Moderna tekniska prylar som blivit alldeles omoderna

CD text var information som var inbränd på skivan, man behövde inte knappa in den själv, så det måste vara ett tidigare system.

Brorsans CD spelare hade CD text, men min som var lite billigare saknade det
Vissa av skivorna hade avkodning för CD-text. I de fallen visades informationen om skivan i displayen.
De skivor som inte var för förberedda med CD-text kunde man programmera in egen information som uppspelades i displayen på spelaren som om det vore CD-text baserat på slotpositionen i växlaren.

Så många saker som passerat revy under åren så jag har tappat koll och räkning..

Minns ni när laptops började bli inne och någorlunda tunna? Men fortfarande inte med wifi, så man köpte pcmcia-kort och stoppade i. Samma för Ethernet i många fall.

DVD-uthyrning var poppis under några få år för 15-20 år sedan. Sen helt borta när streaming slog igenom.

Modem hade de flesta för Internet på 90-talet, men idag är det en nästan helt utdöd teknik.

USB-stickor är det väl inte många som använder idag? Jag gör det ibland för att det är enklare att lägga boot-media på eller flytta dokument när säkra nät saknas, men inte alls som för tio år sedan.

Telefon i bilen? Stekande hett för 35 år sedan och ett bra tag innan mobilerna tog över.

Videospelare för att kunna kolla sina torrentnedladdade filmer när man åkte tåg eller låg i sängen? Före mobiler med vettiga skärmar och innan surfplattor var en grej. 20 år sedan typ.

Osv...

Min kamera med flest pixlars upplösning idag är nog min mobiltelefon, trots att jag har helt fantastiska systemkameror i digitalformat.
När Ericsson släppte sin makalösa t68 fanns det en kameratillsats att köpa, en mojäng man snäppte på i botten och via ett optiskt okulär kunde ta ett foto i den makalösa upplösningen av 640x480 pixlar...

Några av mina kontakter har fortfarande bild tagen med just den kameran någon gång 1999-2000
75a52bdb77edfa4be67faaebaeb1e6e7.jpg
8d0ec2a9c576481984578fc09baa1057.jpg

Min kamera med flest pixlars upplösning idag är nog min mobiltelefon, trots att jag har helt fantastiska systemkameror i digitalformat.
När Ericsson släppte sin makalösa t68 fanns det en kameratillsats att köpa, en mojäng man snäppte på i botten och via ett optiskt okulär kunde ta ett foto i den makalösa upplösningen av 640x480 pixlar...

Några av mina kontakter har fortfarande bild tagen med just den kameran någon gång 1999-2000
75a52bdb77edfa4be67faaebaeb1e6e7.jpg
8d0ec2a9c576481984578fc09baa1057.jpg
Jag har en liknande kvar på kontoret fast en Siemens som jag faktiskt tror var först med det?
Kan ta en bild på måndag. 😊
Hittade en bild på en likadan på nätet:
3697.png

Ahh, jag var ju team Nokia, men när Ericsson släppte den där T modellen som man kunde snäppa på ett tangentbord på gjorde jag ett undantag...

Man skrev ju så jävla mycket på telefonerna på den tiden....

Pratade med grabben om hur man spelar musik och hur man gjorde förr, att man köpte LP/CD och hur det fungerade.
Han lyssnade fascinerat men tyckte att spootify nog ändå var bättre.
När jag var 16 var stora frågan om man skulle köpa vinyl eller CD.

Hursomhelst, jag letade fram min gamla iPod mini, ett 4GB:s underverk från 2004 eller 2005. Jag köpte den på Radio Shack på Bayside i Miami för mer än 20 år sedan.

Lite laddning och spelaren hoppade igång som den skulle. Jag gav den till min son och utan någon instruktioner undrade jag om han fick liv i den. Naturligtvis fick han det då den typen av gränssnitt är basen för alla moderna prylar som utan problem behärskas av alla idag.

Jag kände mig dock en smula gammal då han uttryckte sin förvåning att musiken lät så bra i en så gammal pryl...

MP3-spelare har på 20 år gått från att vara något superhett till ett museiföremål. 20 år är ju ändå inte så länge. Man har ju varit medlem här längre...

Nåväl, vad har vi för annan teknologi som blivit osedvanligt omodern osedvanligt snabbt?
5a10aada00fbfd4944fd668a7cb83e48.jpg
Jag var faktiskt på tekniska museet idag.
Finns väl massa gammal skit som ingen vill ha längre.
Själv har jag kvar en Sony walkman, en Panasonic freestyle, ett Technics kassettdäck och en video jag inte minns fabrikatet på.
En hög med mobiltelefoner som faktiskt inte byter utseende längre direkt.
Lyssnade på lite 90 tals techno i walkman härom året det var lite kul men sjukt kass ljud.

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk

Ahh, jag var ju team Nokia, men när Ericsson släppte den där T modellen som man kunde snäppa på ett tangentbord på gjorde jag ett undantag...

Tror jag har ett sånt tangentbord kvar också på kontoret, tar med det på bilden på måndag. 😊

Tror jag har ett sånt tangentbord kvar också på kontoret, tar med det på bilden på måndag. 😊

Jag har också en låda med telefonhistoria, bland annat med orginal Nokia-bananen.
Faktist den telefon med bäst ljud jag har haft.
Jag tappade den i en sjö när jag fiskade, drog upp den och den blinkade och hade sig så jag ryckte batteriet och la den på elementet när jag kom hem, jag hade redan avskrivit den som död, men när jag satte i batteriet startade den snällt och fungerade hur bra som helst

Jag har också en låda med telefonhistoria, bland annat med orginal Nokia-bananen.
Faktist den telefon med bäst ljud jag har haft.
Jag tappade den i en sjö när jag fiskade, drog upp den och den blinkade och hade sig så jag ryckte batteriet och la den på elementet när jag kom hem, jag hade redan avskrivit den som död, men när jag satte i batteriet startade den snällt och fungerade hur bra som helst
Jag kan ta med en sån också på kortet...🫣

Chatboard hette de väl?
Coolare än nyttiga.

En sån har jag, i orginalcase...
Inte utsliten direkt.

När jag blir stor och öppnar historiskt tekniskt museum, ska jag ställa ut mina prylar eller mig själv?
ce5307f7ea2116d338d043cb4ed6c3a6.jpg

Jag tror inte att någon nötte ut dom där tangentborden, i teorin var dom bra, men dom skulle användas i praktiken....

Det tog längre tid att plocka fram och snäppa fast tangentbordet än att skriva 160 tecken med T9 när man hade lärt sig....

Vectrex hyrde man per dygn på videoaffären i Västervik runt runt 1982-83. Sen spelade man 23 h i sträck. Minns att jag sträckspelade Scramble till den grad att jag såg banan för min inre syn varje gång jag blundade i flera dagar efteråt. Och en färgad platstskiva följde med varje spel, som placerades framför skärmen för att ge färgupplevelse.

images (1).jpeg

Haha vad är oddsen… ligger i sängen och lyssnar på System of a down på min Minidisc som köptes på Schiphol 95 eller 96. Fullkomligt älskade MD. Väldigt nära CD kvalitet, ingen fattade hur bra Sonys Atrac komprimering var. Långt för sin tid och håller än. Mindre än CD, betydligt mer skaktålig.

Min kära MZ-R3 var den tredje MD-recordern Sony gjorde, och ja den är rätt stor. Men vilken kvalitet! Jag uppgraderade till en MZ-R90 kanske 1999 eller 2000, och körde MD fram till mp3 tog över.

R3:an har jag kvar och lyssnar på då och då, och nu:

IMG_0228.jpeg

Jag äger också ett Sony Lissa system, som var Sonys syn på framtiden med FireWire mellan enheterna istället för RCA. Smart tänkt men blev ingen succé. Fick dock tag på ett komplett system med förstärkare, CD och naturligtvis MD. Fick byta lite remmar till MD:n och smörja upp och justera CD:n, sen gick den fint och är just nu min garageanläggning:

IMG_9516.jpeg

Vectrex hyrde man per dygn på videoaffären i Västervik runt runt 1982-83. Sen spelade man 23 h i sträck. Minns att jag sträckspelade Scramble till den grad att jag såg banan för min inre syn varje gång jag blundade i flera dagar efteråt. Och en färgad platstskiva följde med varje spel, som placerades framför skärmen för att ge färgupplevelse.

View attachment 524982
De där är åtråvärda numera. Jag hänger lite i den community som pysslar med äldre datorer mm och de är galna priser ibland.

Far hade ett par sådana. Han hade mottagning överallt, och råkade köra över dem med traktorer och lastbilar några gånger.
Hållbara och pålitliga tegelstenar designade för hårda miljöer.
Jag hade en sån, den var så tung att man fick ha den i ryggsäcken.
Den hade ju en rejäl högtalatfunktion när man fällde upp spaken på sidan, glömde man det och satte den till öran när man ringde nån så var det tinnitus a la carte :3freak

Tror den hade Titan-chassie.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back