Modifera ljuddämpare

anol

MBGIRL bild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
r1
Har nu köpt min snik R1:a, tänkte fortsätta att hålla ner kostnaderna men vill ha lite roligare ljud.

Nån som modiferat original ljuddämpare, ser rätt shysst ut bara lite tråkigt ljud.

Ser att det sitter några popnitar på bakstycket som man kan borra ut och ta av bakstycket, hur set det ut inuti?

Finns det några rör man kan plocka bort osv, tips?
 
Det bästa är nog att sälja orginal-avgas-röret och köpa ett begangnat för de pengarna plus lite av det du sparat!
:cool:
 
Det brukar vara ett par-tre kammrar med perforerade rör emellan, rören sitter växelvis på höger och vänster sida, allt för att slå sönder ljudet (och bromsa flödet). Teoretiskt så kan du dra ett perforerat rör rakt igenom dämapren, fylla med ull runt och popnita ihop eländet igen.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Det brukar vara ett par-tre kammrar med perforerade rör emellan, rören sitter växelvis på höger och vänster sida, allt för att slå sönder ljudet (och bromsa flödet). Teoretiskt så kan du dra ett perforerat rör rakt igenom dämapren, fylla med ull runt och popnita ihop eländet igen.

Jaså, inte svårare!? :rolleyes:
Men det ligger ju en ganska invecklad kalkyl bakom storleken, formen och dimensionen bakom dämpar-konstuktionen!

Vore kul o intressant att få reda på hur det hela funkar!
 
Min erfarenhet är att det funkar såhär: Stor burk med fritt flöde ger vrid tidigare, liten burk med fritt flöde ger vrid längre upp. Stor burk är tystare än liten burk.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Min erfarenhet är att det funkar såhär: Stor burk med fritt flöde ger vrid tidigare, liten burk med fritt flöde ger vrid längre upp. Stor burk är tystare än liten burk.

Så jag kan sätta ett R1-system till min CB, och förvänta mig bättre vrid? Eller är jag helt ute och cyklar?

Det måste vara nått mera... :confused:
 
Inte att förglömma är att så fort man börjar mixtra med ljuddämparen så måste förgasarna även bestyckas om. Vid större moddar så kanke även luftburken behöver öppnas lite.

Regeln är att öppnar man i ena änden så måste det även öppnas i den andra.
 
Ugglan skrev:
Så jag kan sätta ett R1-system till min CB, och förvänta mig bättre vrid? Eller är jag helt ute och cyklar?

Det måste vara nått mera... :confused:

Fyrtaktare är enklare än tvåtaktare, i stort så är det så att har du grova rör så får du effekten högre i registret, långa rör flyttar effekten neråt, korta uppåt. 4-1 ger mer på topp än 4-2-1. Grovleken är viktigast i grenrören, eftersom heta avgaser tar mer plats än svalare. Att du får mer effekt med ett system från en R1 beror ju helt på om det flödar bättre än ditt original. Ett vidöppet 4-1 kan ge mer i hela registret om motorn var tillräckligt strypt med ett annat system. Men en stor, tyst burk flödar bättre än en liten tyst burk, det är därför nya hojar har jätteburkar och ändå ger bra pulver.
 
Undrar om det är värt mödan att försöka skrämma ur några flera hästar ur CBn...
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top