Modest R1-förädling

Tackar tackar!
Det har varit lite stiltje på hojåkande och pysslande ett tag eftersom vi flyttat. Men nu börjar vi komma tillrätta någotsånär, så i helgen monterade jag på Speedo Healern och testade. Fantastiskt enkel montering och funktion.
http://www.speedohealer.com/your_pics/r1_04/tutorial.htm

Jag åkte ut och jämförde hastighetsmätaren med min Iphone GPS och landade till slut på att min mätare visade 9,7% för mycket vilket också innebär att trippmätaren kommer att visa 9,7% för många mil vilket inte är helt ovesäntligt. Framför allt så känns det skönt att veta vilken hastighet man faktiskt kör i nu.

Jag har en kugg neddrevat fram, och ett nytt 55-profil bakdäck på.
 
200 hästar i motorn låter lite väl mycket, det håller jag med om. Jag hade nog tippat på ca 190 om det nu är 180 original. Dock så är det ju hjulhästarna som är den uppmätta effekten. Motorhästar tas fram enligt en omräkningstabell baserat på förluster i drivlinan, omgivningstemperatur etc. Helt klart är att det är mer pulver i motorn nu än det var original och framförallt är registret bredare.

Jag vill minnas att Yamaha specar att det ska vara typ 3 kusar fler original i -06 jämfört med 04-05. Men exakt vad som skiljer har jag inte hittat.

Edit: Hittade detta "some efficiency changes have been made to the cylinder head with revised intake ports and shorter valve guides helping to contribute a marginal 2kw increase over the 2005 model"

Källa: http://www.mcnews.com.au/NewBikeCatalogue/2006/yamaha/yzf-r1/intro1.htm
 
Last edited:
200hk i motorn.. stämmer det?

Samma som min orginal va? (180, med trycksatt luftburk)..

Tyvär går denna kolum inte att avbocka

Tillverkaren utav hård och mjukvaran till bänkbygget (sportdevices)

har en smått udda variant för att mäta förlusterna i drivlinan

Man uppmanas att gasa full mutter och sedan dra in kopplingen i 300 blås

Där efter ska man låta hojen rulla ut till 0 i hastighet

Med detta ska mjukvaran kalkylera effekten i maskin

Personligen anser jag att detta går lite väl hårt åt lamellerna och vill inte göra denna procedur

Jag skulle gärna se att man kunde ta bort den rutan i visningen
den bara förvirrar


Peter
 
Kryddar med ett par bilder från Gelleråsen i Augusti.

Feta bilder, men skapa dig lite mer marginaler...du kan få ner, och in överkroppen mycket mer, vilket gör att du kan "lyfta" hojen, och åka lika fort, med mindre nedlägg.

Klart ball färgsättning, oldschool. :yoparty
 
Ja, överkroppen fick jag till bättre senare på dagen när jag hade experimenterat på diverse sätt för att kunna hänga mer utan att tappa greppet om hojen. Med nyvaxad tank och stel rygg var det inte så lätt...
Jag tror att det kommer att vara enklare nu när jag har satt på snake skins på tanken.

Ja, färgsättningen är en klar favorit för min del! Det är för att fira 50 år av Yamaha racing i USA som de gjorde den. Yamaha i USA har kört gul-svart-vit som racingfärg.

http://resources.motogp.com/files/i...amaha+in+1980-1280x960-sep8.jpg._original.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=vgjXjcTB_pQ&feature=player_embedded#!
 
Ägnar vintern till att putsa lite på hojen och vända på fästet till Valtermoto-skylthållaren så att det kommer att hamna lite längre in och närmare piporna...

Man får borra upp hålen i fästet en del för att kunna vända på det, och göra samma sak med hålen i öglorna för skylthållaren för att kunna skjuta den lite högre upp. Sedan måste man kapa ur lite material för att kunna vinkla skylten bra så att den inte kan ta i bakhjulet om det fjädrar ihop rejält.



Tänkte köpa en ensitskuts och en Öhlins styrdämpare också, men just nu är mitt ekonomiska läge lite trängt, så vi får se hur det blir.
 

Bifogat

  • PB023067.jpg
    PB023067.jpg
    241.7 KB · Visningar: 191
  • PB023070.jpg
    PB023070.jpg
    239.1 KB · Visningar: 244
vinkla inte skylten för mycket

I mitt tycke finns bara en bra vinkel och det är paralellt me tangentens riktning från däcket , Eller vinkelrätt från centrum på hjulaxeln

Ganska precis som bilden du visar

Smaksak naturligtvis men nått att tänka på
 
Last edited:
Intressant!
Jag har inte tänkt på det förut, utan jag måttade och tittade tills jag tyckte att det såg bäst ut, och det är som du säger väldigt nära en tangentlinje mot bakdäcket. Sista bilden är resultatet som det såg ut innan jag monterat tillbaka plasten.

Under de två säsonger som jag inte varit helt nöjd med stuket på skylthållaren så har vinkeln varit brantare ner mot marken. Kanske därför jag har stört mig på det i kombination med att det varit lite onödigt mycket luft mellan ljuddämparna och skylten.

Ska ta en bild bakifrån och en från sidan när jag satt tillbaka övriga prylar sedan.
 
Last edited:
Grym hoj, gillar färgen starkt.

Måste bara fråga om du möjligtvis inte har färgkoden till den gula?
 
vinkla inte skylten för mycket

I mitt tycke finns bara en bra vinkel och det är paralellt me tangentens riktning från däcket , Eller vinkelrätt från centrum på hjulaxeln

Ganska precis som bilden du visar

Smaksak naturligtvis men nått att tänka på

Sjukt jobbigt om man vill ha skylten inne i "hjulhuset".

:dryg
 
Mycket fin hoj! Keep up the good work!

Tackar!

Trevlig läsning, lite samma filosofi som jag har även om det inte alls vore fel med en superbike för en billig peng och på med lysen och blinkers :)

Ja, om man inte ska lägga alla pengar man har på hojen så får det ta lite längre tid att få den som man vill ha den. Drömmen vore att få på en Öhlinsgaffel och bakdämpare samt Macaronikinesi-fälgar (eller hur fanken det nu stavas) för att bättra på väghållningen ännu mer.
Just nu så försöker jag gå ner i vikt själv för att bättra på väghållningen på det sättet istället ;)

Grym hoj, gillar färgen starkt.

Måste bara fråga om du möjligtvis inte har färgkoden till den gula?

Den kallas redish yellow coctail eller något i den stilen, och är faktiskt vansinnigt snygg speciellt på nära håll. Det är en gul pearllack med lite rödton i. Koden har jag inte hittat ännu, annat än att den visst kallas RYC1 som yamahafärg.
 
Den kallas redish yellow coctail eller något i den stilen, och är faktiskt vansinnigt snygg speciellt på nära håll. Det är en gul pearllack med lite rödton i. Koden har jag inte hittat ännu, annat än att den visst kallas RYC1 som yamahafärg.

Mången tack, har ett kåpset i samma färguppsättning men tanken måste ju få sitt oxå.
 
älskar den där årsmodellen och färgsättningen heltklart coolaste sporthojen enligt mig!
 
Jag gillar den också givetvis. Lite kul när man tänker på att modellen är snart 7 år gammal och ändå står sig bra designmässigt och motormässigt jämfört med de nya japsarna. Dock så är en del nyare hojar mer lättsvängda (CBR och R1 iallafall).
 
Den kallas redish yellow coctail eller något i den stilen, och är faktiskt vansinnigt snygg speciellt på nära håll. Det är en gul pearllack med lite rödton i. Koden har jag inte hittat ännu, annat än att den visst kallas RYC1 som yamahafärg.

Jag ville ha tag på den färgen en gång för att lacka en hoj men Yamaha ville inte uppge förgkoden då den tydligen ska vara hemlig eller var då iaf.

Åkte till en lackerare med en kåpa som hade den gula färgen och fick den avläst.

Blev inte riktigt rätt nyans men nära nog för att ja skulle vara nöjd. :)
 
Jag gillar den också givetvis. Lite kul när man tänker på att modellen är snart 7 år gammal och ändå står sig bra designmässigt och motormässigt jämfört med de nya japsarna. Dock så är en del nyare hojar mer lättsvängda (CBR och R1 iallafall).

har precis pulverlackat mina fotpinnar nu mm. skulle i nte vara fel å göra på din också för mer diskret förfining.. =)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top