Modifieringar XT660 X/R

700cc

Kanske varit uppe redan. Men pratade med Yamahacenter i Helsingborg för ett par veckor sedan. De skulle börja sälja ett 700cc kitt nu till höst. Garantin skulle inte påverkas heller. Kanske kan bli intressant om ok pris. :)
 
Precis, har två olika värden beroende på hur jag skall köra 7 - 23

Hur var det man gick in i menyn för att ställa om insprutningen (CO1 eller CO2 förresten). Vad händer om du bara backar från 23 till säg 18-20 någonting? (Ang avgasknall / effekt etc)

Är det verkligen någon som kunnat påvisa någon förändring av att rycka snorkeln... mig veterligen är hålet nog stort att dra i luft till en sådan motor!

- Ha tändningen avstängd och håll ned reset och select knapparna
- Vrid på tändningen med knapparna nedhållna och vänta med att släppa dem tills det står...Disc (osäker, skall kolla senare) Släpp dem när de visas
- Tryck sedan båda knapparna 1 ggr samtidigt så kommer CO1 upp (select ifall CO2 kommer upp) samtidigt som det klickar till nere vid motorn
- Då ser du värdet nere till höger i displayen, glöm inte det värdet ifall du vill återställa, juster värdet upp och ned med select resp reset knapparna.

Du kan ha den i det läget ifall du vill ändra sedan för att finna ett bra läge, då har du dessutom varvräknaren synlig uppe till höger ifall du startar hojen :)
(Skall klicka på hojen nu innan jag åker ut, så jag minns rätt)

Har "petat" 1 steg upp och ned för att finna... men den ger en del avgasknallar vid medlut och gasavslag osv.

Tja
Har precis kört mina 100 första mil med min ny xt660r. Men tycker att växlarna är lite hårda. 80% av tiden känns det som man slår i växlarna. Speciellt från 1-2-3. Känns det likadant för er? Växellådan är kanske sådan.

Kan kännas lite "ruff" vid växlingar på "fel" varvtal och enormt mjuk vid "rätt" varvtal... man känner hojen till slut... Kände en ovana från landsvägshojen men är nu inne i det hela efter att den nu har rullat 156 mil :)
Kolla så det inte är så att kedjan "slackar", så det är den som får dig att känna att de känns konstigt. (skall ju slacka en del, men inte för mycket)
Är du osäker så åk förbi en "handlare" och låt dem känna, eller slut upp med någon här på forumet som har likadan hoj så kan man ju alltid hjälpa varandra.
Hoppas att det är okej allt med den...:)
 
Last edited:
Hej!
jag är en nybliven xt ägare!
jag skall fixa till häcken på den och undrar vad man kan köpa baklampor och miniblikers? På nån hemsida eller nån affär runt gbg.

Söker även länkar till sidor med övriga mc tillbehör, delar mm till xt.
 
Hej!
jag är en nybliven xt ägare!
jag skall fixa till häcken på den och undrar vad man kan köpa baklampor och miniblikers? På nån hemsida eller nån affär runt gbg.

Söker även länkar till sidor med övriga mc tillbehör, delar mm till xt.

Grattis till hojen, vi verkar vara en del nyblivna ägare, kanonkul att de blir lite "liv" i tråden igen, kan ju bara säga att denna tråd är grymt bra att "glo" igenom :)

Kul att du som jag redan från 1:a dagen vill rensa baken :-)
I helgen så plockade jag ned baken för att se hur det såg ut, en del i tråden har bilder på hur de ser ut osv. så jag skall "modda" min också.
Vet att jag såg ett bakljus på https://www.touring.se/touring/Servlet?page=11&anr=69-5810 ,den baklampan tänkte jag köpa men sedan hittade jag en LED lampa från en R6:a som jag hoppas få idag eller i morgon, så då skall jag såga plasten och försöka "modda" baken under helgen. Har sett att man också kan vända på orginallampan och få till den under bakskärmen.
Men, lova att du fotar och delger med bilder, så att tipsen strömmar in till fler :) Lycka till.
 
Kanske varit uppe redan. Men pratade med Yamahacenter i Helsingborg för ett par veckor sedan. De skulle börja sälja ett 700cc kitt nu till höst. Garantin skulle inte påverkas heller. Kanske kan bli intressant om ok pris. :)

Tjenixen, vet du om dom sa att det skulle passa på en MT-03:a också? Är ju i principip samma motor :)
 
Häck-omgörnings-kit

Hej!
jag är en nybliven xt ägare!
jag skall fixa till häcken på den och undrar vad man kan köpa baklampor och miniblikers? På nån hemsida eller nån affär runt gbg.

Söker även länkar till sidor med övriga mc tillbehör, delar mm till xt.

Kan rekommendera OTR's färdiga kit.
http://www.off-the-road.de/xt660_bodywork.html?&L=1
Inge såga bara bulta på och köra. Lite färg först bara...
Dom har också diverse miniblinkers, själv monterade jag orginalblinkersen, anser att dom är små nog :-)

/H
 
Bild på nya blåsen, har dock inte vågat dra dB-killern ännu.
Tänkte göra det sen när den ska mappas.
 

Bifogat

  • Stubbies_1.jpg
    Stubbies_1.jpg
    139.7 KB · Visningar: 194
Ruta till XT660X - 2007 finns det ??

Vet någon om det finns så man kan sätta en ruta på en X - 07:a ??

Den har inte samma toppkåpa som 06:an som ni nog redan vet, så frågan är om det går att ha en ruta på den.

Eller vet någon om det går att köpa toppkåpan från en R -07:a för den har inte samma kåpa som X:en , frågan är bara om den passar en X, någon som vet ??
 
Var ute och provade lite inställningar på insprutningen igår , döm om min förvåning när jag såg att både min CO1 och CO2 hade värdet NOLL !
Ställde upp den till 15 och tyckte den gick mycket bättre kanske inte just nån effekthöjning direkt. Provade ställa upp över 20 och ner till 10 men kände ingen skillnad mellan dessa så jag lämnade den på 15. Hur mycket ställer ni som sätter pipor på XT,n upp eran CO. Helst ni som bänkat.

Är det någon som kör Leo Vince : Recension tack !
Funderar på beställa från off the road ( 5100 kr inkl frakt lockar)
Går det bra att ställa om ljudet,(dB killer) tänkte på grannarna:pannkyss när man åker tidigt på morgonen och om man vill ut på helgen och väcka de döda.:yoparty
 
[QUOTE

Är det någon som kör Leo Vince : Recension tack !
Funderar på beställa från off the road ( 5100 kr inkl frakt lockar)
Går det bra att ställa om ljudet,(dB killer) tänkte på grannarna:pannkyss när man åker tidigt på morgonen och om man vill ut på helgen och väcka de döda.:yoparty[/QUOTE]

Hej! Japp, jag kör leox3. Tycker dom låter kanon skönt med race insatserna (liite mycket ibland). Får med 5 olika, så det är bara att testa sig fram..byter insatser i båda rören på mindre än 5 min...och små så man kan ha med extra i jackfickan...

Bytte TPS:en? idag som en garanti åtgärd...tyckte den gick mycket mjukare och inte lika ryckigt som innan, nån annan som märkt det? Kanon för mig iallafall!

Kanske lite OT...men inga xt ägare runt gbg som vill ut och åka?

.....och en sak till BUBBEL-VE....köpte mina på bike för strax över 5 papp, värt att kika på. Mycket enklare om det nu skulle bli ett garanti fel (tror jag).
 
Last edited:
Omställning av CO

Var ute och provade lite inställningar på insprutningen igår , döm om min förvåning när jag såg att både min CO1 och CO2 hade värdet NOLL !
Ställde upp den till 15 och tyckte den gick mycket bättre kanske inte just nån effekthöjning direkt. Provade ställa upp över 20 och ner till 10 men kände ingen skillnad mellan dessa så jag lämnade den på 15. Hur mycket ställer ni som sätter pipor på XT,n upp eran CO. Helst ni som bänkat.

Du ska bara ställa om CO1 (=1st cylinder). CO2 används om du har en tvåcylindrig motor. Programvaran används till flera modeller nämligen. Siffrorna som du justerar är bara ett värde. Det kan stå på 0 likväl som på 20, Man utgår inte från ett specifikt värde på alla motorer, utan varje motor har sitt värde.
Skriv upp det värde som din motor stod på från början och utgå från det, öka/minska c:a 3steg åt gången. Om någon annan har +15 på sin innebär det inte att din motor bör ha det.
Min går bäst efter att jag ställt upp den +10 steg, efter det började den gå lite fett. Det beror mycket på vilka moddar du gjort och hur den gick från början.
Har du en X-07a så har den en Lambda och då kan du få info via diagnostiken om den går fett eller snålt, annars funkar det alltid att kolla på stiftet.
Efter en omställning bör du försäkra dig om att du inte kör den för fett eller för snålt så motorn kan ta skada...
Rock on!

/H
 
Var ute och provade lite inställningar på insprutningen igår , döm om min förvåning när jag såg att både min CO1 och CO2 hade värdet NOLL !
Ställde upp den till 15 och tyckte den gick mycket bättre kanske inte just nån effekthöjning direkt. Provade ställa upp över 20 och ner till 10 men kände ingen skillnad mellan dessa så jag lämnade den på 15. Hur mycket ställer ni som sätter pipor på XT,n upp eran CO. Helst ni som bänkat.

Ställde upp min 8 steg, från -3 till +5 när jag bytte blåsen. Höjde först med 10, men tyckte inte den gick bra då.
 
Last edited:
Jag hade mitt värde på 24 innan jag lämnade hojen för garantibyte av styrboxen. När jag fick den tillbaka var värdet ställt på 0.
Jag ställde värdet till 24 igen och den gick dåligt, så jag prövade mig ner till nuvarande 10. Antagligen är det just så att värdet "kliniskt" provas fram för att hojen ska stämma med mätvärden den ska uppfylla tex. utsläpp...
 
Tjo... Finns det någon i Stockholm som har lust att hjälpa mig med inställningen av insprut, kan typ inget och vill inte förstöra något:gnissla
Har satt på Termignonis slip-on och bor vid Sveavägen....
 
Kan rekommendera OTR's färdiga kit.
http://www.off-the-road.de/xt660_bodywork.html?&L=1
Inge såga bara bulta på och köra. Lite färg först bara...
Dom har också diverse miniblinkers, själv monterade jag orginalblinkersen, anser att dom är små nog :-)

/H

Är det smidigt att beställa prylar från Off the road?
hur långa är leveranstiderna osv?

Kanske lite OT...men inga xt ägare runt gbg som vill ut och åka?



jag vill ut och åka och bor i gbg!
 
[QUOTE

Är det någon som kör Leo Vince : Recension tack !
Funderar på beställa från off the road ( 5100 kr inkl frakt lockar)
Går det bra att ställa om ljudet,(dB killer) tänkte på grannarna:pannkyss när man åker tidigt på morgonen och om man vill ut på helgen och väcka de döda.:yoparty



.....och en sak till BUBBEL-VE....köpte mina på bike för strax över 5 papp, värt att kika på. Mycket enklare om det nu skulle bli ett garanti fel (tror jag).[/QUOTE]


Kan jag handla med din rabatt ! Jag fick höra att alu x3 kostar 6495kr men skulle få dem för 5995 plus frakt. Dvs över sextusen innan de landar på min gård.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top