Modest R1-förädling

Japp. Jag köpte från USA (Ebay) från den här killen:
http://myworld.ebay.com/bohemian_racing/

Jag har inte koll exakt vad frakten gick på. Kanske 30$ (svagt ur minnet). Men totalsumman blev några kronor över tusenlappen för batteri inklusive frakt och batteriet i sig kostade 109$.
 
Årets första bandagar avverkade på Gotland ring.
Tankgummina gjorde väl lite nytta tycker jag, om än inte riktigt så mycket som jag hade trott. Mitt bakdäck har nu gått fyra bandagar (ca 70 mil bana) och dessutom 500 mil gata och det är fortfarande hälften kvar på det! Fantastiskt bra ekonomi i att köra med Dunlop Sportsmart!

Gotland ring är hittills favoritbanan av de jag har kört (Kinnekulle och Gelleråsen är de två andra).
 

Bifogat

  • DSC_1962.jpg
    DSC_1962.jpg
    247.2 KB · Visningar: 242
  • DSC_2172.jpg
    DSC_2172.jpg
    177.7 KB · Visningar: 225
  • DSC_2194.JPG
    DSC_2194.JPG
    218.4 KB · Visningar: 222
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Schysst, jag gillar också småändringarna man gör, inte många som lägger märke till sånt förrän en själv.

Jag tycker du ska plocka bort bakre fotpinnarna så blir den perfekt :D
 
Schysst, jag gillar också småändringarna man gör, inte många som lägger märke till sånt förrän en själv.

Jag tycker du ska plocka bort bakre fotpinnarna så blir den perfekt :D

De är för det mesta bortplockade, men jag har nyligen skjutsat och lät dem sitta på eftersom jag ska skjutsa donnan lite under semestern :)

Tack för de värmande kommentarerna!
 
Eftermonterade fotpinnar

Tillbakaflyttade raceväxlade fotpinnar monterades förra veckan, och idag blev det nytt drivpaket med en lätt neddrevning (16 kugg fram), och den pimpade kedjan kom på plats.

Fotpinnarna gjorde sjukt mycket mer för körningen än jag hade kunnat ana faktiskt. Jag satt och tampades som fan med att försöka sitta typ en dm bakom tanken (enligt instruktioner från SMC-ligan på Kinnekulle i maj). Hur jag än försökte så kändes det obekvämt, onaturligt och helt enkelt avigt. Men med de tillbakaflyttade pinnarna så funkade min kropp och hojen bättre tillsammans. Nu känns det istället helt naturligt att sitta en aning längre bak och det blev även sjukt mycket lättare att få in yterknät mot tanken! :D

-------------------------------------------------------------------------------

Kul läsning - trevlig tråd! Steg för steg modifiering känns som helt rätt melodi.

Köpte mig en R1:a i höstas och har hunnit med ett par bandagar hittills i år. Känner igen mig i det du beskriver om svårigheten att hamna rätt på sadeln, ca 1 dm bakom tanken, och har själv funderat på att byta ut original-fotpinnarna till justerbara. En svår fråga kanske, men har du någon uppfattning om ungefär hur många cm som skiljer mellan det läge på pinnarna du har nu jämfört med original? Har du flyttat dem bakåt och uppåt eller endast bakåt? Vore kul att höra eftersom det verkar ha funkat bra för dig.
 
Tillbakaflyttade raceväxlade fotpinnar monterades förra veckan, och idag blev det nytt drivpaket med en lätt neddrevning (16 kugg fram), och den pimpade kedjan kom på plats.

Fotpinnarna gjorde sjukt mycket mer för körningen än jag hade kunnat ana faktiskt. Jag satt och tampades som fan med att försöka sitta typ en dm bakom tanken (enligt instruktioner från SMC-ligan på Kinnekulle i maj). Hur jag än försökte så kändes det obekvämt, onaturligt och helt enkelt avigt. Men med de tillbakaflyttade pinnarna så funkade min kropp och hojen bättre tillsammans. Nu känns det istället helt naturligt att sitta en aning längre bak och det blev även sjukt mycket lättare att få in yterknät mot tanken! :D

-------------------------------------------------------------------------------

Kul läsning - trevlig tråd! Steg för steg modifiering känns som helt rätt melodi.

Köpte mig en R1:a i höstas och har hunnit med ett par bandagar hittills i år. Känner igen mig i det du beskriver om svårigheten att hamna rätt på sadeln, ca 1 dm bakom tanken, och har själv funderat på att byta ut original-fotpinnarna till justerbara. En svår fråga kanske, men har du någon uppfattning om ungefär hur många cm som skiljer mellan det läge på pinnarna du har nu jämfört med original? Har du flyttat dem bakåt och uppåt eller endast bakåt? Vore kul att höra eftersom det verkar ha funkat bra för dig.

Oj. Jag hade missat ditt inlägg Linkan. Nej, jag vet inte hur mycket skillnad det är mellan positionen på mina pinnar och original, men det är både uppåt och bakåt som jag har satt pinnarna. Det är justerbart, så man kan flytta runt dem tills man hittar något som känns rätt.
Jag ska sälja mina raceväxlade fotpinnar om du är sugen. Jag har nämligen beställt PP tuning-pinnar som ska på snart.

En annan fråga... Jag har hittat ett företag i USA som säljer Öhlins YA 343-dämpare till bra pris. Är det värt att satsa pengar på en sådan för en kille som mig? Dvs en kille som köra några bandagar i hyggligt tempo varje år och som är lite för tung för fjädern i originaldämparen. Det är ju sjukt coolt med en Öhlinare, men jag kan inte tänka mig att köpa en enbart för posörfaktorn. Jag måste känna att den verkligen ger mig bättre kontroll och väghållning också.

Vad säger ni som har provat och kan jämföra?
 
ImageUploadedByTapatalk1314454075.474924.jpg
PP tuning-pinnar monterade. Men jag måste lösa bromsljuskontakten på något vänster. Får väl köpa en kontakt av PP tuning för att få det att funka. Bromsslangen blir lite väl lång också. Men det får duga tillsvidare.

ImageUploadedByTapatalk1314454097.508581.jpg
Otroligt sköna och distinkta växlingar blev det iallafall.
 
Lite tråkiga textbaserade uppdateringar. Bilder får komma vartefter jag jobbar igenom vinterns pimpningar.
Tryckavkännande bromsljuskontakt till fotbromsen har köpts från Greven och monterats. Nu funkar bakbromsljuset som det ska igen.
Stålomspunna slangar från HEL har beställts i svart med guldanslutningar för att bäst matcha oken.
Öhlinsdämpare YA343 ska också få hitta dit under vintern, och samtidigt håller jag som bäst på att försöka byta olja och kanske även packboxar i gaffeln. Det verkar behövas lite specialverktyg för att lyckas med den bedriften :(.

När jag monterar Öhlinaren sedan, så ska jag förstås passa på att kolla över svinglager och se till att mosa dit lite fräscht fett.
 
Givetvis krånglade min gamla kamera och fick batteritorsk i garaget. Öhlinaren slank fram med UPS igår och har nu fått sin nya hemvist på min hoj. Det var lite trixigt att palla upp hojen på ett bra sätt när svingen skulle av och man samtidigt måste kunna komma åt stötdämparlänkaget, men domkraft för under bakhjulet för att hissa och sedan pallbockar under ramen löste biffen efter en del inpassning.

Alla lagringar i länkaget och svingen fick en genomgång. Det var en del vatten på svingaxeln som hade börjat orsaka lite ytrost, så det kändes som att det var tur jag tog isär den. Nu
är allt rejält rengjort och fettat med SKF lagerfett.

Den fåfängda delen i mig tycker att Öhlinarens guld och gult passar väldigt bra med resten av hojen!
ImageUploadedByTapatalk1328033962.485000.jpg
 
Så ska det se ut, en Öhlinare ska ingå i varje välklädd mans garderob.
Fick du till bromsslangen bak med HEL slang till 06án eller med en kortare 04 05 slang?
 
Tack :).
Jag kör original bromsslang. Men skulle behöva en kortare. Tror dock inte att 04-05 gör tillräckligt stor skillnad den behöver vara säkert 5 cm kortare för att funka riktigt bra. Men med lite böj på den så går det ju.
 
Tack :).
Jag kör original bromsslang. Men skulle behöva en kortare. Tror dock inte att 04-05 gör tillräckligt stor skillnad den behöver vara säkert 5 cm kortare för att funka riktigt bra. Men med lite böj på den så går det ju.

S-Racing har fin fina bromsslangar , Lite förvånad att du inte redan bytt till metallslangar
 
Alltså, fram har jag inhandlat stålimspunna slangar som ligger i garaget och väntar på montering så fort jag bytt olja i gaffeln. Det är bak som jag inte har brytt mig om att byta. Jag gör det gärna, men i så fall måste det vara en slang som är kortare än original och anpassad till PP-pinnar på en 06:a (som har längre sving än 04-05). Jag har inte trott att det går att få tag på och således legat lågt med det.

Jag skulle säkert kunna beställa från HEL när jag tänker efter. De verkar ju göra varje slang på beställning eftersom man kan variera färger hejvilt. Så få borde man ju kunna säga till dem att göra en slang till en 06:a , men tex 5cm kortare.
Jag vill ju gärna ha likadana slangar fram som bak för det estetiskas skull.
 
s-racing kan beställa efter dina önskemål.
Hydroscand kan tillverka efter dina önskemål men de har väl inte lika mkt kulörta alternativ.

Bestäm dig bara för vilken längd och vinkel eller vinklar du skall ha.
Ta med dig 2 bra bilder eller maila på det befintliga om det finns möjligheter att det blir fel.

Alltså, fram har jag inhandlat stålimspunna slangar som ligger i garaget och väntar på montering så fort jag bytt olja i gaffeln. Det är bak som jag inte har brytt mig om att byta. Jag gör det gärna, men i så fall måste det vara en slang som är kortare än original och anpassad till PP-pinnar på en 06:a (som har längre sving än 04-05). Jag har inte trott att det går att få tag på och således legat lågt med det.

Jag skulle säkert kunna beställa från HEL när jag tänker efter. De verkar ju göra varje slang på beställning eftersom man kan variera färger hejvilt. Så få borde man ju kunna säga till dem att göra en slang till en 06:a , men tex 5cm kortare.
Jag vill ju gärna ha likadana slangar fram som bak för det estetiskas skull.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top