Modifieringar XT660 X/R

Nu var mitt 2-1 system punktat :tummenupp
Det som är fixat hittils på min önskelista:

18" bak hjul
Wr Hasplåt
Wr fotpinnar
Moddad bakdel
Längre växelväljare
Hårdare och högre sadel
Hårdare fjädring fram
Fatbar och styrhöjare
14 kugg framdrev
Och 2-1 nu då som strax är klart, ska bara tigas.

Ska bara hitta en ny plats för bromsvätskebehållaren, den fick flyttas på.

Har du köpt 2-1 systemet eller byggt själv?? Vill åxå ha ett sånt...
 
Du kan avnjuta en negerboll:tummenupp
Jag jobbar på krypavstånd från VS maskin. dom säljer rörbockar

Smaskens. tack

img_4985fdcc08dd2.jpg
 
Tjena alla glada.. nu när solen äntligen tittar fram så plockar man ut sin skönhet ur garaget och ut och känna vinden fläkta mot hjälmen :)

fast ve och fasa då hade min vänstra packbox pajat och det läcker gött nu, tyvärr. så det var bara att ta sig till Yamaha och införskaffa sig 2 packboxar ( lika bra att byta båda när man har ner gafflarna) nu undrar jag hur mycket olja som skall in i varje gaffelben ? samt skall man ha någon luft i gafflarna ?

tänkte ta det i helgen !! måste ju ut i det fina vädret nu när man väntat hela vintern :)

tacksam för svar..


för övrigt önskar jag alla en härlig helg och kör så det ryker ..
 
Tja!

Om det smäller från piperna när man motorbromsar med hojen, är det då ett tecken på att den går för snålt? Eller går den för fett?

Eftersom det sitter leo vince på nu så känns det som att den kanske går lite snålt.
Men å andra sidan har jag hört att smällar beror på att det är oförbrännd soppa som exploderar i avgassystemet.

Kan nån hjälpa mig reda ut begreppen så vore det kanon...
Tänkte jag skulle pilla lite med CO imorn nämligen...
 
Tja!

Om det smäller från piperna när man motorbromsar med hojen, är det då ett tecken på att den går för snålt? Eller går den för fett?

Eftersom det sitter leo vince på nu så känns det som att den kanske går lite snålt.
Men å andra sidan har jag hört att smällar beror på att det är oförbrännd soppa som exploderar i avgassystemet.

Kan nån hjälpa mig reda ut begreppen så vore det kanon...
Tänkte jag skulle pilla lite med CO imorn nämligen...

Jag tippar på att den går för snålt
 
Jag tror inte att det är någon större fara att den skulle gå för snålt bara för att du kör med öppnare system. Men om du ökat tillflödet av insugsluft på något sätt med hjälp av sportfilter så kan du behöva ändra co halten. Kör själv med leo och det resulterar i goa smällar vid avdrag :hojraket
 
Är det nån som har ett par fälgar från en XTX liggandes, eller har ett hum om vad man får pynta upp för ett par? Har letat lite tafatt men inte hittat nåt. De borde väl utan större modifieringar gå att hänga på min Z, vill ha nåt som man lätt kan skifta till istället för grustofflorna.
 
Högre säte?

Jag är 189 cm och och tycker sitsen är lite låg på min XTR. Någon som sett till en högre dyna? Visst kan man snida till något själv men...
 
Ny bakdel inför 1:a besiktningen

Eftersom det är en hel del frågor kring ombyggnation av bakdelen tänkte jag dela med mig av mitt bygge inför första besiktningen.

Någon av dom tidigare ägarna till min cykel hade vänt på baklyset och således sågat bort den otroligt fula plast (min åsikt) som sitter bak på XTn i original utförandet. Tyvärr så innebär det att (som många andra tidigare har nämnt här i forumet) skyltbelysningen är minimal eftersom den vita gluggen på lamapglaset vänds uppåt, dessutom blir man av med den bakre reflexen som skall finnas vid besiktningen. Var reflexen tar vägen efter besiktningen är upp till var och en:smasha
Så, det var inte mycket att fundera över utan en ombyggnation var ett måste.
Hos min lokala MC-handlare köpte jag en LED-baklampa som hade liknande form som bakskärmen. Passar otroligt bra tycker jag. Lampan kostade knappt 500 spänn.
Jag sågade till och bockade en plåt som både baklykta, skyltbelysning, reflex och nummerplåt monterades på och i. Plåten lackades i matchande grått. Plåten fästes sedan i dom två hål som den tidigare baklyktan suttit med, skruvskallarna doldes med reflexen.
Framför bakljuset monterade jag en liten vit LED-lampa som skyltbelysning.

Tänk på att alla lampor skall vara E-godkända/märkta. Jag tror inte dom kollar så noga på det men det vore ju surt att få nedslag på en sådan simpel grej om besiktningsmannen/kvinnan vaknat på fel sida.

Och med blankt papper från bilprovningen kan jag inte annat än konstatera att jag gjort en laglig ombyggnation.

Lycka till!

Jag sejfade även när det gäller ljuddämparna, när det står inpräglat "only for racing" behöver man inte vara Einstein för att inse att det kan bli trubbel och det tar max 20 minuter att byta till original, tar det längre tid är du för dum för att ha motorcykel! :tungan
 

Bifogat

  • Innan.jpg
    Innan.jpg
    218.2 KB · Visningar: 216
  • Bak innan.jpg
    Bak innan.jpg
    231.6 KB · Visningar: 242
  • Bak under.jpg
    Bak under.jpg
    229.8 KB · Visningar: 178
  • Bak efter.jpg
    Bak efter.jpg
    228.2 KB · Visningar: 207
Det byggde du om snyggt Pelto! :tummenupp

Synd att reg-plåten är bockad bara.

Tackar!
Ja, med originalpiporna monterade blev det tyvärr så, men dom ligger nu på hyllan och väntar på nästa tillfälle att få åka hoj, d.v.s. till nästa besiktning 2010.
Reg-plåten är nu rak och fin igen:)
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top