Modifieringar XT660 X/R

Se där ja, tack för den! :)


Det står att man ska plocka av kedjan o bada den. Är det ett måste, blir det ett värdelöst resultat om man rengör med kedjan på? :huvet

Nej kedjan e ju nitad då måste du köpa ett nit verktyg o ny lås nit eller vad det heter (Om ja nu minns rätt ang nitad kedja)

fixa depåstöd o spola på med det medel du tänker anv sen massa vatten even på fram drevet sen låter du däcket rulla lite sen e det bara o snörja in kedjan igen men varm kör kedjan sen sprayar du den :tummenupp

//Robin
 
Tackar :tummenupp

Var dock lat för några dagar sedan o smörjde in den enbart. Hojen går bättre nu vid hög växel/låga varv :yoparty
Får bli en tvätt framöver.
 
Om kedjan inte är allt för skitig är det bra att ta för vana att smörja den direkt när man kommer hem, då den är lite varm och gör att oljan tränger in bra. Så torkar man av överflödet som vill droppa och sladda så torkar man även med sig gammal olja som löser upp sig tilsammans med endel skit.
Använd inget annat än kedjespray eller medel som är till kedjor med o-ringar för då skapar man bara problem när det förstör o-ringarna eller tränger in mellan o-ringarna och ställer till det.
Fördel att smörja när man kört klart är också att man har en smörjd kedja när man ska köra och slipper stänk över hela hojen som det blir om man sprayar och drar direkt. Oljan gör bara nytta i kedjan och dess länkar... Att ha hela kedjan droppandes av olja gör ingen nytta. Det drar bara till sig massa damm och skit.
Men ett depå stöd eller liknande är som sagt bra, så du lätt kan snurra på hjulet och spraya.

Sen ska du akta fingrarna! Specielt när du torkar av överflödet. Inte bra alls att klämma sig mellan kedja och drev...
 
Biltemas depåstöd

Jag köpte Biltemas depåstöd idag, de passar bra på våra hojar.
Stödet till framhjulet var lite småkrångligt var tvungen att ha hjälp för att lyfta. Bak klarar man själv.
Rekommenderas varmt.
 
Biltemas funkar absolut! :tummenupp
Det är helt onödigt att köpa dyrt "racing" stöd tycker jag.
Klart att dom är lite stabilare och har bättre hjul, men va fan...
 
Pratade med en yamaha återförsäljare om slipon idag och han sa att man kunde gå in i nån meny och ställa på bränslemängden om man skaffade slipon.

Han visste inte själv hur man gjorde men att det gick att läsa på "internet".

Nån som vet hur det går till att gå in i den meny´n:confused:
 
Pratade med en yamaha återförsäljare om slipon idag och han sa att man kunde gå in i nån meny och ställa på bränslemängden om man skaffade slipon.

Han visste inte själv hur man gjorde men att det gick att läsa på "internet".

Nån som vet hur det går till att gå in i den meny´n:confused:

Det är CO2 han menar, jag tror det står i manualen hur man gör.
Annars kan du ladda ner verkstadshandboken, en länk till den ligger någon eller några sidaor innan denna.
 
Pratade med en yamaha återförsäljare om slipon idag och han sa att man kunde gå in i nån meny och ställa på bränslemängden om man skaffade slipon.

Han visste inte själv hur man gjorde men att det gick att läsa på "internet".

Nån som vet hur det går till att gå in i den meny´n:confused:

Enligt, http://www.xt660.com/site/ där står utförligt detta:


Setting the CO
Turn key off, hold down buttons select & reset together & keep them down with your left hand. Turn on the key keeping down the buttons until the screen says Diag, release the buttons. Push the select button until it says CO, then push the select & reset buttons together until CO1 is displayed, then push the select & reset buttons together until a reading is displayed.
This is your CO1 setting so write it down in your service book for safe keeping. You can now increase the mixture by going up in numbers using the select or down using the reset buttons.
Adjust your CO1, between 10 & 15 above your STD setting.
Turn the key off, this will store the setting.
 
Det finns även en svensk översättning i den här tråden, max 20 sidor bakåt. Det finns dock inte i handboken vad jag har sett. Jag monterade kn-filter och ställde upp COn lite till i förra veckan, och det blev en klart märkbar skillnad. Tyvärr drar den förstås lite mer soppa.

// Jens
 
Nej kedjan e ju nitad då måste du köpa ett nit verktyg o ny lås nit eller vad det heter (Om ja nu minns rätt ang nitad kedja)

fixa depåstöd o spola på med det medel du tänker anv sen massa vatten even på fram drevet sen låter du däcket rulla lite sen e det bara o snörja in kedjan igen men varm kör kedjan sen sprayar du den :tummenupp

//Robin

NJA....

När jag bytte drivpaket var det mycket enklare att att bara lossa svingbulten och vrida/Vinkla ner hela svingen och hänga av kedjan. Köpte helnitad kedja. Ville inte gå och köpa mig ett nitverktyg och sen ha känslan "gjorde jag rätt nu". Där jag köpte min kedja sålde de bara helnitade kejdor. Plus att det ingick 1500 eller 2000mils garanti vid obruten kedja. Fick kedjelås med för den som ville ha det. Operationen är lika lätt som att byta bakdäck....

Kör nu sedan några månader tillbaka med en kettenmax rengörare. Funkar WONDERBAR!!! www.kettenmax.de tror jag det är som adress...

/Snurresprätt...
 
Last edited:
Hur är det med däckdimensioner på hojjar, är det viktigt att hålla sig på original eller kan man köpa ett bredare bakdäck? Org. är ju 160/60 men jag har fått ett erbjudande på ett Dunlop Sportmax 180/55 för 400:- monterat och klart. Nån som vet om detta är direkt olämpligt eller om det funkar?
 
Rycking gång..

Var och provkörde en beg 660x hos en handlare nyligen.. Upplevde att den gick lite ryckigt i låga farter.. Annars var det en kanonrolig hoj att köra.. Efter att ha kollat i denna tråd lite (utan att bli direkt klokare) så framgår det att det är "ecu'n" som är felaktig.. Men jag fattar inte riktigt, är det inte Yamaha och handlaren som skall åtgärda detta för mig innan köp? Ska jag verkligen behöva punga ut med pengar för powercommander och andra pipor för att få bukt med denna ryckiga gång? Hojen var en Xtx 660 från 05.. Gått 1600 mil och han begärde 12000 imellan (byter in min sv 650s), summasummarum skulle det kanske sluta på 20 000 ist för bara 12000. 3000 för power commander, bänkning + effektavgas då.... bla bla bla, det plockar på sig ganska fort.. Kanske bättre att lägga 30tusen då typ och köpa en helt ny xtx 660 som ecu'n är korrekt på och jag inte behöver tänka på så mycket på ett bra tag?
 
Last edited:
Bara att ringa till nat Yamaha-Center sa bestaller dom hem till dig. Var dock tydlig med exakt vilka grejer du ska ha..jag fick fel grejer 2 ggr.
Kostade mig cirka 2300 kr att byta "farg" pa hojen, da kopte jag alla nodvandiga kapor for att hojens farg skulle bytas, dock exklusive kylarvingsklistermarkena men vad kan dom kosta, 300 kr ?

Vilken farg har du och vilken farg vill du fa? *nyfiken*



Bytte färg på min från blå till svart, köpte inga klistermärken för dom gick på över en tusing per sida..... :mad:
 
Dekaler XT660r -07

Hallå där !
Är helt ny i detta utmärkta forum. Har läst en hel del sedan juni då jag införskaffade min Xt660r -07. Var något övermodig för ett par veckor sedan och gjorde en marksyning. Inga större skador. Priset på plasten som skall bytas tycker jag var helt okej men måste Yamaha-center ta 1400 spänn för en dekalsats ?? Tror att detta var för en sida också. Finns det någon som kan tipsa vart man kan få tag i dessa dekaler (tank) till ett förmånligare pris ?
 
My bad, dom dekalerna var visst dyrare än jag mindes dom som men så dyra..fy fan. Skämmes tamejfan hur ett seriöst företag kan ta över tusen spänn för dekaler som kostar..tja vad kostar plasten, 3,30 kr att tillverka? Visst kan jag betala ett par hundra för märket i sig men sen är det fan stopp!
Köpte enbart runda stämgaffellogotype-dekalen när jag bytte mina plastdelar, gick lös på några hundringar.

Vette fan om det går att piratköpa dekaler, känns ytterst tveksamt, tyvärr!


edit: flyboy, vad pröjsade du för dina Devil-slipons?
 
Last edited:
My bad, dom dekalerna var visst dyrare än jag mindes dom som men så dyra..fy fan. Skämmes tamejfan hur ett seriöst företag kan ta över tusen spänn för dekaler som kostar..tja vad kostar plasten, 3,30 kr att tillverka? Visst kan jag betala ett par hundra för märket i sig men sen är det fan stopp!
Köpte enbart runda stämgaffellogotype-dekalen när jag bytte mina plastdelar, gick lös på några hundringar.

Vette fan om det går att piratköpa dekaler, känns ytterst tveksamt, tyvärr!


edit: flyboy, vad pröjsade du för dina Devil-slipons?

Hittade till slut en hemsida där man säljer lite dekaler. Kika på www.dekaltrim.nu . Fanns inga dekalsatser som är lika som orginal men ändå helt okej. Priserna verkar också ligga på rätt nivå. :)
 
Jawohl! Den tar vi sa polisen! :tummenupp

Får man välja färg på dekalerna själv också eller har jag missuppfattat det?

Personligen skulle jag aldrig sätta på några "klistermärken" på hojen om skulle bli tvungen att byta ut någon del.
Jag tycker att det är snyggare utan dekaler, det blir ett renare utseende.

Å där tog jag inlägg nr 3000!!!!

Det är verkligen en toppentråd, jag har fått svar på många frågor här.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top