Modifieringar XT660 X/R

Då jag byter till grövre däck så får jag ett par Metzler tourance över med hyfsat mönster kvar. Bortskänkes till bättre behövande. Någon sugen? (Finns i stockholm)
 
Funderar på om man ska slå till på en ECU mappning från off the road. Jag har en powercomander III och ett öppnare luftfilter. Någon som köpt deras mappning och kan berätta om det är värt pengarna?:confused:
 
Håller på att fixa hojen inför våren och har lite funderingar.

Ska svarva distanser för att öka förspänning på fjädrarna i framgaffeln. Vet att jag läst måtten någonstans i denna tråd. Har letat som en galning men ger nu upp. Någon vänlig själ som sitter på måtten?

I somras när jag åkte gick den som en rolex. Det som ändå uppstod var att när jag kom in på småstigar och jobbade lite mer med kopplingen så blev den "svampig" "mjuk" och spelet blev allt kortare. Cykeln har gått 600 mil och detta har jag märkt av ändå från hojen var "ny". (köpte den för ett år sedan med 80 mil på mätaren, 08:a)
Så fort jag kommer på rull återhämtar sig kopplingen.

:confused: Någon som har nån ide om detta?

Jag har skrivit tidigare om distanser på fjädrarna, och det jag gjort är att jag kapat av rörstumpar 25, 30 och 35 mm i par, som jag provat med. Kommer inte ihåg nu vilken längd som passar min hoj, men du behöver inte krångla med svarven för så enkla åtgärder. Tunnväggiga 30mm rör tror jag det är i nu, dom håller.
Om du kör med kopplingen så blir det onödigt slitage på lamellerna, så jag rekimmenderar att du drevar ner, xt'n är på tok för högt växlad, såvida du inte kör enbart landsväg.
 
Jag har skrivit tidigare om distanser på fjädrarna, och det jag gjort är att jag kapat av rörstumpar 25, 30 och 35 mm i par, som jag provat med. Kommer inte ihåg nu vilken längd som passar min hoj, men du behöver inte krångla med svarven för så enkla åtgärder. Tunnväggiga 30mm rör tror jag det är i nu, dom håller.
Om du kör med kopplingen så blir det onödigt slitage på lamellerna, så jag rekimmenderar att du drevar ner, xt'n är på tok för högt växlad, såvida du inte kör enbart landsväg.

Tack för informationen. Då blev det lite lättare att styva gaffeln än vad jag trodde.:tummenupp

Men vad det gäller kopplingen så använder jag den inte mer än normalt, jag åker inte och slirar. Har åkt aktivt inom cross och enduro i snart 20 år och aldrig varit med om att kopplingen svimmar så här fort.

Den är nerdrevad med ett z14 fram men funderar på om det inte är vettigare att byta från 45 till 47 tänder bak och behålla 15 fram. (mest för att spara på skyddet på svingen)
 
Jag har min drevad 14-48 och det passar mina körningar, men kedjan ska ha 112 rullar har jag för mej. Då kan du ha justermån på på spänningen oavsett vilka drev du har på. Jag har dock en större spännrulle under svingen än originalet, då behöver inte slacket bli särskilt stort.
Körde drygt 300 mil i Norge med orginalutväxling o. andra däck. Orkade bra på femman tack vare bullerburkarna.
Mysko med kopplingen, du har väl inte haft i fel olja? Alltså så'n som inte har JASO-klass.
Har på nån tidigare hoj, gjort det misstaget, och trots att jag sen bytte till "rätt" typ av olja blev kopplingen inte bra.
 
Ja då är det nog inte oljan som är fel.
Hoppas nå'n annan här på forumet kan ha vetskap om problemet.
 
Distanser till framgaffeln monterade, 30,0 x 30,0 passade perfekt.
Tillverkade även ett skydd för framlampan så man klarar glaset i sprutet efter polarna.Ska kompletteras med en polycarbonatskiva.
Galler.jpg

- - - Updated - - -

Gaffel.jpg
 
Kör du T63 både bak och fram? jag funderar på T63 bak och MT21 fram, vilken dimension kör du fram?
Är nöjd med t63. Tillräcklig verkan på grus, om man kör helt ute i spenaten kan det bli halt på mossiga grenar osv men då är man lite utanför xt:ns comfortzone iaf....och tillräckligt bra komfort för att åka på touring 3 dagar med passagerare på asfalt.

Kör tkc 80 fram. Säkert inte optimalt men jag fick det gratis av någon forummedlem här när jag köpte en stänkskärm för en himla massa år sedan(om du känner igen dig så sitter ditt beggade framdäck på ännu :D )
 
Stött på två märkliga problem som någon erfaren här kanske kan förklara innan jag plockar isär hojen i atomer:

- När jag gasar upp i högt varvtal, båda gångerna uppe i 70-80 blås, får jag plötsligt stötar in i vänster handtag som går rätt igenom vinterhandsken och in i kroppen precis som om tändstiftströmmen skulle ledas in i armen. Detta händer mystiskt nog endast på Västerbron, men förklaras nog enklast av att det är enda platsen jag gasar på över när man endast kör citytrafik. Kan tändspolen ha någon möjlighet att läcka ström upp i handtaget?

- Det andra är att det "tickar" eller "klick-knäpper" framme kring kylaren, låter som ett stenskott, emellanåt. Nu håller jag på och ska byta kylare eftersom nuvarande har flera hål, men jag har ändå kört kortare sträckor i stan med det utan att höra knäppandet tidigare. Tänker att det hör till den trasiga kylaren men kan det vara något annat som uppstått nu?

Blir till att öppna upp och felsöka någon solig dag framöver. Snart vår!
 
Första felet skulle jag nog titta på tändhatten / kabeln ... se så att den är hel samt osv, lägga lite svart silicon mellan tändhatt och kabel. Andra ljudet... det är inte headerserna som knäpper av värmen..? Ride safe / Jtr.
 
hej inhandla en xt660x 2005 till ett bra pris och undrar följande.

passar dem nya kåporna rakt av på en 2005a ? tänkte köpa nya kåpor då dem gamla är i dåligt skick. så passar dem från 2007-2014 på min ?

och fick med ett splitter nytt leo system bara slipon. behövs pc för detta ? eller är de bara tuta o köra ?

är ny inom xt.

mvh noobien

- - - Updated - - -

hej inhandla en xt660x 2005 till ett bra pris och undrar följande.

passar dem nya kåporna rakt av på en 2005a ? tänkte köpa nya kåpor då dem gamla är i dåligt skick. så passar dem från 2007-2014 på min ?

och fick med ett splitter nytt leo system bara slipon. behövs pc för detta ? eller är de bara tuta o köra ?

är ny inom xt.

mvh noobien
 
Ja de passar efter lite modifiering av sidokåpan i framkant. Gjorde detta på min xt660r tidigare.

Den kommer ev gå snålare så en PC är inte nödvändig, däremot fuelmod "sök på det" skulle funka bra. Om du är händig så kan jag se om jag hittar ritningen till den. Nej det är inte superbökig att bygga.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Distanser till framgaffeln monterade, 30,0 x 30,0 passade perfekt.
Tillverkade även ett skydd för framlampan så man klarar glaset i sprutet efter polarna.Ska kompletteras med en polycarbonatskiva.
View attachment 441877

- - - Updated - - -

View attachment 441878

Hej

Det är ju enklare att ta helikopter tejp över hela fram lampan den denna är i plast.

Bara att värma och forma :)

(Typ dom finns på bilar sitter på dörrar och hjulhus)

Finns nog på Biltema i olika färger :tummenupp

Används på framlyckor.


//Robin
 
Last edited:
Hej

Det är ju enklare att ta helikopter tejp över hela fram lampan den denna är i plast.

Bara att värma och forma :)

(Typ dom finns på bilar sitter på dörrar och hjulhus)

Finns nog på Biltema i olika färger :tummenupp

Används på framlyckor.


//Robin

Tja

Tack för tipset men jag har testat det tidigare med resultatet att glaset sprack men tejpen höll ihop det efter att jag träffades av en stor sten = dyrt. Så jag kör på min polykarbonat, när den säger upp sig så kapar jag bara till en ny.:)
 
Tja

Tack för tipset men jag har testat det tidigare med resultatet att glaset sprack men tejpen höll ihop det efter att jag träffades av en stor sten = dyrt. Så jag kör på min polykarbonat, när den säger upp sig så kapar jag bara till en ny.:)

Ofan stora stenar :näsblod Jo lyktan listar ca +2000 om jag minns rätt


Jag har gaffelbens skydd till en XT660X 2006 samt framstänkan övre delen lite lätt matt på något ställe 2 vita blinkers kompletta. Kan få dessa då jag inte har hojen kvar sålde den 2008. (Resreverade till Patrik) 2018-03-27


Finns i Bromma
Dra ett pm om det är intressant :tummenupp


//Robin
 
Last edited:
Hej!
Upptäckte att jag behöver byta bakdäck på min XT660X men blir inte klok på vad man skall ha för däck. Det pirellidäck som sitter på tillverkas tydligen inte längre.
Kan någon vänlig själ tala om vad för däck som gäller nu för tiden?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top