Skämt å sido, kul med folk som vågar bygga något annorlunda! :tummenupp Var det inte lite pyssligt att få till hundben å grejer i bakdämparlänkaget?
 

Maxad

Max Fighter
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
sporty -93
panzaa> tackar! har själv följt din tråd med spänning! =)

hoztic> aj fan.... jobbigt med oljan ;) inga länkage utan kör det direkt utan. kommer inte bli mycket till fjädring men jag är van vid stelhäck = låga krav. kan dock ställa om vinkeln på dämparen och få olika hävarmseffekter!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hur långt gången är du?

En hel del återstår eller?
 

Maxad

Max Fighter
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
sporty -93
panzaa> jo det är en hel del kvar måste jag erkänna. som du vet tar allt sån himla tid. håller på och helsvetsar sadelfästet m.m. ska göra nya avgaspipor, dra om el, dra om olja och lite annat oxå. har varit i kontakt med SFRO och de lät positiva så det är bara att köra på. hur går det själv?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ser ut o bli cool :tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
panzaa> jo det är en hel del kvar måste jag erkänna. som du vet tar allt sån himla tid. håller på och helsvetsar sadelfästet m.m. ska göra nya avgaspipor, dra om el, dra om olja och lite annat oxå. har varit i kontakt med SFRO och de lät positiva så det är bara att köra på. hur går det själv?

Det går kanoners!

Allt tar 18 ggr längre tid än man inledningsvis hade planerat bara.
Jag skippar som sagt SFRO och deras ocker avgifter, blir billigare att köpa dubbla prylar och byta vid besiktning.

Glöm inte att hålla oss uppdaterade om bygget bara :tummenupp
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Schysst de där går ju att få stil på.Sen så har ju gått några vassa här i stan så det finns ju lite folk att fråga om trimtipps mm...Bygg på
 

Maxad

Max Fighter
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
sporty -93
javisst går det att få en sportster att se lite ball ut. men dom ser ju inte mycket ut för världen orginal så det krävs en hel del jobb. När jag ändå bara va hemma och va magsjuk idag så passade jag på att meka lite =) ska plocka bort bägge vipparmshusen av 2 anledningar... nr 1: behöver platts när jag svetsar. nr 2: jag ska modda kamkåpan och för att få bort den utan att få med kammarna måste man lätta på trycket från stötstängerna

 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
javisst går det att få en sportster att se lite ball ut. men dom ser ju inte mycket ut för världen orginal så det krävs en hel del jobb. När jag ändå bara va hemma och va magsjuk idag så passade jag på att meka lite =) ska plocka bort bägge vipparmshusen av 2 anledningar... nr 1: behöver platts när jag svetsar. nr 2: jag ska modda kamkåpan och för att få bort den utan att få med kammarna måste man lätta på trycket från stötstängerna


Såga inte bort bakre styrstiftet när du moddar kamkåpan bara. Då är det lite OCC, dvs form före funktion.´Tycker jag.

Mvh
J
 

Maxad

Max Fighter
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
sporty -93
jörgen> ja jag är lite av en fegis så jag tänkte låta den vara kvar. jag tycker inte den stör utseendet heller. men jag är inte mycket för den stora "pråmen" till kamkåpa. ska snida till drevkåpan oxå tänkte jag. ser att du oxå håller på med sportster. har du msn?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jörgen> ja jag är lite av en fegis så jag tänkte låta den vara kvar. jag tycker inte den stör utseendet heller. men jag är inte mycket för den stora "pråmen" till kamkåpa. ska snida till drevkåpan oxå tänkte jag. ser att du oxå håller på med sportster. har du msn?

Jag kallar det inte att vara fegis att ha kvar styrstiften, man är väl mer slarvig om man tar bort det i mina ögon.

Ja det är jag som har denna byggtråd
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665
samt tråden S&S 100" i Sportsterforumet på Harleyportalen. Jag har sett din tråd där!
 

Maxad

Max Fighter
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Örebro
Hoj
sporty -93
så här ser kamkåpan ut när den är tillkapad.... och blästrad =)

svarvat axlar och satt på porriga spetsmuttrar till stötdämparen oxå =)

 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top