Modifieringar XT660 X/R

Snart dags för mitt att byta däck (igen). Tycker att de som sitter originalmonterade på min X fungerar bra men bak däcket håller ju inte så länge :rolleyes: Fast det är ju ett pris man får betala. Någon som har något tipps på vad som funkar bra på hojen annars. Funderar lite på Metzelers rennsport. Inte direkt hållbarare men det har funkar bra på min R6:a iaf. Eller om någon som sagt har lite tipps på däck som håller men ändå ger gott grepp :)
 
Har dåligt med tips......letar själv lite på däck fronten.
Vet någon hur KTM´s orginal däck är?
 
cone skrev:
Jag drog ur insatserna, samt gjorde nya fästen till "strutarna" bak.

Satan vilket ljud det blev......låter lite som GPR dämparna men man slipper avgas smällarna.

Min digital kamerna är trasig just nu (inlämnad) men jag skall plåta så mycket jag kan senare.

Var det bara att slipa upp "ändpluggarna" o dra ut hela rasket? även katalysatorn? eller måste den öppnas i början med?
 
bebbe skrev:
Snart dags för mitt att byta däck (igen). Tycker att de som sitter originalmonterade på min X fungerar bra men bak däcket håller ju inte så länge :rolleyes: Fast det är ju ett pris man får betala. Någon som har något tipps på vad som funkar bra på hojen annars. Funderar lite på Metzelers rennsport. Inte direkt hållbarare men det har funkar bra på min R6:a iaf. Eller om någon som sagt har lite tipps på däck som håller men ändå ger gott grepp :)

Avon har ett par som tydligen ska funka jävligt bra enligt många som heter Avon Distanzia.
http://www.avonmotorcycle.com/us/en/Product.asp?ProdType=SuperMotard&SubCat=32
Finns hos ProImp AB: http://www.proimp.se/mcdack.asp
 
Last edited:
lazybones skrev:
Var det bara att slipa upp "ändpluggarna" o dra ut hela rasket? även katalysatorn? eller måste den öppnas i början med?

Japps, helt rätt. Jag drog ut skiten bakifrån
Avgasreningen gjorde jag inget åt.....den sitter kvar.

Gôtt ljud kan jag säga, o hojen andas bättre nu.
 
bebbe skrev:
Kollade på däcket där på hemsidan, det ser ju ut som ett rent offroad däck?? Har du set hur det ser ut i verkligheten?
Det ser ut som det gör så att säga. Ska funka jävligt bra på asfalt, lång livslängd och stabilt. Samtidigt så ska det funka på grus oxå. Annars är det ju bara o inhandla vilka sportdäck som helst om du inte ska köra grusvägar. Men jag har fått för mig att det är lite av meningen att man ska kunna köra lite grus oxå. Och då är det Avon som gäller. De är de enda som tillverkar däck som passar.
//H
 
955i-Henke skrev:
Det ser ut som det gör så att säga. Ska funka jävligt bra på asfalt, lång livslängd och stabilt. Samtidigt så ska det funka på grus oxå. Annars är det ju bara o inhandla vilka sportdäck som helst om du inte ska köra grusvägar. Men jag har fått för mig att det är lite av meningen att man ska kunna köra lite grus oxå. Och då är det Avon som gäller. De är de enda som tillverkar däck som passar.
//H

Då tror jag nog att det kan vara bättre med däck som är liknande regndäck. Fast med annan blandning då. Är lite rädd att de där däcken lovar lite mer än vad de kan hålla.
 
Modifiering

*svälj*

jag har nu bestämt mig för att beställa trimkammar.

Någon som vet vad det kan tillföra effekt mässigt?
Kommer att se det efter bänkning, men vore skoj att få ett "hum" om det innan.
 
cone skrev:
*svälj*

jag har nu bestämt mig för att beställa trimkammar.

Någon som vet vad det kan tillföra effekt mässigt?
Kommer att se det efter bänkning, men vore skoj att få ett "hum" om det innan.

Beror nog på vad det är du har gjort på hojen redan. Sedan så är ju durationen på kammarna utav viss betydelse! Var skall du beställa dom?

I normal fall så borde du nog kunna plocka ut en ca 5-10hkr extra. Men jag kan tänka mig att det även kan vara intressant att se över sprutet om man skall byta kammar :)
 
bebbe skrev:
Beror nog på vad det är du har gjort på hojen redan. Sedan så är ju durationen på kammarna utav viss betydelse! Var skall du beställa dom?

I normal fall så borde du nog kunna plocka ut en ca 5-10hkr extra. Men jag kan tänka mig att det även kan vara intressant att se över sprutet om man skall byta kammar :)

Tja,
Har moddat sprut,dämpare o luftburk....samt kommer det att sitta en power commander på hojen.
Kammarna beställs i schweiz och sedan bearbetas dom i holland....tror jag.
Coolt om det kan göra 5-10hk
Då borde bakhjuls effekten bli som jag har hoppats på när allt detta är klart
dvs.55hk
 
cone skrev:
Tja,
Har moddat sprut,dämpare o luftburk....samt kommer det att sitta en power commander på hojen.
Kammarna beställs i schweiz och sedan bearbetas dom i holland....tror jag.
Coolt om det kan göra 5-10hk
Då borde bakhjuls effekten bli som jag har hoppats på när allt detta är klart
dvs.55hk

Vad har du gjort med sprutet?

Kammarna beställer du härifrån http://www.off-the-road.de/enduro/zubehoer/xt660.html , eller :) Tror faktiskt att man kan komma upp i över 55hkr med nya kammar. Kollar man på hur mycket effekt denna motorn har lämnat med trimm i tidigare varianter så är det en hel del. 80 bakhjuls hästar är det en Engelsman som har plockat ur sin SZR. Tror visserligen att den var borrad till 850cc men ändå :yoparty
 
Hoj har vart lite sugen på en xtx men blivit lite avskräckt pga vikten men efter läst HELA den här tråden i ett svep är ja nog såld :D även om det kanske lutar lite mer åt xtr än så länge för ja är mer ute efter grusåka.

Enda ja undrar är hur xtx kan väga 8kg mer än xtr, och är det stor skillnad i draget mellan ktm 660/625 och xt:n? Inte för att det spelar mig så stor roll när ja prioriterar andra saker som yamahan erbjuder men endå :)
 
Klantbo skrev:
Hoj har vart lite sugen på en xtx men blivit lite avskräckt pga vikten men efter läst HELA den här tråden i ett svep är ja nog såld :D även om det kanske lutar lite mer åt xtr än så länge för ja är mer ute efter grusåka.

Enda ja undrar är hur xtx kan väga 8kg mer än xtr, och är det stor skillnad i draget mellan ktm 660/625 och xt:n? Inte för att det spelar mig så stor roll när ja prioriterar andra saker som yamahan erbjuder men endå :)

Hello!

Bra val om du väljer XT:n :tummenupp . (alltför många Svenskar faller på att det skall vara mest eller minst av allt :rolleyes: )

Det jag har kört så är en KTM 660 eller 625 helt klart piggare. Om man monterar på trim pipor och annat. Redan i original skick så är det lite snabbare men där ser jag inte lika stor skillnad. Botten drager i XT:n är helt syveränt!! När man väl lärt sig andvända det så blir den gör go att köra :D

Jag har monterat på andra pipor på min XT och det blev som en helt ny hoj!! Sedan så skall jag tydligen även ha en ECM på hojen som inte lirar sådär väldans bra, när den väl blir bytt så skall det tydligen vara ännu större skillnad. Så lite pill på hojen och nya pipor så blir det bra ös i den :yoparty

Sedan så är det ju det med vikten som man har lite svårare att komma ifrån! Tycker visserligen att jag känner lite skillnad på min efter att jag bytte piporna och blockade bort lite annat krafs som inte behövs men den är fortfarade tung, iaf om man jämnför med en KTM 660 eller 625:a. Men det är inte alltid en nackdel. Om man andvänder hojen dagligen och även kör lite längre sträckor så tycker åtminstånde jag att vikten kan göra hojen "tryggare". Sedan att det skulle skilja så mycket som 8kg på en r eller x det har jag lite svårt att förstå :va

Lycka till :tummenupp
 
Klantbo skrev:
Hoj har vart lite sugen på en xtx men blivit lite avskräckt pga vikten men efter läst HELA den här tråden i ett svep är ja nog såld :D även om det kanske lutar lite mer åt xtr än så länge för ja är mer ute efter grusåka.

Enda ja undrar är hur xtx kan väga 8kg mer än xtr, och är det stor skillnad i draget mellan ktm 660/625 och xt:n? Inte för att det spelar mig så stor roll när ja prioriterar andra saker som yamahan erbjuder men endå :)


Klart XT:n kanske inte är nån rå prestanda hojj men skönare att köra lite längre med och soim ändå har supermoto stuket kvar... det e endligt mig det bästa som inte slås av nån annan... Sitter man sen och säger att man inte kan "leka" me XT:n så http://www.xt660.com/SPM_gallery.html ja menar klart man kan...

Provade polarns LC4 duke i höstas o jävlar... ska aldrig mer åka sån, skakade söner... blev precis matt i armarna efter 2km (o då har ja kört cross i 9år innan) sen tycker ja man sitter fan så mycke skönare på xt:n... så mitt val är helt klart en XT om du ska köra lite, och kanske en 660 om du aldrig lämnar stan typ...

8kg.... mmmm kommer säkert en del från däck o fälgar... låter mycke dock..
 
Swensson skrev:
Faan va du ska pressa i vår då bebbe så som du e inne på däck prestanda :)
Det beror väll på underlaget om dom e bra eller inte.. eller??

Tycker http://www.avonmotorcycle.com/us/en/Product.asp?ProdType=SuperMotard&SubCat=32 såg bra ut... verkar funka på dom flesta undelag...

Japp, anser att har man inte bra däck så är det ingen idé att trimma heller. Sedan så blir det nog lite fler besök med XT:n på bana i sommar med (har förhoppningsvis monterat WP dämpare då också :yoparty ). Kan vara kul att få riktigt bra snurr på grejorna så att man hänger på även de som kör lite värre motarder :banana Så som det ser ut nu så blir det nog antagligen Rennsport på hojen ändå. Vet ju att de funker riktigt bra på de flesta andra hojar.
 
bebbe skrev:
Japp, anser att har man inte bra däck så är det ingen idé att trimma heller. Sedan så blir det nog lite fler besök med XT:n på bana i sommar med (har förhoppningsvis monterat WP dämpare då också :yoparty ). Kan vara kul att få riktigt bra snurr på grejorna så att man hänger på även de som kör lite värre motarder :banana Så som det ser ut nu så blir det nog antagligen Rennsport på hojen ändå. Vet ju att de funker riktigt bra på de flesta andra hojar.

Men asså.... ok... kostar dämparna då?
 
Swensson skrev:
Men asså.... ok... kostar dämparna då?

Verkar som om jag skulle kunna fåtag i dämpare från USA för någonstans runt 4500:-. Vet ju att det kanske är lite onödigt på en XT men man kan ju alltid sälja grejorna efter att man har andvänt dom :) Gillar ju hojen och att förbättra den är ju inte fel. Men vi får väl se hur det blir, har alltid en tendens att vilja dunka på lite väl seriösa prylar på min hojar :rolleyes:
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top