Modifieringar XT660 X/R

om man kolla så finns det olika satser där
en som höjer 35mm, en som sänker 30mm, en som sänker 50mm och en som sänker 65mm.


ang att byta smc mot en xt.
jag själv har valt xt för att den funkar lite bättre för att pendlar och även funkar bättre på resor.
men jag håller på att jaga vikt och ska höjer effekten.
tycker inte att org är för tråkigt men vikten känns ju när man ska leka.
allt som allt kanske jag kan spara 18kg och de kosta ju tyvärr ngr slantar.

om du redan har en smc då är det nog ur ekonomiskt synpunkt bättre att behåller den.
driften är ju inte så extremt mkt dyrare men att trimmar xt´n kommer ju kosta lite och själva byttet brukar ju också kräva lite extra slantar
och så är den nog roligare ifall man bara håller på att leka och inte ska pendlar dagligen osv.
 
Underbart,
denna var lite mer den sänkningen jag var ute efter 3cm :
http://www.off-the-road.de/XT-660/Suspension-wheels/Umlenkhebel-XT660-R-X-30mm.html
Priset var juh som stulet. Men hur gör man för att sänka framtill? *dum*

Öhh, fram e det ju bara att skicka upp gaffelbenen en bit i gaffelkronan. Kom bara ihåg att styrgeometrin ändras vid dessa förändringar!!

Själv skall jag nog montera den eBay-inköpta nedrestyrkronan i helgen. Gaffelbenen är på renovering och bänkning hos Motospeed är betällt till början av april.

Kommer lägga upp lite bilder från garaget...
 
Distanser framgaffel

Nu sitter nya nedre gaffelkronan på plats och i em hämtas de nyrenoverade gaffelbenen. Nya packboxar och 15W olja.
Fick tag på industriplast som svarvades till två olika höjder, 15 och 20mm, för att öka förspänningen i fjädrarna.

Nu vill jag bli av med snön...

//cage
 

Bifogat

  • 20110314003.jpg
    20110314003.jpg
    238.9 KB · Visningar: 148
oj de där vart bra .... själv vill ja liksom inte pröjsa för ngr av kev för att ja ändå ska byta fjädrar osv och nog inte behöver distanser sen...men så länge vore ett billigt allternativ som denna bra.

men hur är det ned denna plast(nylon?) flyter den inte av trycket?
 
Ja enl mekanikerna på jobbet så pallar denna plast LÄTT med trycket från fjädrarna och är även oljebeständig.
Vi får väl se om de har rätt....

Jag tog fram 2 olika dimensioner för att prova mig fram. Hämtade hem gaffelbenen idag och skall väl montera distanserna i benen och sen benen på hojen. Borde få dit det ikväll...
 
Äntligen...

Efter att hojen ett par veckor stått på depåstöd och upphängd i taket, fick jag tummen ur röven..
Monterade distanserna i gaffelbenen, dit med framgafflarna och Biltemas damasker, dit med alla kåpor, monterade skyddet för vattenpumpen, monterade GPS-hållaren på styret, nollställde CO-värdet för kommande Dynojetkörning, 14t framdrev.
Kvar att göra är höjningstagen till bakfjädringen och byte av fotpinnar..

Imorgon blir det att ladda på en map till PCIII och provstarta...:banana
 
Whohooo!
XT660X -07 900mil, motorras :yoparty:tummenupp :näsblod:huvet

Ett ljudligt skrammel/rassel helt plötsligt och tappad effekt.

Första körningen för året, tack för den Skramlaha...
Fattas väl bara att de finner nåt servicetillfälle som ligger 1dag utanför 12månadersintervallet så de inte behöver ta åt sig "äran" av sin 5-års garanti :gnissla

Återkommer med orsak och framgång/motgång...
 
Låter inget trevligt

Någon som har bra erfarenhet av däck!
T63 svåra att få tag, Tkc 80 inget vidare på halt väglag har jag läst! , Metzeler Enduro 3 Sahara? någon som vet?????????????
Pendlar varje dag på asfalt men det blir en del grus och även traktorstigar...så snart snön e borta.
 
Last edited:
"T63 svåra att få tag"
Brukar finnas till bra pris på både Däckonline och hojdack.se.
Annars gillar jag kombon MT21 fram för bra grusfäste, och TKC80 bak för hygglig livslängd. Funkar hyggligt på asfalt också. Jag pendlar också asfalt i veckorna och kör grus påhelgerna.
 
"T63 svåra att få tag"
Brukar finnas till bra pris på både Däckonline och hojdack.se.
Annars gillar jag kombon MT21 fram för bra grusfäste, och TKC80 bak för hygglig livslängd. Funkar hyggligt på asfalt också. Jag pendlar också asfalt i veckorna och kör grus påhelgerna.

Har kollat med flera olika och Michelin har tydlgen svårt att få ut några innan sommaren.
Kan va en ide att blanda däck, har inte tänkt tanken !
 
T63 är kanske dom allra vassaste däcken på grus men inga pendlardäck i min värld. Då skulle jag hellre åka på TKC80.
T63 kan upplevas som lite ormande på asfalt och gummit äts upp snabbt.
 
Har en xt660r-07 på G med rasad motor och har en liten undran..Passar Raptor 700 motorn rakt av (backväxel)eller blirdet en massa moddning för att få det att passa?
Nån som har koll?:Bugar

Mvh
 
Ooopss, två stycken -07ór med rasade motorer...
Trodde i min enfald att dessa hojar var okrossbara!

Hoppas det löser sig för er.

//cage
 
som jag har läst så passar inte raptor motorn rakt av med infästningarna.
även utväxlingen ska tydligen vara en annan.
 
Sänkningssats

Är de någon som har koll på hur långa "hundbenen" är mellan hålen om man vill sänka XT typ 60mm eller om de är någon som vet om de är något mer som ingår om man köper ett kit
 
Vill få lite mer Hk i min xt660 plus lite trevligare utseende :). Har sett en del hojar som bytt ut sidokåporna till luft burken till sådana med "gälar", riktigt snyggt, vad köper man dessa? plus sportluftfilter etc.....är det bara att sätta dit sido kåporna,sportluftfilter och att ta bort snorklen. eller måste man ändra luft , bränsle...

//Berra
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top