Modifieringar XT660 X/R

Halloj!
Premiär tur idag trodde jag, tji med det. Bromsoket fram läcker olja. Någon mer som har haft problem med det, min är en 04 uttagen sommaren 05.

egal: Mina packboxar läcker också lite grann.

Båda problemen ovan borde väl garantin täcka?

Jag hade också läckande packboxar på min XT dom började läcka efter två månaders användande av hojen, dom bytta det på garantin utan någon som helst tvekan. Så kör in till verkstan med den så fixar det sig nog :)
 
hur har ni gjort för att modda om reg-plåthållaren?
Original är den ju ganska blaffig.. vill dock inte modda alltför hårt, vill t.ex. ha kvar regplåtbelysningen om det går, för det är väl lag på det? (NU var jag präktig!) :tuttar
 
hur har ni gjort för att modda om reg-plåthållaren?
Original är den ju ganska blaffig.. vill dock inte modda alltför hårt, vill t.ex. ha kvar regplåtbelysningen om det går, för det är väl lag på det? (NU var jag präktig!) :tuttar

Kolla mitt garage...
Bus enkelt :)
 
Är det någon mer än jag som fått ett brev ifrån Yamaha angående en säkerhetsåterkallelse?

Jag fick ett i dag där de ber mig att kontakta min lokala Yamaha verkstad för att byta ut TPS-enheten (throttle position sensor). Den kan tydligen vara utsatt för "onormalt" slitage i vissa fall.

Tänkte att om ni inte fått ett så kan det vara bra att veta.

Nu vet jag iof inte vilka årsmodeller det gäller, själv har jag en -05:a (-R).

Nu börjar tankarna snurra i huvudet, hur kan detta påverka hojen?
Vågar man köra mera innan man fått den bytt?

Hmm, bara att sätta igång och ringa för att boka en tid i så fort som möjligt då.
 
Är det någon mer än jag som fått ett brev ifrån Yamaha angående en säkerhetsåterkallelse?

Jag fick ett i dag där de ber mig att kontakta min lokala Yamaha verkstad för att byta ut TPS-enheten (throttle position sensor). Den kan tydligen vara utsatt för "onormalt" slitage i vissa fall.

Tänkte att om ni inte fått ett så kan det vara bra att veta.

Nu vet jag iof inte vilka årsmodeller det gäller, själv har jag en -05:a (-R).

Nu börjar tankarna snurra i huvudet, hur kan detta påverka hojen?
Vågar man köra mera innan man fått den bytt?

Hmm, bara att sätta igång och ringa för att boka en tid i så fort som möjligt då.

Yepp har också fått en sådan, dock bytta jag till en MT-03:a för två dagar sedan så det berörde inte mig för tillfället ändån.

Du kan lugnt köra vidare med hojen utan att behöva vara orolig. Det är inget direkt allvarligt fel utan det artar sig så att om motorn gått långt under hårdbelastning så när du stannar hojen vid t.ex en korsning så fixar inte sensorn som styr throtteln detta utan den dödar motorn som om du hade tryckt på engine-stop knappen typ. Är bara att starta hojen som normalt igen så tutar den vidare sen som om inget hade hänt. Detta visar sig dock som sagt bara när motorn gått hårt under längre period. Så att här i Sverige är det väll inte så många som råkat ut för detta problemet utan det är mer ner i Tyskland där dom kör på autobahn som råkar ut för detta. Men eftersom att det är ett fel på sensor så får dom ju åtgärda detta på alla sålda hojar i världen.

Kör du normalt med hojen eller halvhårt lär du nog inte märka utav detta överhuvudtaget.

Tilläggas bör också att det inte enbart är XT:n som är drabbad utan en hel del andra modeller hos Yamaha som också har samma fel på Trottel sensorn.
 
Last edited:
Hej. har beställt ett par Gpr pipor på bikershop.se för ett par veckor sen. Börja undra var de är? har ringt och han säger att de är skickade, men han vet inte var de är. Han verkar inte har så mkt koll. Någon som har erfarenhet från bikeshop? är stället seriöst?
 
Tja! Jag har precis lämmnat iväg hojen för ovanstående garanti jobb!

men detär ingen brådska du kan lugnt köra vidare det värsta som kan hända är någara tjyvstopp när man släpper av trottlen, fast det är ju pinsamt med motorstopp förstås...:huvet
 
Hej då
Bytte in mim XT 660 X 05:a idag, åker numera MT 01. men det är inte utan att jag saknar min XTX även om jag nu har 1000 kb mer
 
Tja! Jag har precis lämmnat iväg hojen för ovanstående garanti jobb!

men detär ingen brådska du kan lugnt köra vidare det värsta som kan hända är någara tjyvstopp när man släpper av trottlen, fast det är ju pinsamt med motorstopp förstås...:huvet

Jag höll på att lägga min MT idag, den bara dog...Jag får nog kolla om de har byten för MT-03:ans sensor oxå
 
Tps

TPS'en ska bytas på de en och tvåcylindriga motorerna som sitter i bla XTX(R) mt03 TDM etc. Vad jag läst mig till i en MC tidning!
 
Detta låter PRECIS som det problemet jag har!

Fick veta på tidigare inlägg att det var ECM:en det troligtvis var fel på,
men detta felsymptom stämmer nog mer in på mitt problem...

Då får Yamaha byta ut både ECM:en och sensorn då!

Yepp har också fått en sådan, dock bytta jag till en MT-03:a för två dagar sedan så det berörde inte mig för tillfället ändån.

Du kan lugnt köra vidare med hojen utan att behöva vara orolig. Det är inget direkt allvarligt fel utan det artar sig så att om motorn gått långt under hårdbelastning så när du stannar hojen vid t.ex en korsning så fixar inte sensorn som styr throtteln detta utan den dödar motorn som om du hade tryckt på engine-stop knappen typ. Är bara att starta hojen som normalt igen så tutar den vidare sen som om inget hade hänt. Detta visar sig dock som sagt bara när motorn gått hårt under längre period. Så att här i Sverige är det väll inte så många som råkat ut för detta problemet utan det är mer ner i Tyskland där dom kör på autobahn som råkar ut för detta. Men eftersom att det är ett fel på sensor så får dom ju åtgärda detta på alla sålda hojar i världen.

Kör du normalt med hojen eller halvhårt lär du nog inte märka utav detta överhuvudtaget.

Tilläggas bör också att det inte enbart är XT:n som är drabbad utan en hel del andra modeller hos Yamaha som också har samma fel på Trottel sensorn.
 
Hur är möjligheterna att strypa xt660? Jag ska ta mellan kort och priset på en xt660 är ju bra men denär lite för stark i motorn, 10kw för mycket..
 
Hur är möjligheterna att strypa xt660? Jag ska ta mellan kort och priset på en xt660 är ju bra men denär lite för stark i motorn, 10kw för mycket..

Det går, snacka med din hoj handlare. Kostar endel, kring 2500-3000kr har jag hört...
 
Det går, snacka med din hoj handlare. Kostar endel, kring 2500-3000kr har jag hört...


okej låter bra.. Hur står sig en xt660x emot en husa och ktm? Är det som ett kylskåp mot en iller? Priset är ju ganska lockande..
 
okej låter bra.. Hur står sig en xt660x emot en husa och ktm? Är det som ett kylskåp mot en iller? Priset är ju ganska lockande..
Du ska nog inte ens göra dig besväret att försöka jämföra...
Det är ju så vitt skilda världar.
XT är touring och driftsäkerhet, husa mfl är race rakt igenom och kräver MASSOR med garagetid jämfört med en XT.
Frågan du ska ställa dig är nog hur du vill använda knarren ist.
För att svara på frågan så är väl en XT som en lätt klapp på kinden, medans en husa är som en käftsmäll i motorgången. Race är coolt, men det ger också mycket tid i garaget för att fungera bra.
//Tobbe
 
Du ska nog inte ens göra dig besväret att försöka jämföra...
Det är ju så vitt skilda världar.
XT är touring och driftsäkerhet, husa mfl är race rakt igenom och kräver MASSOR med garagetid jämfört med en XT.
Frågan du ska ställa dig är nog hur du vill använda knarren ist.
För att svara på frågan så är väl en XT som en lätt klapp på kinden, medans en husa är som en käftsmäll i motorgången. Race är coolt, men det ger också mycket tid i garaget för att fungera bra.
//Tobbe

Ja sedan ska man väl tillägga att husan suger kvalitétsmässigt kör den på bakslangen och veven skär direkt. Nä ska man ha kul och kunna åka längre än till närmsta 50 skylt så bör man tänka över valet noga. Jag har piskat 100 mils resor på xt:n skulle man fundera på det på en husa är det ju 2 oljebyten, ett kolvbyte och en satans massa annat mekande som suger.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top