Momentdra bultar är det bra?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Har lyckats dra av bulten som håller fast gaffelbenet mot styrkronan, förståss gick den av precis så där retligt så man inte får ut den.
Detta trots att jag drog 27 Nm.:(

Ska man byta bultarna regelbundet om man momentdrar bultar som rutin eller ska man gå på känn?

Hur gör ni !!
 
1) Det skiljer mycket i moment mellan olika momentnycklar, speciellt de som är billiga. Proffsnycklar ska dessutom kalibreras ca 2 ggr om året eller oftare för att få användas i produktionen. Man når ändå i genomsnitt inte närmare än ca 15% av riktigt moment.

2) Skruven kan vara skadad från tidigare användning, t ex genom att någon någongång dragit den för hårt.

3) Skruven du använder ska ha rätt hållfasthetsklass till det moment du drar med.

4) Det ska i samband med momentangivelsen också anges om skruven ska vara torr eller anoljad eller vaxad eller whatever. 40% av vridmomentet går åt i friktionsförluster i gängan, 50% tappar man pga friktionen under skruvskallen och bara 10% är det som ger klämkraft. Därför är friktionskoefficienten jäkligt viktig.

:fakta
 
Har lyckats dra av bulten som håller fast gaffelbenet mot styrkronan, förståss gick den av precis så där retligt så man inte får ut den.
Detta trots att jag drog 27 Nm.:(

Ska man byta bultarna regelbundet om man momentdrar bultar som rutin eller ska man gå på känn?

Hur gör ni !!

Jag använder momentnyckel till 2 bultar. Hjulaxeln bak (för att den gängar man ut och in väääldigt många ggr i samband med alla kedjesträckningar) och bottenpluggen (för att jag dragit sönder gängorna i tråget ett antal ggr genom åren), resten får gå på känsla.
 
Har lyckats dra av bulten som håller fast gaffelbenet mot styrkronan, förståss gick den av precis så där retligt så man inte får ut den.
Detta trots att jag drog 27 Nm.:(

Ska man byta bultarna regelbundet om man momentdrar bultar som rutin eller ska man gå på känn?

Hur gör ni !!

27Nm är ju inte mycket alls.. säker på att de inte va fel på bulten eller att momentnyckeln är ok kalibrerad?
 
Jag har sysslat med mekanik bokstavligen hela mitt liv och jag har nog bara råkat ut för det en enda gång, i alla fall när det gäller "friska" skruvar.

Det var förra året när jag skulle återmontera styrdämparen på min -05 R1, skruven började sträcka sej vid löjligt lågt moment, alltså även om man hade valt en väldigt låg skruvkvalitén så skulle ändå skruven inte sträckt sej.

Mina momentnycklar är kontrollerade så det var inte felet.

Det finns ingen förklaring på det inträffade.
Länk till tidigare tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=113487&highlight=skruv
 
Last edited:
1) Det skiljer mycket i moment mellan olika momentnycklar, speciellt de som är billiga. Proffsnycklar ska dessutom kalibreras ca 2 ggr om året eller oftare för att få användas i produktionen. Man når ändå i genomsnitt inte närmare än ca 15% av riktigt moment.

2) Skruven kan vara skadad från tidigare användning, t ex genom att någon någongång dragit den för hårt.

3) Skruven du använder ska ha rätt hållfasthetsklass till det moment du drar med.

4) Det ska i samband med momentangivelsen också anges om skruven ska vara torr eller anoljad eller vaxad eller whatever. 40% av vridmomentet går åt i friktionsförluster i gängan, 50% tappar man pga friktionen under skruvskallen och bara 10% är det som ger klämkraft. Därför är friktionskoefficienten jäkligt viktig.

:fakta

Ok bra info !!, då bör man olja in gängorna ? jo jag har en Biltemanyckel och icke oljade bultar.
Det kändes som bulten(arna)flexade ovanligt mycket kanske dags att ....

Jag har sysslat med mekanik bokstavligen hela mitt liv och jag har nog bara råkat ut för det en enda gång, i alla fall när det gäller "friska" skruvar.

Det var förra året när jag skulle återmontera styrdämparen på min -05 R1, skruven började sträcka sej vid löjligt lågt moment, alltså även om man hade valt en väldigt låg skruvkvalitén så skulle ändå skruven inte sträckt sej.

Mina momentnycklar är kontrollerade så det var inte felet.

Det finns ingen förklaring på det inträffade.
Länk till tidigare tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=113487&highlight=skruv

Kanske @elwe som är gammal och vis har en poäng, bulten jag drog av ser likadan ut.
 
Last edited:
Jag körde med biltemas 500:- momentnyckel på oljepluggen när jag bytte olja sist. Jag vågade INTE dra tills momentnyckeln löste ut...hade garanterat pajat något om jag inte litat mer på känslan än en pryl från feltema...suck :-)
 
27Nm är ju inte mycket alls.. säker på att de inte va fel på bulten eller att momentnyckeln är ok kalibrerad?

Vadå inte mycke

Jag antar att det är en M8 där brukar 24 nm vara angivet

Men gaffelkronor ( upp å ner gaffel ) brukar var löjligt lågt 12 nm har jag för mig , annars kärvar innerbenet


Hur som är 27 för mycket för dom ganska veka skruvarna i en krona
 
Vadå inte mycke

Jag antar att det är en M8 där brukar 24 nm vara angivet

Men gaffelkronor ( upp å ner gaffel ) brukar var löjligt lågt 12 nm har jag för mig , annars kärvar innerbenet


Hur som är 27 för mycket för dom ganska veka skruvarna i en krona
R1an har 23Nm på både övre och nedre klämma i gaffelkronan men det går inte att generalisera, tillverkarna vet ju vad som funkar och det får man hålla sej efter, och ändå funkar det inte alltid :D
 
Bultjäveln är ute 45 minuters elände
 

Bifogat

  • DSC00070.JPG
    DSC00070.JPG
    21.5 KB · Visningar: 204
ajdå... det där ser ut som en jobbig skruv att få loss. jag skulle köpa ny gaffelkrona ... :rolleyes: hehe

nä, men testa borra ett hål genom bulten från sidan och använda en pinne för att förhoppningsvis få loss den en bit så du nästan för hand kan pilla av den.
 
Prova att borra ett hål i mitten av skruven. Sen finns det iaf på Mekonomen sådana urdragare. Det är typ som en skruv som du gängar in i skruven åt fel håll och ju hårdare man drar desto mer fäster den o samtidigt gängas skruven ut. Varningens ord bara.... Jag drog av en sådan urdragare en gång. Dock va då skruven jag skulle ha ut fast rostad. (Vilket det inte ser ut att vara i ditt fall )
Annars är ju Swedie's förslag minst lika bra. :tummenupp
 
1) Det skiljer mycket i moment mellan olika momentnycklar, speciellt de som är billiga. Proffsnycklar ska dessutom kalibreras ca 2 ggr om året eller oftare för att få användas i produktionen. Man når ändå i genomsnitt inte närmare än ca 15% av riktigt moment.

2) Skruven kan vara skadad från tidigare användning, t ex genom att någon någongång dragit den för hårt.

3) Skruven du använder ska ha rätt hållfasthetsklass till det moment du drar med.

4) Det ska i samband med momentangivelsen också anges om skruven ska vara torr eller anoljad eller vaxad eller whatever. 40% av vridmomentet går åt i friktionsförluster i gängan, 50% tappar man pga friktionen under skruvskallen och bara 10% är det som ger klämkraft. Därför är friktionskoefficienten jäkligt viktig.


:fakta

Vi är rätt många som inte följer detta till punkt och pricka, men ändå lyckas man nästan alltid att få saker att sitta ihop och fungera på rätt sätt. På det du säger låter det som man med en billig momentnyckel, eller "på känsla" inte har en chans att hamna ens i närheten av rätt moment. Har man bara tur att hojen inte ramlar i bitar, eller är det helt enkelt tillräckligt stora toleranser på angivna moment?
 
Om det är som a. turbo säger att gaffelbenen är väldigt känsliga så har fabriken nog valt väldigt mjuka skruvar för att få skruven ordentligt åtdragen men ändå lagom tryck. Klämlängden är som man ser på bilden gjord så lång som möjligt, för att "mjuka upp" skruven ytterligare.

(klämlängd är den del mellan "muttern" och skruvskallen som sträcks när man drar åt)
 
Vi är rätt många som inte följer detta till punkt och pricka, men ändå lyckas man nästan alltid att få saker att sitta ihop och fungera på rätt sätt. På det du säger låter det som man med en billig momentnyckel, eller "på känsla" inte har en chans att hamna ens i närheten av rätt moment. Har man bara tur att hojen inte ramlar i bitar, eller är det helt enkelt tillräckligt stora toleranser på angivna moment?

Eftersom jag skruvat i ca 45 år med cyklar, moppar, hojar, bilar, flygplan, tåg, mm så följer inte jag heller punkterna slaviskt, men det finns skruvförband som man inte vill ska brista eftersom det skulle få enormt stora konsekvenser.
För det mesta klarar man sig "på känn", men det är lätt att dra för hårt om man har välsmort, fingängade skruvar och stor nyckel, ELLER är oerfaren.
Man kan inte teoretiskt utbilda folk hur man drar en skruv rätt. Därför är det nödvändigt att ha regler för hur t ex flyg- och tåg-mekaniker ska dra olika skruvförband. Jag tror inte att du skulle vilja flyga i ett plan där du vet att skruvarna är dragna på känn av två nyanställda som blivit tillsagda att dra "lagom hårt".
15-20% i närheten av rätt moment är "nära", iaf jämfört med att låta 20 personer dra på känn och sedan kolla hur spridningen på klämkraften blev.
T ex i kärnkraftverk använder man andra metoder som eliminerar friktionens inverkan. Man drar helt enkelt i skruven med hydraulik till rätt klämkraft. Sedan skruvar man åt muttern för hand och släpper hydraultrycket. Voila, där har man en skruv med perfekt klämkraft oavsett hur trögt muttern gick. :tummenupp
 
Eftersom jag skruvat i ca 45 år med cyklar, moppar, hojar, bilar, flygplan, tåg, mm så följer inte jag heller punkterna slaviskt, men det finns skruvförband som man inte vill ska brista eftersom det skulle få enormt stora konsekvenser.
För det mesta klarar man sig "på känn", men det är lätt att dra för hårt om man har välsmort, fingängade skruvar och stor nyckel, ELLER är oerfaren.
Man kan inte teoretiskt utbilda folk hur man drar en skruv rätt. Därför är det nödvändigt att ha regler för hur t ex flyg- och tåg-mekaniker ska dra olika skruvförband. Jag tror inte att du skulle vilja flyga i ett plan där du vet att skruvarna är dragna på känn av två nyanställda som blivit tillsagda att dra "lagom hårt".
15-20% i närheten av rätt moment är "nära", iaf jämfört med att låta 20 personer dra på känn och sedan kolla hur spridningen på klämkraften blev.
T ex i kärnkraftverk använder man andra metoder som eliminerar friktionens inverkan. Man drar helt enkelt i skruven med hydraulik till rätt klämkraft. Sedan skruvar man åt muttern för hand och släpper hydraultrycket. Voila, där har man en skruv med perfekt klämkraft oavsett hur trögt muttern gick. :tummenupp

Ett uttömmande svar, tackar. :tummenupp
 
Rätta mig om jag har fel!

Gängorna ska vara oljade om det står att dom ska vara det.
Står det att dom ska vara torra ska dom vara torra.

Enl elwe är det ju normalt bara 10% av momentet som ger klämkraft i
skruven (Torr eller oljad gänga/skalle?). Om man skulle olja skruven med
ett idealt smörjmedel som tog bort all friktion skulle ju klämkraften i
skruven bli 10 ggr större! Så om man oljar en skruv som ska vara torr
kan det väl vara en anledning till att skruven sträcks och går av om man
drar med ett moment avsett för torr skruv.

Som sagt vetenskapen kring detta är jag helt okunnig på men som elwe påpekade så är klämkraften beroende av friktionen i bultens skalle och gänga.

Jag har gjort fel och med eftertankens kranka blekhet insåg jag att dom övre bultarna skulle bara dras 23NM(M8) och dom nedre 27NM(M8).

Frågan ska man smörja bultar ?

I min cbr600rr manual står det att dessa bultar ska varken smörjas eller låsas med låsvätska.

Medan tex sk ALOC bultar som håller skivor och bromsar på plats ska kasseras varje gång man skruvat ur dom.

Bultar i motorn som kamaxelöverfall ska smörjas

Medan sk U muttrar som håller bakaxeln på plats med110NM inte ska låsas eller smörjas.

Som sagt erfarenhet är summationen av ens misslyckanden :näsblod
 
Rätta mig om jag har fel!

Gängorna ska vara oljade om det står att dom ska vara det.
Står det att dom ska vara torra ska dom vara torra.

Enl elwe är det ju normalt bara 10% av momentet som ger klämkraft i
skruven (Torr eller oljad gänga/skalle?). Om man skulle olja skruven med
ett idealt smörjmedel som tog bort all friktion skulle ju klämkraften i
skruven bli 10 ggr större! Så om man oljar en skruv som ska vara torr
kan det väl vara en anledning till att skruven sträcks och går av om man
drar med ett moment avsett för torr skruv.

Ja, hittar du ett smörjmedel som ger friktionskoefficienten 0 så behöver du bara dra för klämkraften. Å andra sidan så skulle du bli så rik att du kunde ha en stab omkring dig som drog alla dina skruvar :)
Iaf i Ducatis verkstadshandböcker står det hur man ska smörja varje skruv, t o m med vilket märke det ska vara på smörjmedlet ;)
Utan information om hur man ska smörja så står man sig slätt när man ska dra skruven rätt.
Normalt är angett moment för anoljad skruv.
Nedan är ett par riktmärken. Bulten är upphovsman till dessa och de har "ganska bra koll".
 

Bifogat

  • Skruvfaktor cr.jpg
    Skruvfaktor cr.jpg
    124.5 KB · Visningar: 101
  • Moment cr.jpg
    Moment cr.jpg
    126.4 KB · Visningar: 79
1) Det skiljer mycket i moment mellan olika momentnycklar, speciellt de som är billiga. Proffsnycklar ska dessutom kalibreras ca 2 ggr om året eller oftare för att få användas i produktionen. Man når ändå i genomsnitt inte närmare än ca 15% av riktigt moment.

2) Skruven kan vara skadad från tidigare användning, t ex genom att någon någongång dragit den för hårt.

3) Skruven du använder ska ha rätt hållfasthetsklass till det moment du drar med.

4) Det ska i samband med momentangivelsen också anges om skruven ska vara torr eller anoljad eller vaxad eller whatever. 40% av vridmomentet går åt i friktionsförluster i gängan, 50% tappar man pga friktionen under skruvskallen och bara 10% är det som ger klämkraft. Därför är friktionskoefficienten jäkligt viktig.

:fakta
@elwe
Frågor till en vis man
Ang. momentnycklar, spelar det verkligen så stor roll vilken kvalisort man använder, eftersom det fortfarande finns så stor osäkerhet. Det är väl bättre att använda en momentnyckel som visar säg 6 % fel, än att förlita sig till den momentnyckel som vår Herre utrustade oss med.

Om man som lekman vill kalibrera, räcker det att kalibrera in ett värde, dvs kan man anta att felvisningen är hyfsat linjär? (Och med kalibrera menar jag skruvstäd, känd hävarmslängd och känd vikt)

Ska köpa nya nycklar nu inför en hopmontering av en totalriven motor, och hoppas slippa köpa proffsnycklarna...
 
@elwe
Frågor till en vis man
Ang. momentnycklar, spelar det verkligen så stor roll vilken kvalisort man använder, eftersom det fortfarande finns så stor osäkerhet. Det är väl bättre att använda en momentnyckel som visar säg 6 % fel, än att förlita sig till den momentnyckel som vår Herre utrustade oss med.

Om man som lekman vill kalibrera, räcker det att kalibrera in ett värde, dvs kan man anta att felvisningen är hyfsat linjär? (Och med kalibrera menar jag skruvstäd, känd hävarmslängd och känd vikt)

Ska köpa nya nycklar nu inför en hopmontering av en totalriven motor, och hoppas slippa köpa proffsnycklarna...

Ja, det är som regel bättre med en lågkvalitet momentnyckel än ingen alls. Ju mer oerfaren man är, desto sannare är det.
Men, om man har ±5% på nyckeln så räknar man inte med att komma närmare än ca ±15% i produktionen pga de skillnader som finns mellan olika personer, olika friktionskoefficienter, osv.

Ta inte den allra billigaste momentnyckel som du hittar eftersom dessa driver i tiden mycket mer än de med högre kvalitet.
När du kalibrerar så ta gärna tre punkter och interpolera mellan dessa så får du bra, enskilda värden för hela skalan.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top