Modifieringar XT660 X/R

Bra, då är vi båda nöjda :-). Min var som i nyskick, 2005 till trots. Tidigare ägaren köpte den ny till sig själv i pensionspresent.

Upp med bild på din!
 
Just ryckigheten är standard på just XT660, ett måste är bra drivpaket, rätt spänd, bra ryckutjämnargummin. Ev skulle du kunna få testa en lambdasond nästa vecka. Du har bara köpt controllern men inte fuelmode ifrån Kev?

Ang komma åt så gäller det att hitta kontakten till lambda så kan man lyfta tanken lite. Kan hjälpa dig med det men allt det andra måste kollas först då XT är känslig på detta.
 
Last edited:
Du kopplar controllern på kabeln som går mellan kabelstammen och till lambda sonden. Fuel mod är bra så sätt att du lurar tempsensorn vilken temp det är i luftburken. Vrider du upp den så tror den det är kallare ute och skjuter på fetare blandning, helt ok lösning om man inte vill köpa PC5. Har semester nästa vecka dock osäker när ja ska ha grabben annars skulle jag kunna hjälpa dig m byte av drivpaket men är det verkligen dåligt? Kan du dra ut kedjan i bakdrevets bakre del och hur mycket?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Ja fuelmod hjäkper till att ge en fetare blandning inte att jämföra med att ställa upp värdet i hastighetsmätaren. Ang drevet visst börjar U formen mellan tänderna bli lite utdragna, gällande kedjan. Säg att du står och tittar på bakdrevet så delar du upp drevet som klockan. Kl kvart över tre på drevet där tar du tag i kedjan och drar det bakåt. Nu borde du kunna se om det blir en glipa mellan drevets tand och kedjan du drar ut. Det ska helst inte bli något alls om t.ex kedjan är i bra skick men den blir sliten förr eller senare men ser du halva drevets tand eller mer du är den verkligen slut.

Detta slitage kan du inte spänna bort hur mycket du än spänner kedjan.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Co-inställningen i mätaren har jag inte ändrat något, bara kollat och den ligger på 9.

Jag ska kontrollera kedjan i morgon! Jag tror det kan vara dags att byta. Återkommer till dig i morgon i PM! Stort tack för hjälpen hittills!
 
Ja, precis. Det är så den sitter nu. Gör fuel moden någon skillnad om man inte avser att byta system och luftfilter?

Jag har haft kardandrivet tidigare, har inte så bra koll på kedja och drev. Vet bara att kuggarna inte ska vara tunna och spetsiga. Bifogar bild på drevet. Ska drevet glappa lite eller ska det vara helt stumt åt alla håll?
View attachment 431570

Att drevet glappar beror på slitna ryckutjämnare(gummikuddar) . Lite glapp är ok. Plockar du bort drevhubben så kan du kila in lite cykelslang (enligt tidigare tips i tråden) eller byta kuddar för ca 250-300 kr från Ebay.
 
GubbLasse: Tack för svaret! Då kanske jag inte behöver oroa mig för lagerbyte i drevhubben. Har som sagt köpt nya kuddar, så det är väl bara att slänga i dem.

Köpte förresten handskydden på Biltema som du rekommenderade. De var ovanligt snygga/kändes bra för att vara Biltema! För i princip ingen peng alls.
 
Har nu åkt dryga 65 mil med min näst intill nya Xt660x gått (360 mil totalt)
Jag har också läst en o annan textrad om den ryckiga gången på dessa hojar.
Men jag är förundrad hur asdåligt den verkligen går på högsta växeln i 50 km/tim.
Inga problem när man har lite varv på den, men såhär går det verkligen inte att köra ekonomiskt.
Jag har också noterat att just vid detta läge så går nått relä in och klickar (antar någon form av låg/hög fart grej) Kan det vara spjällkontakten som sitter fel ?
Har alltid åkt med förgasare, så detta är den första med insprutning, men jag hajar inte att detta skulle vara till en nackdel.
Hojfan borde gå fint som snus.
Om nu Yamaha tycker de har gjort ett bra jobb så har de fasen rökt på allt =) Man ska förfan inte behöva filter, PC och andra pipor och limma fast ryckutjämnaren för att få den gå som folk på låga varv ;-)
 
Har nu åkt dryga 65 mil med min näst intill nya Xt660x gått (360 mil totalt)
Jag har också läst en o annan textrad om den ryckiga gången på dessa hojar.
Men jag är förundrad hur asdåligt den verkligen går på högsta växeln i 50 km/tim.
Inga problem när man har lite varv på den, men såhär går det verkligen inte att köra ekonomiskt.
Jag har också noterat att just vid detta läge så går nått relä in och klickar (antar någon form av låg/hög fart grej) Kan det vara spjällkontakten som sitter fel ?
Har alltid åkt med förgasare, så detta är den första med insprutning, men jag hajar inte att detta skulle vara till en nackdel.
Hojfan borde gå fint som snus.
Om nu Yamaha tycker de har gjort ett bra jobb så har de fasen rökt på allt =) Man ska förfan inte behöva filter, PC och andra pipor och limma fast ryckutjämnaren för att få den gå som folk på låga varv ;-)

50 km/H på 5:an!!? Det är en stånka! Kör jag i femti så har jag trean, kanske fyran.
 
Tack för svaren, jag verkar tänka fel med växelvalet =) Annars går den ju skitbra, men just att man frestas att peta i den där djävla växeln, hack hack hack till följd hahah. Men att puttra fram på kolvslag på 2 ans växel går utmärkt.
 
Ha ha även en KTM dör nästan om man kör så hög växel på låg fart! ;)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Jag körde semestertripp i södra Finland i fjol med originalutväxling och dämpare. Usch vad den gick uselt i lagliga farter på femman, den är ju alldeles för högt växlad. Bensinförbrukningen var trots detta lika som när jag kör här hemma med crossdäck och annan drevning.
 
Vad låg du på för fart. Var på en 64mila tur med PerJ till Falun. Ca 90% grus körde med 15-45.
 
45-50 tycker jag är en besvärlig fart. Den varvar lite för mycket på 2an och rycker på 3an.
5an innan 80 är inte så bra heller.. Min ryckutjämnare behövs bytas så det kan påverka ganska mycket antar jag?
 
Vad låg du på för fart. Var på en 64mila tur med PerJ till Falun. Ca 90% grus körde med 15-45.

Lagligt i Fi. ä väl bara 80-90 på de småvägar vi körde. Brände vi på lite så gick det väl skapligt men märkte att bullerburkarna gjorde sitt till för orken. Satte tillbaka dem vid hemkomst och körde en tid med 15-45 men dreva ner sen då jag bytte hjul.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top