Modernisera 33 år gamla bromsar....

SpeedKing!

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
70-tals suzuki
Jag har införskaffat en Suzuki GS från 1978 för en spottstyver. Hojen funkar finfint men bromsarna är lite intressanta..... Har tidigare bara kört moderna hojar där man blivit van vid att ha skön bromsverkan. På denna gamla 70-talare finns det bromsverkan, men den är ganska diffus i brist på bättre ord. :gnissla

Skivorna fram ser fina och raka ut, beläggen ser friska ut. Men vad kan man göra för att förbättra dessa bromsar? Är det byte av pump ok och skivor som är den enda vägen att gå? Eller finns det andra billigare sätt?
Är nya moderna belägg mycket bättre än dessa gamla?
Tror ni det går bra att ha i dot 4 bromsvätska i hojen? Antar att det är nåt gammalt mög i behållarna idag..... :va

Tacksam för tips från sporthojseliten.... :Bugar
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jag har precis renoverat mina bromsar till min RD350 -84, så de e ju lite modernare :tungan

Men jag satte på stålomspunna slangar och nya belägg (den dyra varianten)
Jag bytte även packningar i oken och polerade upp kolvarna.

Glöm inte pumpen, jag behövde inte göra något mer än rengöring, men man kan behöva en renoveringssats.

När dom väl va luftade så blev det ett jäkla bett i dom!

Och ja, Dot4 går fint!
 

SpeedKing!

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
70-tals suzuki
Jag har precis renoverat mina bromsar till min RD350 -84, så de e ju lite modernare :tungan

Men jag satte på stålomspunna slangar och nya belägg (den dyra varianten)
Jag bytte även packningar i oken och polerade upp kolvarna.

Glöm inte pumpen, jag behövde inte göra något mer än rengöring, men man kan behöva en renoveringssats.

När dom väl va luftade så blev det ett jäkla bett i dom!

Och ja, Dot4 går fint!

Låter ju finfint! Tack för svaret! Bara att börja skruva då. :banana
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag har gått vägen att byta både gaffel/skivor/ok på ett par av mina hojar med väldigt lyckat resultat. Detta är ju dock relativt kostsamt samt att det tar en jävla massa tid i anspråk. Börja med att få originalen så pass bra som möjligt innan du går in på vägen med bättre bromsar. För mig är bromsarna bland det viktigaste som finns, här går funktion före estetik.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag köpte stålomspunna bromsslangar på nätet, ebay kanske, från en tillverkare som hette Venhill. Kostade typ 7-800 totalt för fram och bak. Bra längd, enkelt att montera och gjorde hur mycket som helst på stoppförmågan på min gpz från 83. Sen köpte jag bromsskivor från england, typ 1300 kr för bägge framskivorna men dina kanske är fina?

Renovera oken är ju inte fel, om man inte vill byta dem.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Gamla rostfria skivor är det första jag skulle byta ut, efter att allt annat är i bra skick.
Gjutjärn ska det va!
Mats
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top