Modifieringar XT660 X/R

xt_660 skrev:
2587058 Du har ju likadana GPR-pipor som jag har! Har du snott mina??:mad: :tummenupp

Edit: en seriös fråga... har några flera upplevt att bak-blinkers-fästena är "dallriga" och borde skruvas åt? Eller ska dom var lite dallriga? Mina insexsskruvar sitter som fan fast ändå "dallrar" blinkersen när man petar på dom.

Mina dallrar också som fan baklyset med
 
xt_660 skrev:
2587058 Du har ju likadana GPR-pipor som jag har! Har du snott mina??:mad: :tummenupp

Edit: en seriös fråga... har några flera upplevt att bak-blinkers-fästena är "dallriga" och borde skruvas åt? Eller ska dom var lite dallriga? Mina insexsskruvar sitter som fan fast ändå "dallrar" blinkersen när man petar på dom.

Japp baklyset och blinkers är sådana orginal, kan vara för att inte glödlamporna ska vibrera sönder.

När jag byggde om min så montera jag lyse och blinkers så det sitter fast
och glödlamporna har hållt 40 mil i alla fall:)
 
Nu va PcIII,an på samt bytt till kn-filter och mappat, blev ett tillskott på
på ca 10 hk den lämna 37,53 innan och 47,46 efter.

Nästa steg blir borra till 750cc högkompskolv och annan kam, siktet är ställt
på 60hk(SAE) på hjulet. Åker på ett akra helsystem också.
 

Bifogat

  • CIMG0001.JPG
    CIMG0001.JPG
    134.8 KB · Visningar: 155
Sniper skrev:
2597038 Nu va PcIII,an på samt bytt till kn-filter och mappat, blev ett tillskott på
på ca 10 hk den lämna 37,53 innan och 47,46 efter.

Nästa steg blir borra till 750cc högkompskolv och annan kam, siktet är ställt
på 60hk(SAE) på hjulet. Åker på ett akra helsystem också.

Istället för att förstöra original cylindern och borra i den, titta på om du inte istället kan få dit Yamaha Raptorns cylinder och lite andra delar från den. Motorn skall väll vara mer eller mindre samma som xt motorn fast på 700cc om jag inte förståt det helt fel. Jag hade nog tagit en koll på det och sett om det inte var för omständigt, bara för att ha kvar originaldelarna och kunna gå tillbaka till det om man vill någon gång, eller skall sälja den. Sen finns det turbo till raptorn också om man vill ha riktigt roligt.

eine kleine tips bara :)
 
KimL skrev:
2597179 Istället för att förstöra original cylindern och borra i den, titta på om du inte istället kan få dit Yamaha Raptorns cylinder och lite andra delar från den. Motorn skall väll vara mer eller mindre samma som xt motorn fast på 700cc om jag inte förståt det helt fel. Jag hade nog tagit en koll på det och sett om det inte var för omständigt, bara för att ha kvar originaldelarna och kunna gå tillbaka till det om man vill någon gång, eller skall sälja den. Sen finns det turbo till raptorn också om man vill ha riktigt roligt.

eine kleine tips bara :)

Det är i så fall Glenn på Yc som ska fixa det han håller på att kolla med
yamaha så allt är ok med dom och det verkar inte va några problem,
så garantin kommer att gälla som vanligt i 5år så det är bara att borra:)

Turbo nej jag nöjer mig med 60hk på hjulet på denna hojen. Det blir en 1098,a
till våren som också ska kittas en del, tyvär kostar det att få fart i hojarna så
man får sätt gränsen någonstans.
Och så vill jag ha körbar effekt turbohojar brukar bli aningen skumma att
köra när vägarna svänger.
 
Last edited:
Kommer XT fortfarande vara vibrationsfri efter alla dessa moddningar om du strävar efter 60 Hk??
 
Gnutten skrev:
2597544 Kommer XT fortfarande vara vibrationsfri efter alla dessa moddningar om du strävar efter 60 Hk??

Tycker inte den är jätte vibrationsfri nu heller men jag har bara sporthojar
att jämföra med, Det kommer att bli högre komp i den sen om det bidrar
till mer vibrationer vet jag inte men det är kanske möjligt.
 
Är det någon som vet vilka däck dimensioner som gäller på XTR:en om man vill ha MT21, Karoo eller liknande däck på den. Ska tydligen vara luddigt det där. Vissa märken mäter ytterdiam, andra innanför dubb?

Sen en annan lite underlig fråga kanske, någon som provat isdäck? Snödäck?
Har ju typiskt nog köpt en hoj på höstkanten och har ett jävulskt åkbegär! Här ska det bara ut och sprättas!

Blir nog pc3 till våren, låter trevlig det du fick fram Sniper.....
 
Sniper skrev:
2597305 Det är i så fall Glenn på Yc som ska fixa det han håller på att kolla med
yamaha så allt är ok med dom och det verkar inte va några problem,
så garantin kommer att gälla som vanligt i 5år så det är bara att borra:)

Turbo nej jag nöjer mig med 60hk på hjulet på denna hojen. Det blir en R1-07
till våren som också ska kittas en del, tyvär kostar det att få fart i hojarna så
man får sätt gränsen någonstans.
Och så vill jag ha körbar effekt turbohojar brukar bli aningen skumma att
köra när vägarna svänger.

Skulle vara rätt intresant att få veta vad det skulle kosta med ny cylinder,foder och mappning.
Jag har typ samma moddning som dig idag....och har 46,90HK på hjulet.
Men kan man komma upp till 60Hk....så är ju det otroligt gôtt.
 
en liten fråga till er xt660 ägare, hur fungerar det med avgasrören i skog/terräng??

Jag menar, det ser ut som att de är en del av det som skyddar motorn (som på vanlgia offroadare är ramen med en skyddsplåt)?
Är detta ivägen? Är det en stabil konstruktion, dvs. med lite baktanke? eller är det nya avgasrör,när man har fastnat på en liten gräskulle, som gäller?
 
darest skrev:
2598628 Är det någon som vet vilka däck dimensioner som gäller på XTR:en om man vill ha MT21, Karoo eller liknande däck på den. Ska tydligen vara luddigt det där. Vissa märken mäter ytterdiam, andra innanför dubb?

Sen en annan lite underlig fråga kanske, någon som provat isdäck? Snödäck?
Har ju typiskt nog köpt en hoj på höstkanten och har ett jävulskt åkbegär! Här ska det bara ut och sprättas!

Blir nog pc3 till våren, låter trevlig det du fick fram Sniper.....
Det finns ju inte orginaldim i MT21 bak, men ta den bredden som är snäppet under orginal. Fungerade hur bra som helst.
Men är det seriöst grusbus du är ute efter, köp ngt mer åt endurohållet fram då.
För MT21 fram tyckte jag funkade sådär bra. Visst bättre än orginalfälgskydden, men inte så bra som jag önskade.
//Tobbe
EDIT: Nu såg jag att du hade en X :gnissla jag snackade om en R :EDIT

cybertron skrev:
2598718 en liten fråga till er xt660 ägare, hur fungerar det med avgasrören i skog/terräng??

Jag menar, det ser ut som att de är en del av det som skyddar motorn (som på vanlgia offroadare är ramen med en skyddsplåt)?
Är detta ivägen? Är det en stabil konstruktion, dvs. med lite baktanke? eller är det nya avgasrör,när man har fastnat på en liten gräskulle, som gäller?
Dina avgasrör håller för en liten grästuva, men jag hade köpt en hasplåt och satt under. Yamaha har en orginal som jag hade på min XT-R, men det finns även andra alternativ på offtheroad tex.
Hojen är INTE ngn hardcoreoffroad, det säger stopp långt innan man önskar under pga den låga markfrigången.
Rören tål ju bara en viss del stryk, sedan är det kört. Det hände mig en gång att jag körde loss ena ljuddämparen pga att jag fastnade i en gräskant på väg ut på en åker. Efter den rundan köpte jag en hasplåt. Du har även ett oljerör/slang som sitter lite utsatt framme mellan krökarna.
//Tobbe
 
Last edited:
Det är en R jag har, Sneglat lite på TKC80 också... verkar vara lite mer vänliga att ta sig till och från de olika grusvägarna.
 
darest skrev:
2598926 Det är en R jag har, Sneglat lite på TKC80 också... verkar vara lite mer vänliga att ta sig till och från de olika grusvägarna.
TKC80 ska enligt vad jag hört vara ett utmärkt däck på asfalten, vad jag förstår så är det en landsvägsstomme som man skär ut mönstret på... om jag inte fått helt fel för mig.
TKC80 ska tydligen inte hålla mycket bättre på grusvägarna än vad MT21 gör om man börjar köra lite tuffare. Sedan ska enligt dom som provat TKC80 ha en aning sämre grusegenskaper än vad MT21 har.
Allt hänger ju på vilken typ av väg du tänker ägna mest tid.
Ska du köra över 60% grus och är en förartyp som gärna lämnar breda runda spår efter dig i böjarna så kör på MT21. Är du typen som tar ut knarren på en söndagstur på grus för att titta på naturen, kör TKC80.
Ett MT21 håller om du kör hårt ca 250mil skulle jag tippa, men då är säkert 75 av dom milen med rätt kass fäste. En kille som jag snackade med som kör hårt sa att det fanns ungefär 75mil skoj att hämta i ett MT21 bak, jag är böjd att hålla med honom.
Ta och kika på soe.se och se vad dom däcktrådarna ger dig.
Men tråkigt nog är det ju 17" bak och det ställer till en del vad det gäller utbudet.
Men som sagt, efter att ha kört upp en uppsättnign MT21 fram och bak på 200mil grusbus med min XT-R så skulle uppsättningen efter MT21 varit en mix med ett enduro/crossframdäck för hårda underlag och MT21 bak, men då körde jag 95% grusbus med min knarr.
//Tobbe
 
cone skrev:
2598657 Skulle vara rätt intresant att få veta vad det skulle kosta med ny cylinder,foder och mappning.
Jag har typ samma moddning som dig idag....och har 46,90HK på hjulet.
Men kan man komma upp till 60Hk....så är ju det otroligt gôtt.

Pratade med Glenn på Yc byta man kam gav det 20% mer effekt, då landar
vi på ca 55hk, borrning till 750cc och högkompskolv skulle inte ge mycket
mer toppeffekt men ett starkare register och ca 5hk då har vi ca
60hk(SAE) på hjulet och ett rejält tillskott av vrid över hela registert:)

Den mindre roliga biten är priset som han inte viste,han skulle kitta en MT03
(dom har samma motor som XT,n) Efter det viste han vad det skulle kosta.

Men man får nog räkna med en 15-20 tusen
 
Mycket däckläsande har det blivit, och mer blir det väl. Lutar mot MT21orna nu.... Talas väl om dom där jag läst. Tackar för tipsen.:tummenupp

Själv har man stått och bankat i garaget på sin nya hasplåt ikväll. I och med att förre ägaren aldrig varit på en grusväg på 146mil känns det hårt att vara först med att blästra buken... (Har fuskat dock :D )

Vad jag hittils har fått offra för min lilla plåt: 0 kr och ett kapsår i knogen av vinkelslipen!:huvet Tänkte låta en kille i Helsingborg lägga några alusvetsar vid vecken. Men det är ju skoj att pula!:D
 

Bifogat

  • Bild(38).jpg
    Bild(38).jpg
    30.9 KB · Visningar: 170
darest skrev:
2600087 Mycket däckläsande har det blivit, och mer blir det väl. Lutar mot MT21orna nu.... Talas väl om dom där jag läst. Tackar för tipsen.:tummenupp

Själv har man stått och bankat i garaget på sin nya hasplåt ikväll. I och med att förre ägaren aldrig varit på en grusväg på 146mil känns det hårt att vara först med att blästra buken... (Har fuskat dock :D )

Vad jag hittils har fått offra för min lilla plåt: 0 kr och ett kapsår i knogen av vinkelslipen!:huvet Tänkte låta en kille i Helsingborg lägga några alusvetsar vid vecken. Men det är ju skoj att pula!:D
Det där blev en riktigt snygg hasplåt :tummenupp
Vad är det för tjocklek på alun du använt?
Köp du ett par MT21, du blir inte missnöjd. Efter att ha hört vad andra sa så tyckte jag inte det verkade vara värt nästan dubbla stålarna för TKC80.
Det är lättkrängt med och balansera behöver du inte göra heller.
Ha inte under 1kg i tryck bara och använd inte diskmedel utan tigg till dig lite däckpasta på ngn däckfirma, så slipper du oroa dig för att fälgen ska röra sig i däcket.
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
2600117 Det där blev en riktigt snygg hasplåt :tummenupp
Vad är det för tjocklek på alun du använt?
Köp du ett par MT21, du blir inte missnöjd. Efter att ha hört vad andra sa så tyckte jag inte det verkade vara värt nästan dubbla stålarna för TKC80.
Det är lättkrängt med och balansera behöver du inte göra heller.
Ha inte under 1kg i tryck bara och använd inte diskmedel utan tigg till dig lite däckpasta på ngn däckfirma, så slipper du oroa dig för att fälgen ska röra sig i däcket.
//Tobbe

TACK!
Tog en 4mm aluplåt. Det var ju kanske i det grövsta laget. Tänkte eventuellt göra en på 2.5-3mm alu eller en 2mm rostfritt. Känns dock tuffare med alu. Bara att man måste leta efter någon kan svetsa ihop det. Eller snarare är villig att göra det.
Däckpasta säger du? Snurrar det om man kör med diskmedel? Trodde det var standardlösningen när man krängde på däck.
 
darest skrev:
2600271 TACK!
Tog en 4mm aluplåt. Det var ju kanske i det grövsta laget. Tänkte eventuellt göra en på 2.5-3mm alu eller en 2mm rostfritt. Känns dock tuffare med alu. Bara att man måste leta efter någon kan svetsa ihop det. Eller snarare är villig att göra det.
Däckpasta säger du? Snurrar det om man kör med diskmedel? Trodde det var standardlösningen när man krängde på däck.
4mm är lagom grovt anser jag, är 4mm i min plåt på WR:n.
Alltså det KAN snurra om man har otur, eller rättare sagt om man kör på lågt tryck. Diskmedlet torkar inte på samma sätt som däckpastan gör, både här och på soe har detta ämne stötts och blötts. Jag tillhör dom som vet att det kan snurra om man har osis. På en cross eller enduro kan man köra diskmedel utan problem iom att man har mekaniska däcklås, men det finns ju inte på XT:n.
Förvisso inget svårt att montera, men det blir skaplig obalans då ett däcklås väger typ 80-100gram. Jag körde med 0,9bak och använde däckpasta, inte så mycket som en tendens till att snurra. Ventilen sticker gärna om det snurrar :gnissla
//Tobbe
 
Får väl lägga ut hur en skitig XT660R ser ut efter ett surhål, känner du igen den Tobbe? :D
 

Bifogat

  • XT660R.jpg
    XT660R.jpg
    140.7 KB · Visningar: 196
Gnutten skrev:
2600556 Får väl lägga ut hur en skitig XT660R ser ut efter ett surhål, känner du igen den Tobbe? :D
*HOST* Som sagt, XT är ingen endurohoj, men med lite jävlaranamma kan den vara ett bra substitut :D
//Tobbe
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top