Modifieringar XT660 X/R

Powercomander? det ser ut som en gammal metal mule dämpare men med ett annat klistermärket?

mitt system sitter på nu men det vart inte lika bra passform som den ser ut i finish.
just den sista biten av rörer från kröken där man ansluter dämparen är lite sne i vinkel så att dämparen vrids inåt. vart en del pusslandes tills det satt någorlunda okej.
men snyggt blev det då det är så mkt öppnare och bakdelen bli smalare och så låter det ju mkt roligare. ja såpass att nu verkligen alla längs gatan vänder sig om och stirra på en :D
skönt med systemet var även att skyddet vid foten nu är gjord i carbon (på hemsidan är det bara en liten trådbit) och att ljuddämparen har fått en kone som avslutning och ser då rätt snyggt ut. men som sagt så är den inte super lätt och nån gång framöver ska jag byta ut den väl.

körde ca 10mil ikväll och skillnaden märks tydlig. mkt bättre bottenvrid är det. super skönt även när man bara glider på 70 väg då man knappt behöver växlar om man inte vill. eller så växlar man ofta och det går undan istället :D
det jag också har märkt skillnaden nu är med det nya 14tänders drev som jag bytte till i början av veckan. att den drar bättre skrev jag ju redan. men det jag märkte nu också är att när man slå av så motorbromsa den bra mkt snabbare nu.
jag älskar tex att rulla frihändig in i korsningar som man ser alla vägar bra.
typ vid 70km/tim tar man bort händerna från styret och bara glider fram till korsningen utan att behöver bromsa extra och passa in tills ingen bil kommer så man kan fortsätta att gasa igen.
men med det nya drevet funkar det faktiskt in lika smidigt samtidigt är det lättare att drar på igen då "rätt" växel inte spelar lika stor roll.


hade idag bara mobilen med mig så det vart inga galleri bilder direkt men nåt i alla fall
 

Bifogat

  • 20110520010.jpg
    20110520010.jpg
    132.8 KB · Visningar: 150
  • 20110520012.jpg
    20110520012.jpg
    127.3 KB · Visningar: 215
  • 20110520015.jpg
    20110520015.jpg
    91.8 KB · Visningar: 172
jag är också i fundering på nästa däck. Om ca 4veckar borde det vara dax igen.

Sist köpte jag dunlop sportmax d270 som bakdäcket. Det däcket verkar rätt bra i hållbarhet. Ca 500-600 mil borde det kunna bli. Greppet är i sig rätt okej. Ju hårdare man gasa på asfalt ju mer biter sig däcket fast men kör man lungt, särskild i kurvor kan det vara lite halt som kommer för överraskande.Det helar tar bort lekfaktorn lite men är annars rätt okej.
Är nog för att det är byggt för lite tyngre/starkare hojar.

Jag fundera att ändå köpar samma däck igen för att kunna långköra på mina sommar semester som troligtvist kommer att gå mot nordkap.känns som ett särkert val isåfall då jag vet att det håller och har vant mig hur den reagera.

Men fram är jag lite kluven. Nuvarande däcket är nån tråkig variant som jag inte ens kan minnas namnet på. På asfalten är det rätt okej, på grus dock värdelös.
Då det ändå ska bytas så fundera jag på dunlop mutant. Nån som har kört på det?

Ifall det inte bli nån långtur på sommaren så tänkte jag på goldspeeds precuts slicks.
Nån här som har använd de?
Jag tycker att de låter bra i sin beskrivning men hur långt kommer de gå? Och är det nån som vet om man kan köra slanglöst med dessa däck?
 
Nya pipor beställda!
Vitt skinnställ CHECK!
Vita MX stövlar med åksulor CHECK!
Vita handskar beställda CHECK!

Nu börjar det arta sig! :)
 

Bifogat

  • youshimura.jpg
    youshimura.jpg
    86 KB · Visningar: 135
yoshi :) då få du kasta upp nån ljudprov sen!

ang de vita kläder, man förstår att du inte kör i regn :D
 
Ja jag vet det låter dumt, men var sitter den där f-bannade snorkeln? Nån som har bild? Hittar inte min, men den kanske redan är ryckt :confused:

Och sen hur får man ut strålkastarlampan? Verkar ju vara hur svårt som helst att komma åt och lossa kåpan runt, eller?

Rookie, ja jag vet.... :)
 
Ja jag vet det låter dumt, men var sitter den där f-bannade snorkeln? Nån som har bild? Hittar inte min, men den kanske redan är ryckt :confused:

Och sen hur får man ut strålkastarlampan? Verkar ju vara hur svårt som helst att komma åt och lossa kåpan runt, eller?

Rookie, ja jag vet.... :)

Snorkeln:
Ta bort sadeln, framför batteriet sitter det en luftkanal dvs "snorkeln". Den sitter limmad i luftburken så ta tag i snorkeln och vicka loss den!

Strålkastaren:
Lossa 4 mm insexskruvarna högst upp på gaffelbenen och sen kan man lirka ut överkanten på lyktan. Sen sitter den påträdd på två tappar på undre gaffelkronan.
 
ja jag vet det låter dumt, men var sitter den där f-bannade snorkeln? Nån som har bild? Hittar inte min, men den kanske redan är ryckt :confused:

Och sen hur får man ut strålkastarlampan? Verkar ju vara hur svårt som helst att komma åt och lossa kåpan runt, eller?

Rookie, ja jag vet.... :)

snorkeln.
 

Bifogat

  • 20110522_001.jpg
    20110522_001.jpg
    253.8 KB · Visningar: 85

Ok tack.. Hur satt den monterad? Tidigare ägare verkar ryckt den på min hoj...

Har GPR pipor på och de har ställt CO värdet till 33, men har fortfarande avgasknallar när jag slår av på gasen och går lite ryckigt på jämn gas. Några tips för att fixa detta?
 
Ok tack.. Hur satt den monterad? Tidigare ägare verkar ryckt den på min hoj...

Lyfter du på sadeln så ser du ett ovalt hål bakom tanken där luftburken sitter. Snorkeln har suttit stående ner i hålet (som på bilden ovan) med "periskopet" bakåtvänt.

Har GPR pipor på och de har ställt CO värdet till 33, men har fortfarande avgasknallar när jag slår av på gasen och går lite ryckigt på jämn gas. Några tips för att fixa detta?

Eftersom du inte vet vad CO stod på så är ett gott råd att köra hojen i dynobänk för att mappa den rätt.
Hör med din lokala dealer.
 
har du nån powercomander på hojen? isåfall borde ju co vara på 0
om du inte har nån powercomander så tycker jag att 33 låter snålt. dock är det svårt att säger såhär då varje hoj är lite olika på detta och det då kan vara rätt bra med 33 i alla fall.

att du har avgasknallar beror inte på inmappningen sådär. tom när den är bra mappad kommer du alltid har lite obränt bensin i avgaserna och de bräns i systemet.
dock kan du minska förbränningen på ett rätt enkelt sätt genom att blocka det så kallade AIS.
AIS är ett ventil som släpper in extra färskt luft in i avgasernar så att de bränts upp ordentligt och det bli lite renare.
man kan då stänga av lufttillförseln till AIS. på nyare xt bli man då kvitt med avgassmällarna till ca 95%

bläddra ngr sidar tillbaka då vi just har skrivit om detta och hur man gör för nån vecka sen.
 
Last edited:
Ja jag vet det låter dumt, men var sitter den där f-bannade snorkeln? Nån som har bild? Hittar inte min, men den kanske redan är ryckt :confused:

Och sen hur får man ut strålkastarlampan? Verkar ju vara hur svårt som helst att komma åt och lossa kåpan runt, eller?

Rookie, ja jag vet.... :)

Nu vet jag ju inte vilken årsmodell du har men ladda hem och läs service manualen och parts catalogue till din hoj så ska du se att du lär dig lite var grejor sitter och hur de sitter ihop - har iaf hjälpt mig för både R1:an och Z-Teneren.

Manualer finns att ladda hem bla från - http://www.xt660-club.hu/ - rolla ned längre ned på sidan så hittar du dem ( står på ungerska under rubriken - XT-660 műszaki anyagok - men du hittar det nog iaf). :tummenupp
 
Last edited:
jag är också i fundering på nästa däck. Om ca 4veckar borde det vara dax igen.

Sist köpte jag dunlop sportmax d270 som bakdäcket. Det däcket verkar rätt bra i hållbarhet. Ca 500-600 mil borde det kunna bli. Greppet är i sig rätt okej. Ju hårdare man gasa på asfalt ju mer biter sig däcket fast men kör man lungt, särskild i kurvor kan det vara lite halt som kommer för överraskande.Det helar tar bort lekfaktorn lite men är annars rätt okej.
Är nog för att det är byggt för lite tyngre/starkare hojar.

Jag fundera att ändå köpar samma däck igen för att kunna långköra på mina sommar semester som troligtvist kommer att gå mot nordkap.känns som ett särkert val isåfall då jag vet att det håller och har vant mig hur den reagera.

Men fram är jag lite kluven. Nuvarande däcket är nån tråkig variant som jag inte ens kan minnas namnet på. På asfalten är det rätt okej, på grus dock värdelös.
Då det ändå ska bytas så fundera jag på dunlop mutant. Nån som har kört på det?

Ifall det inte bli nån långtur på sommaren så tänkte jag på goldspeeds precuts slicks.
Nån här som har använd de?
Jag tycker att de låter bra i sin beskrivning men hur långt kommer de gå? Och är det nån som vet om man kan köra slanglöst med dessa däck?

Är oxå på gång att köpa nya däck.
Tänkte pröva Pirelli Diablo både fram och bak.
Nån som har erfarenhet eller hört nått om dom?
( Cheap i know ) ^^
 
pratat med otr i telefån idag. min plånbok kommer inte gillar mig i framtiden heller :D

då jag tycker att original gaffeln suger så i helvete så går jag och funderar på att byta ut hela fronten och otr har inte bara sina bryggor där, de säljer även hela kit med wp gaffel,bryggor,och allt som behövs för att byta. då kan man behåller org hjul och broms eller även byter de om man vill.
låter väldigt skön och kommer ske på min hoj efter sommaren typ.

sen pratade vi även en del trim och grejer men det få nog väntar tills plånkan återhämtar sig
 
Vet någon vad det är för material i motorkåporna? Chansar på aluminium/magnesium eller något dylikt?
 
plasten koster inte mkt alls och är väl lättast att beställa via nån butik som säljer yamaha. Annars tex på ebay.


Motorkåporna är väl aluminium.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top