Eftersom jag skruvat i ca 45 år med cyklar, moppar, hojar, bilar, flygplan, tåg, mm så följer inte jag heller punkterna slaviskt, men det finns skruvförband som man inte vill ska brista eftersom det skulle få enormt stora konsekvenser.
För det mesta klarar man sig "på känn", men det är lätt att dra för hårt om man har välsmort, fingängade skruvar och stor nyckel, ELLER är oerfaren.
Man kan inte teoretiskt utbilda folk hur man drar en skruv rätt. Därför är det nödvändigt att ha regler för hur t ex flyg- och tåg-mekaniker ska dra olika skruvförband. Jag tror inte att du skulle vilja flyga i ett plan där du vet att skruvarna är dragna på känn av två nyanställda som blivit tillsagda att dra "lagom hårt".
15-20% i närheten av rätt moment är "nära", iaf jämfört med att låta 20 personer dra på känn och sedan kolla hur spridningen på klämkraften blev.
T ex i kärnkraftverk använder man andra metoder som eliminerar friktionens inverkan. Man drar helt enkelt i skruven med hydraulik till rätt klämkraft. Sedan skruvar man åt muttern för hand och släpper hydraultrycket. Voila, där har man en skruv med perfekt klämkraft oavsett hur trögt muttern gick.