Momentnyckel

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
KTM 950 SM
Tjena,, I instruktionsboken till 660:n så står det en massa momentvärden på bultar, och min fråga är om någon vet nån bra momentnyckel som passar för ändamålet.
Det finns tex en på Biltema(20-210Nm) för 498 pistoler, bra eller dålig vet jag inte...

Räcker det med en eller ska man ha två?
Halvtum eller kvarttum?

Tacksam för svar då julen är nära.

MVH Josefsson

Köp 2 biltemas 1/2 så du har hela spannet från 0-210Nm eller så köper du deras 3/8" som går från 13,6-108,5 eller nåt sådant och köper en adapter så att 3/8 blir 1/2.

Glöm inte att nollställa nycklarna efter du använt dom, dvs skruva ut dem så att det inte är någon belastning.

Ska du dra till 210 Nm ska du definitvt ha en 1/2". En 1/4" räcker inte så långt.
Men till knarrarna tror jag knappast du hamnar högre än max 100 Nm (eller nåt sånt) till topplocksbultar. Jag skaffade en 1/2" som klarar en god bit över 200 Nm, de är mer universella än de mindre. Du kanske behöver byta toppackning på bilen nån gång, då vill du ha nåt som åtminstone når en bit över 100 Nm (varierar på olika bilar).
Sen har jag skaffat en mindre (från Biltema) minns inte om det är 1/4" eller 3/8" men den är rätt liten och jag skaffade den främst därför att man ibland kan hitta konstiga bultar som ska dras (justeras) med måttliga moment i automatlådor med mer.
På knarrarna är det inte så mycket mer än topplock, vevstaksbultar och ramlager som definitivt måste dras till rätt moment. Dessa ligger antagligen i området 50-100 Nm. Resten drar man med förnuft, dvs inte lika hårt som dom som drar sönder allt. :-)
Jo förresten, kopplingskorg och svänghjulsbultar ska också momentdras men dessa ligger ofta (åtminstone mutter till kopplingskorg) utanför det som en 1/2" momentnyckel klarar.

Alltså: Skaffa en 1/2", de räcker till i stort sett allt på både knarren och en bil.

Jag har inte koll på din knarr men det har ju du, jag utgår från mina kosntiga knarrar.

men biltemas för 198 spänn, är det kvarltet att hurra för egentligen??
Och halvtummarn blir ju så jävla lång...

Jag har Biltemas 3/8"-variant. Den har funkat perfekt i 9 fall av 10. Kopplingsfjäderbultar ville den inte funka med, den löste inte ut. Då gäller det att ha känsla för feeling och inte bara dra vidare. Till mer "fasta" bultar funkar den varje gång. Jag satte ihop en R1-motor med min momentnyckel, och den motorn verkar ju snurra fortfarande i alla fall...

Mattias skrev:
Jag har Biltemas 3/8"-variant. Den har funkat perfekt i 9 fall av 10. Kopplingsfjäderbultar ville den inte funka med, den löste inte ut. Då gäller det att ha känsla för feeling och inte bara dra vidare. Till mer "fasta" bultar funkar den varje gång. Jag satte ihop en R1-motor med min momentnyckel, och den motorn verkar ju snurra fortfarande i alla fall...
Det låter ju sensationellt dåligt faktiskt. Om man drar åt, låt säga, 50 skruvar så kan man räkna med att man drar av fem. Eller du menar inte bokstavligt?

Jag menar att den har funkat perfekt i 9/10. den sista tiondelen har den inte funkat perfekt, men den har funkat. Jag har inte dragit sönder nåt med den.

Har 1/2" o 1/4". Överlappar lite i momentområdet. En egenhet är att ingen av dom går att använda för att momentdra vänstergängat. (Har tyvärr en gen.remspännare på bmw som ska momentdras å 'fel' håll....) 1/2" känns ofta onödigt stor f hoj-grejor, men jag har bil oxå. Kvalitetsmässigt verkar dom ok. Men tror inte dom pallar att ligga slängda i en skitig verktygslåda i spänt läge. Bör nog behandlas lite mer försiktigt.
/u

Bockar och bugar för alla svaren.
Lutar nog åt att jag köper en halvtums (20-210Nm) och ev. kompleterar med en kvartstums.
Har ju fan inga 3/8" hylsor :huvet

Mvh Josefsson

Biltema har en 3/8"->1/4"-adapter för inga pengar alls. Nästan.

Oxå funderingar kring momentnycklar.

Har oxå funderingar på att införskaffa momentnycklar men lite osäker på kvaliten.
Kamasa tools har väldigt fina verktyg men där betal man nog både mycket för märket och kvalite?.
En 1/4" med arbetsområde 5-25 Nm skulle kosta ca 550-625 kr för vanlig,sen fanns det de som var certifierade men de var ytterliggare några hundringar dyrare.Handlarn jag prata med mena på om man ska hålla på med motorarbete o typ topplock o sånt så var det o rekomendera en certifierad nyckel.
Är det för mindre kännsliga områden så dög det med icke certifierad nyckel.
Jag har dock funderingar kring billigare allternativ typ Biltemas(dock ligger det
10-12 mil dit härifrån).
Vad tror ni om Julas momentnyckel:så står det om den.
Med spärr och 1/2" fyrkantfäste för hylsor, reversibel. Graderad 4.2-21.4 kg för inställning av önskat moment. Släpper automatiskt vid överdrag. Längd 48 cm. Komplett med förlängare 12 cm och adapter till 3/8".
PRIS:259 kr.
Sen har CLAS OHLSON oxå en nyckel:så står det om den.
Momentnyckel med spärr och 1/2" fyrkantfäste för hylsor. Skala 40-210 Nm för inställning av önskat moment. Signal "klick" utlöses då inställt moment uppnås. Längd. 48 cm. Vikt 1,3 kg.
Vad tror ni om dessa? duger de gott till mindre arbeten?.
Mvh R1 racer

Mattias skrev:
Jag menar att den har funkat perfekt i 9/10. den sista tiondelen har den inte funkat perfekt, men den har funkat. Jag har inte dragit sönder nåt med den.
Samma sak här. 3/8" Funkar bra till det mesta, men jag köpte även 1/4" för t.ex ventilkåpsbultar och andra smågrejer på runt 10Nm. Inte så mycket för momentområdet, utan för åtkomligheten. Den mindre nyckeln är lättare att fippla in i trånga lägen.

biltemas största BÖRJAR på 30 Nm, och man behöver ofta dra under de!

Min förbannade momentnyckel löste inte ut så nu sitter jag med två avdragna bult i min framgaffel, behöver jag säga vad det är för märke?

/ Hannes

R1 racer skrev:
... Vad tror ni om Julas momentnyckel:så står det om den.
Med spärr och 1/2" fyrkantfäste för hylsor, reversibel. Graderad 4.2-21.4 kg för inställning av önskat moment. Släpper automatiskt vid överdrag. ...
"Släpper automatiskt vid överdrag."
Vad menas med det? En riktig momentnyckel klickar (eller de billigare har en skala som man läser av on-the-fly). "Släpper automatiskt" etc låter som den där jävla portopowerpumpen en av mina fd arbetsgivare hade:
Skulle byta koppling på en jättelik excenterpress. Ser ut ungefär som kopplingen till en bil men med en diameter på nån meter eller så. Stod på byggnadsställningen och skulle pressa isär med portopowern. Nu fungerade den så att den vid maxtryck behöll trycket till presscylindern (dvs behöll presskraften) men den jävla förbannade pumpcylinderns övertrycksventil öppnade helt och hållet. Så jag stog där och hävde alla mina 70 kg på pumphandtaget när portopowern löste ut på övertryck med resultat att handtaget gick i botten och jag slog ner trynet i räcket till arbetsställningen!
Ungefär så här: :huvet
Se för fan till att det inte är en momentnyckel som fungerar så för då slår du väl ut gaddarna en vacker dag.
"Klick" ska det va´!

Jag har för övrigt en 1/2" Kamasa momentnyckel som fungerar utmärkt. Då jag köpte den för herrejösses många år sen så fanns det inga momentnycklar av kvalitet från Biltema, idag skulle jag nog satsa på en av de bättre från Biltema. De duger gott för våra ändamål och är rätt billiga. Har för övrigt kompletterat med en mindre från Biltema till vissa småjobb som kräver momentdragning, ex vis justeringar av automatlådor med mer.

HanneZ skrev:
biltemas största BÖRJAR på 30 Nm, och man behöver ofta dra under de!

Min förbannade momentnyckel löste inte ut så nu sitter jag med två avdragna bult i min framgaffel, behöver jag säga vad det är för märke?

/ Hannes
Vid klicket ska du sluta ta i.. :tungan

Jag brukar dra i två steg, då är det ingen risk att det händer. Förutsatt att man inte återanvänder gamla skadade bultar förstås.

Ugluk skrev:
Vid klicket ska du sluta ta i.. :tungan

Jag brukar dra i två steg, då är det ingen risk att det händer. Förutsatt att man inte återanvänder gamla skadade bultar förstås.
hehe
mjo, de va så att jag hade dragit åt hjulbulten med massa kraft precis innan, o sen skruvade ja ner den till ca 25 Nm lr va de nu skulle va, och biltemas nyckel inte bara klickar ju utan den hackar ju till så man känner ju det i armen... vet i faan hur det det gick till, har alltid varit noga med o skruva ur den o så där

/ Hannes

1. Dra ALDRIG mer än till klicket eftersom det kan förstöra kalibreringen av nyckeln.

2. Klicket är inte lika distinkt vid låga moment.

Oftast när man drar för hårt så klickar nyckeln men inte lika mycket dvs knappt märkbart, men när man är så noga med att dra rätt Nm så kan man även vara noga med att kolla på nyckeln och känna efter.

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...