Modifieringar XT660 X/R

Jah

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha XT660 R -07
Har hört om modifikationerna med CO, slipon och filter men ger det något extra med enbart filter, snorkel och CO?

Jag har inte läst alla inlägg än, men vad jag har förstått så ska det nog kunna göra några hästar till... men det bästa sägs ju vara att byta avgassystemet, filter och en pc med bänkkörning...[/QUOTE]

Jag "ryckte" snorkeln, bytte till ett KN-filter och ställde upp CO:n ungefär 10 steg (detta är dock väldigt individuellt). Tror inte att hojen har ökat i effekt speciellt mycket men den går betydligt mindre ryckigt och svarar mycket snabbare på gasen :). Hojen upplevs "rappare" i alla fall. Billigare trimning än så går inte att få :yoparty.
Nästa steg är att montera andra pipor (eller helt system) och skruva dit en Power Commander. Men då pratar vi helt andra pengar.
 

matsa16

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2006
Ort
Kolmården
Hoj
GG 2Smoke+1100 ratbike
Jag har inte läst alla inlägg än, men vad jag har förstått så ska det nog kunna göra några hästar till... men det bästa sägs ju vara att byta avgassystemet, filter och en pc med bänkkörning...

Jag "ryckte" snorkeln, bytte till ett KN-filter och ställde upp CO:n ungefär 10 steg (detta är dock väldigt individuellt). Tror inte att hojen har ökat i effekt speciellt mycket men den går betydligt mindre ryckigt och svarar mycket snabbare på gasen :). Hojen upplevs "rappare" i alla fall. Billigare trimning än så går inte att få :yoparty.
Nästa steg är att montera andra pipor (eller helt system) och skruva dit en Power Commander. Men då pratar vi helt andra pengar.[/QUOTE]




Kolla stiftet så att den inte går för snålt !!!
Ställa co på knapparna verkade inte göra speciellt mycke tyckte iaf jag.
Med ryckt snorkel o KN filter så var mitt stift vitt oavsett va jag ställde för co ( verkar bara ge vid tomgångsvarv ca/ inte öka över hela registret.
Botmedlet blev en liten låda med en potentiometer i där jag genom att vrida poten ökar soppan ( över hela registret) funkar perfekt :rock
Kostnad ca 100:-
 

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
Jag har inte läst alla inlägg än, men vad jag har förstått så ska det nog kunna göra några hästar till... men det bästa sägs ju vara att byta avgassystemet, filter och en pc med bänkkörning...

Jag "ryckte" snorkeln, bytte till ett KN-filter och ställde upp CO:n ungefär 10 steg (detta är dock väldigt individuellt). Tror inte att hojen har ökat i effekt speciellt mycket men den går betydligt mindre ryckigt och svarar mycket snabbare på gasen :). Hojen upplevs "rappare" i alla fall. Billigare trimning än så går inte att få :yoparty.
Nästa steg är att montera andra pipor (eller helt system) och skruva dit en Power Commander. Men då pratar vi helt andra pengar.[/QUOTE]

Har nu bytt filtret till KN och ryckt snorkel samt ställt upp COn litegrann. Tyckte den svarar bättre och känns starkare. Min CO var original ställd på 12 så ställde inte upp den speciellt mycket, ska dock kolla stiftet nästa gång man åker ut och kör.
 

Syster Mia

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW
Var på Yamaha center i Hbg igår och frågade om när motorn går från kall till varm då choken släpper. Det hostar till ett par gånger, På verkstan sa de att om man låter dem sätta på Power Commander och borra upp luftburken så får man 20 friska pållar på bakhjulet. Med nya avgaspipor GPR så går det löst på 12-13 tusen. Låter ju väldigt dyrt för lite extra nöje. De tyckte också att bara öppna luftburken och skruva upp bränslet sliter på kolvringarna pga för snål blandning. Vad ska man tro, finns det billigare, fungerande lösning på host-host ?
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Var på Yamaha center i Hbg igår och frågade om när motorn går från kall till varm då choken släpper. Det hostar till ett par gånger, På verkstan sa de att om man låter dem sätta på Power Commander och borra upp luftburken så får man 20 friska pållar på bakhjulet. Med nya avgaspipor GPR så går det löst på 12-13 tusen. Låter ju väldigt dyrt för lite extra nöje. De tyckte också att bara öppna luftburken och skruva upp bränslet sliter på kolvringarna pga för snål blandning. Vad ska man tro, finns det billigare, fungerande lösning på host-host ?

Rätta mig gärna någon ...men äre inte insprutning på -07:eek:rna?
Vad snackar dom om choke för då?

Öppna upp luftburken och slänga på pipor ger nog inte jättemycket mer pållar. Power Commander har jag lite dålig koll på, men 20 häst låter väldigt mycket...

En sak är säker, den kommer låta bra mycket grymmare med öppen luftburk och GPR :tummenupp

edit: Jag har öppen luftburk, LeoVincepipor och en kugg mindre på framdrevet.. Det är en bra kombination! Ställ upp CO-värdet några punkter med så går den bättre!
 
Last edited:

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
edit: Jag har öppen luftburk, LeoVincepipor och en kugg mindre på framdrevet.. Det är en bra kombination! Ställ upp CO-värdet några punkter med så går den bättre!

Hur mycket av maxhastigheten tappar man utav en kugg mindre, måste vara väldigt lite?
Blir körning i stan bekvämare med mindre drev?
Med original på min får man växla från 2:an o 3:an konstant o slira på kopplingen. :gnissla
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Hur mycket av maxhastigheten tappar man utav en kugg mindre, måste vara väldigt lite?
Blir körning i stan bekvämare med mindre drev?
Med original på min får man växla från 2:an o 3:an konstant o slira på kopplingen. :gnissla

Det problemet hade jag också innan jag drevade ner.. Jag tycker att den känns mycket bättre i stadstrafik nu!
Topphastigheten kan jag inte svara på. Den visar typ 173 på mätaren men vad den verkligen går i vet jag inte...
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Är sugen att pröva ett mindre drev, även fast jag har planer att sälja bågen. Vill ju helst försäkra mig om att jag får iväg den så att säga. Sen om det inte blir av, har jag då förhoppningsvis en roligare hoj. :tummenupp
 

casull

Offroader
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha XT600R -08
Hej på er.

Hämtade just en xt660r -08 med 577mil på mätaren.
Nu behöver jag modda den lite. Det sitter X3 slip-on på den men med orginal luftfilter. Tänkte slita bort snorkeln och sätta dit ett kn filter.
Var får man tag i billiga kn filter?
Vad bör man mer modda?
Min budget är rätt ansträngd just nu.. Men nått tipps på nån billig modd skulle ju vara bra :)

//Micke

Edit: en service manual i .PDF skulle nog också vara bra, var får man tag i en sån? Hittade bara gamla ej fungerade länkar.
 
Last edited:

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
Hej på er.

Hämtade just en xt660r -08 med 577mil på mätaren.
Nu behöver jag modda den lite. Det sitter X3 slip-on på den men med orginal luftfilter. Tänkte slita bort snorkeln och sätta dit ett kn filter.
Var får man tag i billiga kn filter?
Vad bör man mer modda?
Min budget är rätt ansträngd just nu.. Men nått tipps på nån billig modd skulle ju vara bra :)

//Micke

Edit: en service manual i .PDF skulle nog också vara bra, var får man tag i en sån? Hittade bara gamla ej fungerade länkar.

Tjena, billiga KN filter hittar du på ebay och dom billigaste hittade jag i England, kostade 430kr med frakt, tog ca: 1,5 vecka. Tog bort min snorkel och höjde co;n 10 steg. Tycker jag fick bort en del av ryckigheten och snabbare gassvar och lite roligare ljud.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Var på Yamaha center i Hbg igår och frågade om när motorn går från kall till varm då choken släpper. Det hostar till ett par gånger, På verkstan sa de att om man låter dem sätta på Power Commander och borra upp luftburken så får man 20 friska pållar på bakhjulet. Med nya avgaspipor GPR så går det löst på 12-13 tusen. Låter ju väldigt dyrt för lite extra nöje. De tyckte också att bara öppna luftburken och skruva upp bränslet sliter på kolvringarna pga för snål blandning. Vad ska man tro, finns det billigare, fungerande lösning på host-host ?

Jag hade denna setup på min hoj PCIII och Stage 3 DNA Airbox Kit. Allt som allt gick det loss på ca 10000-11000:- och jag landade på 51 hk på bakhjulet. Original är det väl 49 i motor om jag inte missminner mig. Och så pratar "folk" om ca 10-13% tapp mellan motor och bakhjul så om man räknar högt har man alltså original ca 42,63 hk på bakslangen. Och med min setup som jag fick med 51 på slangen så borde jag alltså högt räknat fått ca 57,63 hk i motorn. Alltså ca 8-9 hk mer än original bara. Men det känns skillnad kan jag lova, bra mycket kuligare hoj! :yoparty
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
På verkstan sa de att om man låter dem sätta på Power Commander och borra upp luftburken så får man 20 friska pållar på bakhjulet.

20 extra hästar? inte en chans, om de vidhåller skall du kräva en bänking för och efter ombyggnaden. De måste ju ändå bänka för att kunna justera korrekt. Få skriftligt på de 20 extra hästarna innan, jag tror inte de ställer upp på det.
 

Gangsterkeps

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660R -08
Har precis köpt mig min första mc, en xt660r -08 :)

Hur ofta bör man byta olja? Enligt instruktionsboken verkar det vara intervaller på 1000 mil, då jag inte har någon erfarenhet av motorcyklar så är min uppfattníng att det är långt mellan oljebytena.

Min xt har gått 150 mil, någon som vet vad det brukar vara för oljeförbrukning? Jag hoppas att den inte drar någon olja alls:)
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Har följande setup och har 170 km/h på mätaren
- Snorkeln kvar
- Nerdrevat 1 fram
- Uppdrevat 2 bak
- GPR slipon's
 

casull

Offroader
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha XT600R -08
Suck... Väntar på mina nya däck... Ogillar att köra med nästan platta däck. Ska testa med tkc80... Borde funka rätt bra.
Vad tror ni?
 

Kolbert

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660X-04
Tjena alla Xt-ägare! Tänkte lägga mitt första inlägg i denna eminenta och långlivade tråd:tummenupp

Är relativt nybliven ägare av en XT660X-04 som rullat dryga 2000 mil.
Jag är mäkta imponerad av kvalitén på denna modell, känns faktiskt som ny trots att den rullat en bit nu. Bara trycka på knappen och åka!
Sen att den är slö vet jag inte, tycker den hissar på rätt bra. Dock har jag PC, moddad luftburk och Leovince X3.


Håller på och pysslar lite rent kosmetiskt och min fråga är om "lyskåpan" utan vindruta från nyare modeller passar eller om man måste byta strålkastarinsats också?

Sedan är jag nyfiken på vad man får hosta upp för en 2000 mila service, priserna skiljer ju helt otroligt mycket mellan verkstäderna.
 
Last edited:

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Har följande setup och har 170 km/h på mätaren
- Snorkeln kvar
- Nerdrevat 1 fram
- Uppdrevat 2 bak
- GPR slipon's

Och det går att segla runt på 3:an i låga varv utan att den "hostar"?

Har precis köpt mig min första mc, en xt660r -08 :)

Hur ofta bör man byta olja? Enligt instruktionsboken verkar det vara intervaller på 1000 mil, då jag inte har någon erfarenhet av motorcyklar så är min uppfattníng att det är långt mellan oljebytena.

Min xt har gått 150 mil, någon som vet vad det brukar vara för oljeförbrukning? Jag hoppas att den inte drar någon olja alls:)

De drar väldigt lite olja, men det skadar inte att hålla koll nu o då.
Jag har bytt under varje vinterdvala vilket är overkill, men jag föredrar att åka runt på fresha grejer.
 
Last edited:

Gangsterkeps

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660R -08
Brukar det fungera med garantin på våra cyklar? Är det några problem att få mc:n fixad på garantin om det skulle bli något fel?

Hur länge brukar kopplingen hålla på en xt innan det är dags för byte?
Jag vet att det beror på körsättet men på ett ungefär:)
 

Gangsterkeps

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660R -08
Har nu kört ca 50 mil och jag tycker att xt:n går lite ryckigt i lägre farter på låga varv. Ska det va så eller är det något fel?
Förstår att det kanske till viss del kan bero på encylindrig motor.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top