molykote g-n

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Sitter och försöker samla allt som behövs för att pressa i nya ramlagerskålar i min RSV-motor. Enligt manualen skall ytterdelen hos ramlagerskålarna kletas in med Molykote G-N innan ipressning, något som verkar vara svårt att få tag i i Sverige (man kan ju lägga en tusenlapp inkl frakt för att få en tub från staterna). Vad kan jag istället använda? Vad för egenskaper skall kletet ha?

Detta är alltså inget som vad jag kan utläsa av manualen skall användas för inkörning, utan för att underlätta monteringen av pressade delar. Till själva inkörningen tänkte jag blanda motorolja och molybdensulfidfett.
 
Ringde till våran leverantör på jobbet, han skulle kolla vad som är alternativet till Molykote g-n. :)
 
Jag gillar din approach att vara väldigt noga vid monteringen men ibland går fabrikanten lite långt i sin iver att vara noga. När man i fabrik monterar ihop en motor helt torr och den sedan kanske lagras månader innan den startas så är olja inte bra för att undvika att det skär vid uppstart. För oss vanliga garagemeckar som startar grejerna snart efter hopmontering fungerar olja och ev mos2 utmärkt.
 
Jag har en stor burk med sånt ståendes i garaget. 1 liter. Kan skicka lite i en zippåse till dig om du är snäll :slicka
 
Jag gillar din approach att vara väldigt noga vid monteringen men ibland går fabrikanten lite långt i sin iver att vara noga. När man i fabrik monterar ihop en motor helt torr och den sedan kanske lagras månader innan den startas så är olja inte bra för att undvika att det skär vid uppstart. För oss vanliga garagemeckar som startar grejerna snart efter hopmontering fungerar olja och ev mos2 utmärkt.

För de roterande lagerdelarna köper jag att det fungerar med alternativa saker, men hur är det med ipressning av skålarna i blocket? Delarna satt verkligen som gjutna i helvetet när jag pressade isär det, blidde tom. lite skum yta i alut bara av den kraften trots att jag värmde.

Jag har en stor burk med sånt ståendes i garaget. 1 liter. Kan skicka lite i en zippåse till dig om du är snäll :slicka

Ah, det vore trevligt. Du råkar inte bo i närheten av vägen mellan Anderstorp och Landskrona? Isf kanske jag har vägarna förbi närmaste tiden så du slipper skicka annars.
 
Last edited:
Är det så tajt presspassning kan du använda vanligt mos2-fett. Vanligtvis brukar jag pressa torrt för att undvika att ytterskålen roterar i blocket
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top