Momentnyckel

EGENTLIGEN skulle man ju vilja ha en som gick mellan 10-40 Nm.... Vore inte det perfekt?

Det är inte helt lyckat genom att den inte klarar alla M6 förband. Det går inte heller att dra M6 i steg om man behöver göra det på en motorkåpa som ska vara tät.

Köp 2, en liten upp till en 20 ungefär(min tar 5-25) och en större som lappar över den lilla (min tar 20-110).

Då täcker du in nästan allt på en hoj, hjulbyte på en R6 tex., 110, 89, 35, 21, bak, fram, ok, kläm.

Gaffel/styre, beroende på vilken bok man lyder, 10, 20, 25 eller 23, 26, 32, gaffelkrona, styrkrona, clipon, de lägre momenten är öhlins medan de övre är yamaha, öhlins räknar med att man kraschar och det ska kunna röra sig innan det blir böjt om man har tur, yamaha räknar med att man håller sig på hjulen.....

Det är få moment som är under 5, tror bara det är trattarna och dess styrning och pumpen i tanken, 3-4 men minns inte riktigt men det löser man ju kanske ändå, de flesta mindre skruv i motorn ligger runt en 5-15 och de större under 100. Är nog bara kopplingsmuttern som ska dras hårt på min, 115.

Precisionen på de billigare är nog alldeles tillräcklig för det man använder de till, kanske att det skiljer mer mellan enskilda exemplar än hos de stora, fina tillverkarna men är det inte med ett kalibreringsintyg? Då vet man ju.

Har teng-tools själv, små, smidiga och ligger bra i handen, inte det bästa men fullt tillräckligt.
Avlasta dom Alltid när du inte använder de så klarar de sig bättre och har du klick-varianten så dra alltid mot någon hårt dragen bult så det klickar ett par gånger innan du använder första gången på en dag så vet du att den funkar och även smörjer upp funktionen så den löser när den ska.

Köp 2, en liten upp till en 20 ungefär(min tar 5-25) och en större som lappar över den lilla (min tar 20-110).

Då täcker du in nästan allt på en hoj, hjulbyte på en R6 tex., 110, 89, 35, 21, bak, fram, ok, kläm.

Gaffel/styre, beroende på vilken bok man lyder, 10, 20, 25 eller 23, 26, 32, gaffelkrona, styrkrona, clipon, de lägre momenten är öhlins medan de övre är yamaha, öhlins räknar med att man kraschar och det ska kunna röra sig innan det blir böjt om man har tur, yamaha räknar med att man håller sig på hjulen.....

Det är få moment som är under 5, tror bara det är trattarna och dess styrning och pumpen i tanken, 3-4 men minns inte riktigt men det löser man ju kanske ändå, de flesta mindre skruv i motorn ligger runt en 5-15 och de större under 100. Är nog bara kopplingsmuttern som ska dras hårt på min, 115.

Precisionen på de billigare är nog alldeles tillräcklig för det man använder de till, kanske att det skiljer mer mellan enskilda exemplar än hos de stora, fina tillverkarna men är det inte med ett kalibreringsintyg? Då vet man ju.

Har teng-tools själv, små, smidiga och ligger bra i handen, inte det bästa men fullt tillräckligt.
Avlasta dom Alltid när du inte använder de så klarar de sig bättre och har du klick-varianten så dra alltid mot någon hårt dragen bult så det klickar ett par gånger innan du använder första gången på en dag så vet du att den funkar och även smörjer upp funktionen så den löser när den ska.

Tackar! Det var precis den info/spark i röven jag behövde!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

En killes kusins kompis farsa sa Använd muskelminnet
Lägga tunga mellan tänderna.?

En kompis till mig skrev till Rolls-Royce och frågade om moment på förgasarmuttrarna till en Rolls från -27.
Svar: " Use a six inch spanner and mechanical discretion".
Har ett halvantikt momentskaft (0-70Nm)av den typ trådskaparen talar om, väldigt smidigt och tidsbesparande, man slipper inställning av moment och avlastning efter användandet.

Det är bra att jobba på ett ställe med kalibreringsverktyg som blir kalibrerade med jämna mellanrum. Saknar det lite..
Annars drar jag bara så jämnt som möjligt med lite feeling om det är packningsytor, toppar och kamöverfall är jag lite mer noga med.

Är inte det vanligaste problemet att man drar fast saker för hårt? Clipons och gaffelkronorna tex....

Är inte det vanligaste problemet att man drar fast saker för hårt? Clipons och gaffelkronorna tex....

Skulle gissa det, förstör bara gängorna på det sättet, det sitter inte bättre för det.
Även fast gängan överlever så kan den ge sig nästa gång innan angivet moment med lite otur, ska man byta däck och sådant så ofta som vi håller på så är det lika bra att köra med momentnyckel så slipper man krångla med helicoil och liknande.

Yttertuberna är ju rätt mjuka med så man får ju inte dra gaffelkronan för hårt för då sabbar man dom, klämmer ihop dom som en kaviartub.....

Nedre gaffelbenet, den delen med ok-fäste på, kostar ju 5´/sida så det kan ju vara värt att rädda ok-gängan med rätt moment.....

Hade tänkt fråga om detta men hittade denna tråden. Vad jag kan läsa ut av alla svar är att biltemas momentnycklar duger gott om man ska dra hjulbultar, oljeplugg osv? Jag ska inte montera isär hojen direkt men funderar på att spänna upp kedja o byta olja själv o lite sånt nu i höst.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon