Modifieringar XT660 X/R

Google säger att "42" är speed sensor eller neutral switch, inget som är viktigt med andra ord, nu kör vi!

Tillbaka efter en vecka på vägarna, längsta dagsetappen var 70 mil på småvägar, motorvägar får inte förekomma på våra Norgeturer.
Det är fantastiskt att man kan köpa en hoj för "kaffepengar" som klarar så mycket som en XT.
Bränsleförbrukningen när den används som touringhoj är fantasktisk, jag snittade 0.35 L/mil med full packning för att vara i skogen en vecka och körde på grova däck (K60).

Felkoden försvann efter att jag en kväll vid lägerelden tagit isär alla kopplingar och gjort rent, nu går den 10 år till.
 
Är i köpartagen nu! Kollade på en XT660R -2007 idag hade gått 2300 mil, 2 ägare och stora servicen var precis gjord. Det som hindrade mig från att köpa denna vackra skapelse var att färgen hade släppt(bubblat upp) på vissa ställen på motorn. Samt på elstarten, ramen var rostig under till i närheten av fotpinnen (vänstersida). Ägaren påstod att det blir så utav högtryckstvätt angående lacken på motorn och att förra ägaren åstadkommit det. Visserligen är det en offroad hoj så visst blir dem lite illa tilltagna, men känns som om rost och bubblor i lacken dyker upp om man kör på vintervägar som är saltade. Är det jag som är nojjig? Hur ser era hojar ut runt motorn och undersidan av ramen?

Jag har en xt660x-08, där motorn är i princip nyskick, har dock bara gått 690 mil och är aldrig körd vintertid. Jag gissar att den du kikat på är körd på vintern och att man slarvat med tvätt.

Den är dessutom till salu :rolleyes: om du är sugen på motardversionen, finns på blocket sedan en vecka och är lite extrautrustad.... Bra pris! Finns i Göteborg.
 
Den såg riktigt fin och välvårdad ut! Hade gärna köpt den om jag var ute efter en motard. Men letar efter Offroad versionen. Tackar ändå!
 
Jag hade en X 2008 som jag sprayade på lite avfettning första gången jag skulle tvätta den och med avfettningen försvann även färgen :crash
 
Byta eller köpa en till?

Jag funderar på att köpa en Qvarna 650 Terra för att ha istället/också, har någon kört den och kan jämföra med XT660R.

Alla jämförelser jag hittar är mot betydligt vassare vapen och då gnälls det framförallt på Qvarnans fjädring, men sämre än XT'n kan den väl knappast vara, standard är XT'n usel som offroad-hoj.

Så har någon kört bägge? Ska jag sluta fundera eller ska jag slå till?
 
Jag funderar på att köpa en Qvarna 650 Terra för att ha istället/också, har någon kört den och kan jämföra med XT660R.

Alla jämförelser jag hittar är mot betydligt vassare vapen och då gnälls det framförallt på Qvarnans fjädring, men sämre än XT'n kan den väl knappast vara, standard är XT'n usel som offroad-hoj.

Så har någon kört bägge? Ska jag sluta fundera eller ska jag slå till?

Finns bara en bra lösning: provkör hos handlare

Terran är ju så pass ny att den fortfarande säljs ny hos handlare.
 
Vad det gäller Terran och offroad så kommer länkaget till bakbromsen att gå sönder vid första besöket i skogen. Fullständigt märklig konstruktion. Diskvalificerar dessvärre hojen för offroad i mina ögon. Synd. Titta närmare på den konstruktionen först...
 
Hörde av någon att motorn var riktigt trevlig dock var chassit inte det bästa vilket var synd men de verkar ha inriktat sig på asfalt med både Terra & Strada! Om det skulle ha varit en husky så skulle jag ha satsat på äldre
http://www.ashonbikes.com/content/husqvarna-sms630-and-te630-0 TE630 såg en sådan på Adventure Days såg riktigt fin ut.

http://adventure-motorcyclingh.com/2012/11/18/husqvarna-tr650-terra-quick-spin/
http://www.mcnews.com.au/Testing/husqvarna/2013_TR650/Husky_TR650_Test.htm
 
Ja, provköra skulle vara lämpligt men hittar ingen handlare som har en tillgänglig just nu.

Den där plåtbiten som Husqvarna kallar bromspedal sitt märkligt, håller med om det, även växelpedalen känns mer utsatt än på andra hojar, undrar om det finns en vettig hasplåt som kan hjälpa till.

På XT'n så sitter ju vattenpumpen katastrofalt placerad, men MetalMules hasplåt fixar det problemet.

Kompisen har en 630, verkar vara alla tiders grus/offroad-hoj, i klass med XR650, KTM 640 o.s.v. men det finns inga till salu.

Användningsområdet jag tänkt mig är som jag använder min XT, ca 500 mil/år varav hälften grus, hälften asfalt.
 
Last edited:
Så ja nu fick jag mina fotpinnar hem. Beställde ifrån US 28/7 fick postavi i brevlådan 2/8 :)
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1375959370273.jpg
    uploadfromtaptalk1375959370273.jpg
    48.7 KB · Visningar: 146
Den såg riktigt fin och välvårdad ut! Hade gärna köpt den om jag var ute efter en motard. Men letar efter Offroad versionen. Tackar ändå!

Jag har en 2011 R vit original sånär som på ett par Touratech handtagsskydd. 290 mil på mätaren som jag kan tänka mig att sälja. Vet dock inte vilket pris som är skäligt för denna maskin. Vet bara att jag betalade alldeles för lite. (impulsköp så det bara skrek om det)
 
Jag beställde mina den 30e, och de ligger på posten sen igår :)
Så det tog inte sååå jättemycket längre tid från Kina.. :)

Däremot kom det en trevlig tjej från TNT idag med nya grepp:
http://www.ebay.com/itm/CNC-Adjusta...Parts_Accessories&hash=item46023c1d57&vxp=mtr

Beställde den 2/8, fick brev från TNT i förrgår att de ville ha utdrag från paypal för eventuell Tull och moms, men klarade mig..
Så med tanke på de legat där ett par dagar så gick det riktigt fort!
 
Jag beställde mina den 30e, och de ligger på posten sen igår :)
Så det tog inte sååå jättemycket längre tid från Kina.. :)

Däremot kom det en trevlig tjej från TNT idag med nya grepp:
http://www.ebay.com/itm/CNC-Adjusta...Parts_Accessories&hash=item46023c1d57&vxp=mtr

Beställde den 2/8, fick brev från TNT i förrgår att de ville ha utdrag från paypal för eventuell Tull och moms, men klarade mig..
Så med tanke på de legat där ett par dagar så gick det riktigt fort!

Ser fram emot en rapport när du monterat, mina är på väg.

Har väldigt bra erfarenheter från handel via Ebay, många gånger tar det inte mer än en vecka (rekordet är fyra dagar) för en leverans från Kina hem till brevlådan.
Aldrig några problem om varan är felaktig eller försenad, ny vara eller pengarna tillbaka omg.
Att priserna dessutom är väldigt bra gör ju saken inte sämre...

Finns säkert andra som har andra erfarenheter men jag är helnöjd.:banana
 
Ser fram emot en rapport när du monterat, mina är på väg.

Har väldigt bra erfarenheter från handel via Ebay, många gånger tar det inte mer än en vecka (rekordet är fyra dagar) för en leverans från Kina hem till brevlådan.
Aldrig några problem om varan är felaktig eller försenad, ny vara eller pengarna tillbaka omg.
Att priserna dessutom är väldigt bra gör ju saken inte sämre...

Finns säkert andra som har andra erfarenheter men jag är helnöjd.:banana

Jag har hellre aldrig haft några bekymmer vad jag kan minnas.. :)

Greppen monterade och tog ca. 10 min, inga överraskningar.. Passade perfekt :-)

Fotpinnarna passade, men var lite tighta, fjädern orkar inte fjädra tillbaka dem..
Får väl slipa lite på dem eventuellt..
I övrigt kändes de rejäla och hållbara :-)
 
Bara läst en del på soe att de är hårda & hala inget jag skulle våga köra på, skiljer så lite i pengar till ett bra däck.

Skulle behöva ett däck med lite bättre fäste på stigarna än mitt slitna TKC80.. Har du något att rekommendera som inte är slut efter 100mil? :)

Kompisen har kört med Geomax Enduro på sin KTM 625SXC och det har hållt rätt bra..
Kanske skulle vara nåt?
 
Skulle behöva ett däck med lite bättre fäste på stigarna än mitt slitna TKC80.. Har du något att rekommendera som inte är slut efter 100mil? :)

Kompisen har kört med Geomax Enduro på sin KTM 625SXC och det har hållt rätt bra..
Kanske skulle vara nåt?

Nja du får ju MITAS C-02 ibak för bra pris på däckonline, fram T63 alt om du vill ha glesare mellan klackarna michelin s12 en del har talat varmt om Michelin HP4 starcross.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top