Modifieringar XT660 X/R

Dina pipor blir bara tillräckligt varma om du kör med insatserna i. När du blåser öppet halloj ur burkarna blir de knappt ljumma. Nu vet ju inte jag hur öppet du kör, men jag har dragit bägge insatserna ur mina (Iof Termignoni) och de går inte varm alls.
 
bad pitt: jag är, inte helt oväntat, väldigt tacksam för att du hade bytt både styre och handtagsskydd till modell monster-stabila innan jag köpte hojen av dig! :tummenupp :tummenupp

Snart skall den plockas fram ur garaget och baklampan ska bli diod! :brinnerup
 
Jag var förbi garaget igår, för att kolla till skönheten.
Den har stått alldeles själv i 2-3 månader. Var osäker på om den skulle starta, men det gjorde den på en gång. Underbart!
Och gott luktade det.. hehe.

Nu måste jag få på miniblinkers och skylthållare, så att man kan köra så fort det blir torrt. :)
 
Är det nån som har bytt ut framlampan mot t.ex. ett acerbis cyclops tror jag det heter. Har iaf separata lampor för hel/halvljus. Detta blir ett problem för jag har fyra sladdar (2 från varje lampa) som ska in i originalkontakten som har 3 poler. Nån kanske har gjort det eller vet hur man ska göra för att få det att lysa....
 
XT660R hjul på en XT660X??

Jag funderar på att köpa en XT660X
Men eftersom jag å polarnn planerar en långresa genom afrika om 2 år, så undrar jag om man kan slänga på 21" framhjul då?
Jag vet att X har ca 2,5cm kortare fjädringsväg fram samt att framhjulet sitter monterat längst ut på gafeln . Inverkar det på hålfastheten och karakräten på hojen om man sätter det 21"?

Anledningen till att jag inte tänkte skaffa en R direckt är att jag tycket X:en blir roligare och funkar bättre på de vägar jag kör på här i england och pendling i London.

ÄEller skall jag göra tvärt om vad tycker ni???
 
Last edited:
Nu är väntan snart över!! Hämtar min XT660X på Yamaha center på fredag, hoppas på torrt och fint väder i helgen! :banana

// Halle
 
Är det nån som har bytt ut framlampan mot t.ex. ett acerbis cyclops tror jag det heter. Har iaf separata lampor för hel/halvljus. Detta blir ett problem för jag har fyra sladdar (2 från varje lampa) som ska in i originalkontakten som har 3 poler. Nån kanske har gjort det eller vet hur man ska göra för att få det att lysa....

Jag har inte bytt till någon eftermarknads modell, däremot har jag petat i biltemas fusk xenon på 90/100w. Nu kastas det feta skuggor kan jag lova ;) Det blir lite varmt om lyktglaset som är i plast dock, så jag brukar inte ha den i under den mörka tiden på året..
 
Hej alla
Ny i tråden, har precis köpt en xt660x -04 som jag får hemleverad imorgon.
Har inte ens provkört hojjen utan köpte grisen i säcken hehe.

Dock har jag två frågor som kanske någon kan svara på;
1. Vad har ni fått ge för en 2000 mila service? Var inne på Yamahacenter idag och där skulle den kosta runt 4500 kr. Tycker det låter ganska dyrt. Möjligt att ni kanske inte kommit upp till dom miltalen ännu??

2. Vad kostar era försäkringar? Har fått ett pris från Bilsport&Mc helförsäkrat 5623 kr året. Bra pris??

Läst igenom tråden till sida 110 än så länge... pust.
 
2. Vad kostar era försäkringar? Har fått ett pris från Bilsport&Mc helförsäkrat 5623 kr året. Bra pris??

Läst igenom tråden till sida 110 än så länge... pust.


110 sidor GRATTIS ! Frugan skulle nog föra upp min xt i anus på mig om jag bänkade mig en hel kväll för att läsa sporthoj forum :arsele

Antar att det är en billig försäkring (Du bor ju i Sollentuna).
Kör med samma bolag och betalar någon tusenlapp mindre.
Men jag bor ju iofs på en ö

Edit: Såg nu att du körde en X. Då får man nog betala lite mer i försäkring.
 
Last edited:
Nu är ju jag så lyckligt lottad att jag är singel, så jag FÅR sitta och läsa 110 sidor i en bra forumtråd ;-D

Och jo, man ska väl bli straffad på något sätt om man bor i en tätort med en högre premie...
 
Nån som vet hur mycket meck det skulle vara att sänka en XT660R 5-6 cm? Syrran ska börja övningsköra och vill ha en sån.
 
Nu är ju jag så lyckligt lottad att jag är singel, så jag FÅR sitta och läsa 110 sidor i en bra forumtråd ;-D

Och jo, man ska väl bli straffad på något sätt om man bor i en tätort med en högre premie...


Jag bor i Lund och kör en 660x 05:a, betalar hel hel 3800, halv skulle gått på 2500, har dock garage men vet inte om det hjälpte till.
 
Nu är ju jag så lyckligt lottad att jag är singel, så jag FÅR sitta och läsa 110 sidor i en bra forumtråd ;-D

Och jo, man ska väl bli straffad på något sätt om man bor i en tätort med en högre premie...

Sorry ! Så är livet. Bor själv i liten stad i södra Norrland och betalar tusenlappen hos Bilsport MC. Jo, de e sant ! Skall tilläggas att jag har XT:n samförsäkrad med en annan hoj oxå hos samma bolag vilket ger en hyfsad rabatt. Tror det är svårt att få så mycket lägre premie än det du redovisar om man är boende i 08-området.
Är personligen lite avis på ert enorma vägnät där i STHLM. Man skulle kunna snurra omkring i veckor utan att ta samma väg.
 
Kan man ta bort snorklen på en 07:a utan att den går sämre?. läste att någon hade gjort det på sin 07:a och den gick då sämre,(har det att göra med att 07 har lambda sond) Någon med andra erfarenheter angående snorklen på en 07:a.

Tog bort "snorkeln" på min XT660R -07 och upplevde detta bara som positivt. Klart lungnare gång på lägre varvtal, svarar bättre på gaspådrag, känns allmänt piggare och fick ett sköööönare ljud. Ställde upp CO:n tio steg oxå.
Kör fortfarande med orginal luftfilter. Enligt många så skall man byta detta till ett KN eller liknande.

Nästa steg för mig torde bli att byta luftfilter och montera slip-on. LEO Vince eller liknande. Kostar dock en del slantar. Frågan om det är värt pengarna.....
 
Nu var mitt 2-1 system punktat :tummenupp
Det som är fixat hittils på min önskelista:

18" bak hjul
Wr Hasplåt
Wr fotpinnar
Moddad bakdel
Längre växelväljare
Hårdare och högre sadel
Hårdare fjädring fram
Fatbar och styrhöjare
14 kugg framdrev
Och 2-1 nu då som strax är klart, ska bara tigas.

Ska bara hitta en ny plats för bromsvätskebehållaren, den fick flyttas på.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    184.6 KB · Visningar: 230
  • Bild 003_640x480.jpg
    Bild 003_640x480.jpg
    193.8 KB · Visningar: 226
Nu var mitt 2-1 system punktat :tummenupp
Det som är fixat hittils på min önskelista:

18" bak hjul
Wr Hasplåt
Wr fotpinnar
Moddad bakdel
Längre växelväljare
Hårdare och högre sadel
Hårdare fjädring fram
Fatbar och styrhöjare
14 kugg framdrev
Och 2-1 nu då som strax är klart, ska bara tigas.

Ska bara hitta en ny plats för bromsvätskebehållaren, den fick flyttas på.

Riktigt snyggt med 2-1, kommer det bli problem med vätskebehållaren?
 
Nu var mitt 2-1 system punktat :tummenupp
Det som är fixat hittils på min önskelista:

18" bak hjul
Wr Hasplåt
Wr fotpinnar
Moddad bakdel
Längre växelväljare
Hårdare och högre sadel
Hårdare fjädring fram
Fatbar och styrhöjare
14 kugg framdrev
Och 2-1 nu då som strax är klart, ska bara tigas.

Ska bara hitta en ny plats för bromsvätskebehållaren, den fick flyttas på.

Stiligt. Är det rostfritt som är slipat eller vad är det för material?


Om man sätter på en kugg mindre fram, kommer man kunna gasa upp den på trean då? Eller få den att lätta åtminstone? När man kör grusväg nu och vill gasa upp den över vattenpölar och dylikt så orkar den inte riktigt med.
 
Stiligt. Är det rostfritt som är slipat eller vad är det för material?


Om man sätter på en kugg mindre fram, kommer man kunna gasa upp den på trean då? Eller få den att lätta åtminstone? När man kör grusväg nu och vill gasa upp den över vattenpölar och dylikt så orkar den inte riktigt med.

Svartstål, så den ska ytbehandlas. får se vad det blir, bara det går fort för jag är åksugen.
 
Någon som har tips på en lite högre ruta?
Står säkert något bra tips ibland dessa 170 sido men jag orkar inte plöja igenom.
Det kan vara skönt om man ska ut och toura lite på sin XT.
Tycker att det är lite konstigt men på yamahas original höga ruta så står det Suitable for 2004-2006 model.
Tycker att detta suger älgsperma å det grövsta!
Någon som vet mer?

Edit: PUIG har en som ser bra ut (vilket höga rutor sällan gör).
Hittar dock inte en vettig återförsäljare i Svearike.
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top