Modifieringar XT660 X/R

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
En snabb fråga när ni drar upp den på 2an använder ni koppling? Samt i vilken hastighet kör ni i. Jag börjar få in åkandet en del på 1an nu men den tar ju slut så fort drar upp den i 10-15 sen kör jag till 40-45 sen åker den ner. Vet att det är många nybörjarfrågor från mig hoppas ni inte blir allt för irriterade :)

Jag är så jävla kär i hojjen kan inte hålla mig ifrån o köra så hon rullar dagligen 30-50 mil! Vill så gärna ha att min powercommander III ska komma på posten någon dag så den kan mappas o bänkas me!

Föresten finns de något intresse för en xt660x/r/t träff det hade vart jävligt kul!
 
Last edited:

Kolbert

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660X-04
Jag drar upp min på 2:an utan koppling.
Full gas och ett litet ryck i styret så klättrar den upp så snällt.
Sen att jag är fegis och att den snart är nere på 2 hjul igen är ju en annan historia :rodnar
 

jensand

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
PERSTORP
Hoj
xt660r
bänka/mappa

Någon som vet var de är billigast/bäst att bänka/mappa i skåne?

Har beställt pc och får den troligtvis denna vecka som kommer.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Någon som har en mapp till en 08a spec:
Ryckt snorkel
dna stage 2 filter, KN-filter
BSM slipon

Har ni en hyffsad map det till så släng gärna iväg ett PM det vore tacksamt.

Har sett att vissa skriver att det kan bli problem att mappa för att LAMBDA sonden vill ändra blandningen kan man inte bara göra som på en bil så att man drar ut säkringen till den?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Har sett att vissa skriver att det kan bli problem att mappa för att LAMBDA sonden vill ändra blandningen kan man inte bara göra som på en bil så att man drar ut säkringen till den?

Det stämmer, här har du all läsning om det du behöver:

http://www.xt660.com/showthread.php?t=6708

Det hjälper inte att dra ut den, och de O2 eliminatorer som finns fungerar inte. Dynojet har dragit tillbaks sina just p.g.a av detta. I testmiljö finns fungerande O2 eliminatorer, men de finns ännu inte att köpa. Men det går ju att mappa rätt hyfsat ändå, du kan mappa över ca 3800 varv och över 20% gaspådrag, det blir bara inte perfekt över hela användingsområdet.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Så det går altså inte bara att dra säkringen till LAMBDA sonden så man kan göra en map över hela registret? Känns ju inte så kul att de inte funkar under 3800 varv, eller funkar det över hela registret om man använder mer än 20% gas?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Så det går altså inte bara att dra säkringen till LAMBDA sonden så man kan göra en map över hela registret? Känns ju inte så kul att de inte funkar under 3800 varv, eller funkar det över hela registret om man använder mer än 20% gas?

Jag vågar inte lova nåt, men det är så jag har tolkat den tråden jag länkat till. Jag har även varit i kontakt med Dynojet och de sa "the Power Commander will not be able to tune the lower RPMs and throttle positions".

Min gissning är att det går fint att mappa hela registret över typ 20% lr nåt sånt.
 

Peppe XT660X

Peppe
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Värmdö
Hoj
XT660X 05 PC5 + Auto tune
ECU & PC 3 / 5 & auto tune

Jag läste att det var någon som hade monterat en ECU:n till en tidigare modell utan Lamdasond ( upp till 06 ) & monterat på sin 08 & det fungerade bra & då fungerar det ju med Power commandern . Jag själv har monterat Power commander 5 med autotune på min 05:a men inte hunnit köra så mycket.

/ Micke
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Man kan ju tycka att det borde gå att lösa på något vis eftersom dom gör pc3 till 2008or kan inte tänka mig hade gjort det om det inte hade funkat.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Man kan ju tycka att det borde gå att lösa på något vis eftersom dom gör pc3 till 2008or kan inte tänka mig hade gjort det om det inte hade funkat.

Om du köper en ny pc3:a står det t.o.m på lådan "OBS det går inte att mappa varvtalsområde x vid gaspådrag y".
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Fy vad dumt :) jag som bestält pc3 o sitter här o väntar kanske inte alls blir som jag vill då :(

Jag tror att det blir skitbra ändå! Bara kanske inte 100% optimalt som det skulle kunna bli. Dessutom dyker det ju säkert upp O2-eliminatorer rätt snart, då är det bara att mappa om.

EDIT: Förresten, glömde bort att säga att du måste blocka AIS:en om du ska mappa. Annars kan du få fel A/F readings. Men det vill du nog göra ändå, eftersom det nästan helt eliminerar avgasknallarna som du säkert får med ditt slip-on.
 
Last edited:

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Jag tror att det blir skitbra ändå! Bara kanske inte 100% optimalt som det skulle kunna bli. Dessutom dyker det ju säkert upp O2-eliminatorer rätt snart, då är det bara att mappa om.

EDIT: Förresten, glömde bort att säga att du måste blocka AIS:en om du ska mappa. Annars kan du få fel A/F readings. Men det vill du nog göra ändå, eftersom det nästan helt eliminerar avgasknallarna som du säkert får med ditt slip-on.



Tack för du sa det hade inte en aning om det, det smäller nått så in i satan från mina pipor just nu sjukt irriterande jag trodde mappning va botemedlet.

Finns det något ställe med bild guide hur man tar bort AIS? Och vad gör AIS?

Tacksam för alla svar jag får från alla trevliga xt660 åkare skönt när man är helt ny inom mc åkning.:tummenupp
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Tack för du sa det hade inte en aning om det, det smäller nått så in i satan från mina pipor just nu sjukt irriterande jag trodde mappning va botemedlet.

Finns det något ställe med bild guide hur man tar bort AIS? Och vad gör AIS?

Tacksam för alla svar jag får från alla trevliga xt660 åkare skönt när man är helt ny inom mc åkning.:tummenupp


Sitter på höger sida på hojen i fram kant under tanken finns pluggar o sätta dit eller så koplar du bort elen bara ( plugga denna e bäst finns o köpa ais brickor) detta står i denna tråd me :)

mapp kan du ta ner från leverantören men som dom flersta så e detta bara en grund på din spec, kolla på uk sidan vet ja:

//Robin
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Sitter på höger sida på hojen i fram kant under tanken finns pluggar o sätta dit eller så koplar du bort elen bara ( plugga denna e bäst finns o köpa ais brickor) detta står i denna tråd me :)

mapp kan du ta ner från leverantören men som dom flersta så e detta bara en grund på din spec, kolla på uk sidan vet ja:

//Robin

Okej då ska jag kika på det imorgon, var kan jag köpa dessa AIS pluggar?

//Alexander
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Air Induction System. Luft sugs in i båda avgasportarna från luftboxen för att förbränna oförbränt bränsle. Det är m.a.o en miljöpryl.

Okej då vet jag vad den har för funktion med känns ju inte så bra att ta bort saker man inte vet vad dom gör.
Då ska jag se ifall jag kan ta bort den imorgon då.
Tack för alla svar. :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Okej då vet jag vad den har för funktion med känns ju inte så bra att ta bort saker man inte vet vad dom gör.
Då ska jag se ifall jag kan ta bort den imorgon då.
Tack för alla svar. :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Lägg gärna ut lite bilder på hur det ser ut och hur du gör.. Känns ju som en vettig grej att göra. Det smäller rätt rejält om mina pipor också nu :p

För visst kan man göra detta även om man inte har mappat hojen?
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Lägg gärna ut lite bilder på hur det ser ut och hur du gör.. Känns ju som en vettig grej att göra. Det smäller rätt rejält om mina pipor också nu :p

För visst kan man göra detta även om man inte har mappat hojen?



Okej jag ska fixa bilder när jag ger mig på det men blir tyvär inte av idag då det ska fiskas men kanske imorgon om jag har tid.

//Alexander
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top