Modifieringar XT660 X/R

evilonkel skrev:
Goddagens!
Rasande trevlig sida för en mycket trevlig hoj.
Hämtade min -05 i går (lämnade min Cagiva Elefant med stor sorg och saknad) så nu "är man med motard" för första gången.
Tänkte börja mitt inläggande med att fråga Osimren var du har hittat dina ljuddämpare nå´nstans? Har inte kunnat läsa igenom hela tråden eftersom man sitter med "smalbandsuppkoppling" och blockerar hela telelinjen in... :7peta

Grattis till en nice hoj!
Ljuddämparna är från Spark i Italien.
Bilder:
http://www.xt660.com/SPM_gallery.html

Köpte dom hos Febur.it då inte Spark har någon åf i Sverige.
 
TRX85r skrev:
Nån som e sugen på litta körning i morrn(lör 13/8 ) om vädret tillåter :hej

Hade vart skit kul.....men jag ska på bröllop ikväll.

Kanske vi kan gasa nästa lördag??
Jag var ute igår.....satan vad skoj det är.

Som ni har läst (om ni har läst tråden) så har jag trimmat min lite med
Power commander, ryckt snorkel, dragit ur insatserna ur orginal dämparna
och har en special tillverkad trimkam.

Det är först efter 100mil med detta som nu skillnaden känns....märkligt
men så är det, o nu går det som bara fan!!!! :yoparty
Så det ska bli skoj o köra till våren efter att mitt vinter projekt blivit klart.

Hoppas på en 65-70Hk på bakhjulet...och kanske en 80Nm.
Men man brukar hoppas för mycket när det gäller sånt här.
 
cone skrev:
Som ni har läst (om ni har läst tråden) så har jag trimmat min lite med
Power commander, ryckt snorkel, dragit ur insatserna ur orginal dämparna
och har en special tillverkad trimkam.

Det är först efter 100mil med detta som nu skillnaden känns....märkligt
men så är det, o nu går det som bara fan!!!! :yoparty
Så det ska bli skoj o köra till våren efter att mitt vinter projekt blivit klart.

Hoppas på en 65-70Hk på bakhjulet...och kanske en 80Nm.
Men man brukar hoppas för mycket när det gäller sånt här.

Är kammen gjort för enbart toppeffekt eller är den mer bred är toppig för att ge mer på låg & mellan?
 
cone skrev:
Som ni har läst (om ni har läst tråden) så har jag trimmat min lite med
Power commander, ryckt snorkel, dragit ur insatserna ur orginal dämparna
och har en special tillverkad trimkam.

Jag kanske kan fråga dig som provat, är det stort ingrepp att fixa original dämparna så som du gjort?
 
XTrem skrev:
Jag kanske kan fråga dig som provat, är det stort ingrepp att fixa original dämparna så som du gjort?

Nej,
Men det kan vara lite knixigt att återställa.
Man får först dra ur poppnitarna slipa bort tig-svetsarna sen är det bara att dra ur insatserna, jag skulle inte ha gjort det om jag visste vad jag vet nu, helt klart enklare att dra på ett slipon....klart kostar lite mer.
Jag skall återställa mina i vinter då ett helsystem skall på.
 
motardnisse skrev:
Är kammen gjort för enbart toppeffekt eller är den mer bred är toppig för att ge mer på låg & mellan?

Den är gjord för att få ur mer mos på låg o mellan registret
 
Hej på er!
Jag är ny på detta forum, har haft min min 04'a sedan i våras. Moddningarna hittils är: Snorkel åkt av, KN filter, 2-1 system med Sebring, AIS urkopplad och nya länkarmar till bakfjädringen som höjer hojen 30 mm. bak.
Och som alla andra så har jag fixat med CO värdet upp och ner, blir inte klok på det. Den går bra på låg och mellan, men det känns som den tappat på höga varv.... Och det smäller som f*n när man motorbromsar.
Väntar på en ny ahsplåt som ligger närmare motorn, finns en hel del markfrigång att vinna med det här systemet. Men den största vinsten är att man kapar en hel del vikt.
 

Bifogat

  • XT.jpg
    XT.jpg
    104.2 KB · Visningar: 340
Ja markfrigången är ingen höjdare... jag donkade i en sten innan 30 mil var paserade :gnissla Det fanns dock en plåt som fick ta smällen :)
Som gammal cross idiot var jag ju tvungen att se hur den gick att hantera på crossbanan... :tummenupp
 
Magnus_S skrev:
Hej på er!
Jag är ny på detta forum, har haft min min 04'a sedan i våras. Moddningarna hittils är: Snorkel åkt av, KN filter, 2-1 system med Sebring, AIS urkopplad och nya länkarmar till bakfjädringen som höjer hojen 30 mm. bak.
Och som alla andra så har jag fixat med CO värdet upp och ner, blir inte klok på det. Den går bra på låg och mellan, men det känns som den tappat på höga varv.... Och det smäller som f*n när man motorbromsar.
Väntar på en ny ahsplåt som ligger närmare motorn, finns en hel del markfrigång att vinna med det här systemet. Men den största vinsten är att man kapar en hel del vikt.

Var köper man det sebring 2-1 systemet o vad kostar det??
mvh//Mange
 
På min är det Sebring Alu. Har ej vägt det, men hos Off The Road sa dom att man sparade ca. 7-9 kilo mot original systemet. Det känns som det kan stämma hyffsat.
 
Va ut å provade en XT660X före helgen och det var väl ungefär som jag tänkt mej. Dvs trött motor och något mjuk fjädring men annars trevlig och lättmanövrerad.
Har gått i motard tankar ganska länge nu och varit inne å snurrat på honda 450 el 650 men det blir nog en yamma iaf som det yamma freak man är :)

Men å andra sidan så kan ju den trötta motorn hjälpas på traven och dämparna ställas på en aning eller fixas med andra fjädrar alt annan olja så har man både en bus maskin och en maskin som förhoppningsvis håller åtskilliga mil :tummenupp


Måste bara sälja den nuvarande hojen..... *snyft*
 
Föresten är det nån som provat porta/planat toppen nå än?

Bor liksom granne med en som pyssla med sånt så den dan Xt'n rullar in på gården är det nog lurt om inte toppen hamnar i händerna på han :hihi
 
Magnus_S skrev:
På min är det Sebring Alu. Har ej vägt det, men hos Off The Road sa dom att man sparade ca. 7-9 kilo mot original systemet. Det känns som det kan stämma hyffsat.
okej.. det väger ju 11 original tror jag..
men det skiljer ju en hel del i pris på alu/stål, o fråga än om det är värt det?
 
mange_jkpg skrev:
okej.. det väger ju 11 original tror jag..
men det skiljer ju en hel del i pris på alu/stål, o fråga än om det är värt det?

Tja, man bör ju spara en hel del bara på att det är en dämpare istället för två.
Så stålvarianten är nog inte så dum den heller.
 
Magnus_S skrev:
På min är det Sebring Alu. Har ej vägt det, men hos Off The Road sa dom att man sparade ca. 7-9 kilo mot original systemet. Det känns som det kan stämma hyffsat.

Vikten du sparar är att du inte har någon katalysator på dina rör.
Katen väger ungefär 6-7 kilo.

Har oxå varit inne på att köra det samma som du har.
Det ser himmla bra ut.
 
Back
Top