Moderna tekniska prylar som blivit alldeles omoderna

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Pratade med grabben om hur man spelar musik och hur man gjorde förr, att man köpte LP/CD och hur det fungerade.
Han lyssnade fascinerat men tyckte att spootify nog ändå var bättre.
När jag var 16 var stora frågan om man skulle köpa vinyl eller CD.

Hursomhelst, jag letade fram min gamla iPod mini, ett 4GB:s underverk från 2004 eller 2005. Jag köpte den på Radio Shack på Bayside i Miami för mer än 20 år sedan.

Lite laddning och spelaren hoppade igång som den skulle. Jag gav den till min son och utan någon instruktioner undrade jag om han fick liv i den. Naturligtvis fick han det då den typen av gränssnitt är basen för alla moderna prylar som utan problem behärskas av alla idag.

Jag kände mig dock en smula gammal då han uttryckte sin förvåning att musiken lät så bra i en så gammal pryl...

MP3-spelare har på 20 år gått från att vara något superhett till ett museiföremål. 20 år är ju ändå inte så länge. Man har ju varit medlem här längre...

Nåväl, vad har vi för annan teknologi som blivit osedvanligt omodern osedvanligt snabbt?
5a10aada00fbfd4944fd668a7cb83e48.jpg

Nåväl, vad har vi för annan teknologi som blivit osedvanligt omodern osedvanligt snabbt?

TjockTV !! Hade det ju coolaste man kunde ha på slutet av 80 tal början 90 tal!! Har försökt att berätta för min grabbar hur det va!? Tjock tv va jävla dyrt köp typ 20 000 kr 40 tum, som va bäst..va med grabben i går på el giganten köpte 75 tum för 12000 kr :va

Kamera med film i försvann väl helt i princip på 2-3 år?

Kommer ihåg min första "Walkman". 😍
Ett kassettband inspelad från Trax-listan var ju ett stort bevis på kärlek/vänskap. 😁

TjockTV !! Hade det ju coolaste man kunde ha på slutet av 80 tal början 90 tal!! Har försökt att berätta för min grabbar hur det va!? Tjock tv va jävla dyrt köp typ 20 000 kr 40 tum, som va bäst..va med grabben i går på el giganten köpte 75 tum för 12000 kr :va

Tjock TV ((om du menar bildrörs-tv) fanns ju dock väldigt länge och utvecklades ganska långsamt.
Men storleken du nämner får mig att tro att du pratar om bakprojektions tv, då 40" inte var speciellt vanligt på CRT, och framförallt inte till det priset

Palm Pilot hade man ju så klart

Jag hade nog kanske någon MP3 spelare också, men musik har aldrig varit speciellt viktigt för mig så jag har nog burit mera på olika radios

Tjock TV ((om du menar bildrörs-tv) fanns ju dock väldigt länge och utvecklades ganska långsamt.
Men storleken du nämner får mig att tro att du pratar om bakprojektions tv, då 40" inte var speciellt vanligt på CRT, och framförallt inte till det priset

Palm Pilot hade man ju så klart

Jag hade nog kanske någon MP3 spelare också, men musik har aldrig varit speciellt viktigt för mig så jag har nog burit mera på olika radios
Haha förstår, var du i tjock tv branschen!? Precis så hette det bakprojektions tv! Haha Dyrt var det!!

Palm pilot, någon?
Palm pilot var väl ändå ganska mycket före sin tid? Hade det bara haft sina grejer med sim-kort hade de varit 2-3 år före utvecklingen.

Jag hade en palm pilot Tungsten T någongång runt 2003-2003. Skitcool men egentligen bara en filofax som kunde få slut på batteri.
Hade den dock gått att ringa från då, hade det varit en tippning point gadget.

Nej, jag har faktiskt aldrig varit i den branchen, jag var väldigt sen med alla TV uppgraderingar, kompisar bytte ut nästan nya TV apparater för att få Stereo, senare för att få widescreen och slutligen för att få en "platt TV"

Jag hade en gammal tv med fyrkantigt bilrör länge, och brukade skryta med att jag hade "fullhöjds-tv" när andra skröt om widescreen

Sedan köpte jag en (då) fullt modern Samsung platt, smart-tv med 3D, den var omodern två år senare, det kom aldrig några appar till Samsungs eget smart tv system, inte ens en SVT play app och sedan plockade dom löpande bort redan installerade appar från den, när YouTube försvann byggde jag först en egen streambox av en RaspberryPi, men jag tröttnade på att pyssla med den och köpte en Android-tv sticka för småpengar

Palm pilot var väl ändå ganska mycket före sin tid? Hade det bara haft sina grejer med sim-kort hade de varit 2-3 år före utvecklingen.

Jag hade en palm pilot Tungsten T någongång runt 2003-2003. Skitcool men egentligen bara en filofax som kunde få slut på batteri.
Hade den dock gått att ringa från då, hade det varit en tippning point gadget.

Jag gick från Palm V och Nokia (kopplades ihop med IR) till en förserie Motorola Accompli 008

Jag tyckte nog att Palm och Nokia var bättre ändå, men Palmen låg oladdad länge och dog av det (det var något med ett bios batteri som dog tror jag)

Laserdisc......... 1982-1987 ca (och aldrig populärt i Sverige - för dyrt)
Kassett o dvd-spelare för flera kassetter/skivor (stackers)
CD-växlare var en annan femma.
Jag hade inte bara en utan två Pioneer 300-skivo
Skivors CD-växlare som kunde kopplas ihop och med samma fjärrkontroll användas som en 600-skivors växlare.
Det var jäkligt hett 2001.
Största utmaningen var att fylla upp 600 CD-skivor.
Jag har kvar dem. Senaste spelade för runt 20 år sedan. Tyvärr.

CD-växlare var en annan femma.
Jag hade inte bara en utan två Pioneer 300-skivo
Skivors CD-växlare som kunde kopplas ihop och med samma fjärrkontroll användas som en 600-skivors växlare.
Det var jäkligt hett 2001.
Största utmaningen var att fylla upp 600 CD-skivor.
Jag har kvar dem. Senaste spelade för runt 20 år sedan. Tyvärr.
Jag hade en H/K DVD-växlare med 5 skivor och tyckte den var cool! 🫣

Jodå - tyckte också den var cool, men den försvann ganska snabbt från marknaden. Det fanns/finns några high-end växlare som dykt upp genom åren, men tråden har rubriken ".....blivit alldeles omoderna" och det tycker jag nog att de kvalar in som - trots att stofiler som du o jag (o andra) fortfarande gillar dem. :)

In a galaxy far away, högst upp på en ELFA-hylla, längst in i mitt förråd...

Vill minns att de dessutom var kompatibla med CD-text där man med hjälp av ett PS2 tangentbord kunde programera artist och skivnamn för vilket nummer i CD-växlaren det nu var. Typ att skiva 237 var "Black Sabbath, Sabotage".
Sen stod det i displayen när just den skivan spelades. Jäklar var hett det var för 25 år sedan.
3a22fea3fc6b28973b7202082472683a.jpg
52871fc6c5d11200e19a640f386fd3a0.jpg

Laserdisc......... 1982-1987 ca (och aldrig populärt i Sverige - för dyrt)
Kassett o dvd-spelare för flera kassetter/skivor (stackers)
Fast laserdisc hade ett uppsving här under tidigt 90-tal innan DVD etablerade sig. Inte hos var och en, men väl hos filmentusiaster. Sidoimporterade LD och DVD var hett ett tag för 25-30 år sedan...

In a galaxy far away, högst upp på en ELFA-hylla, längst in i mitt förråd...

Vill minns att de dessutom var kompatibla med CD-text där man med hjälp av ett PS2 tangentbord kunde programera artist och skivnamn för vilket nummer i CD-växlaren det nu var. Typ att skiva 237 var "Black Sabbath, Sabotage".
Sen stod det i displayen när just den skivan spelades. Jäklar var hett det var för 25 år sedan.
3a22fea3fc6b28973b7202082472683a.jpg
52871fc6c5d11200e19a640f386fd3a0.jpg

CD text var information som var inbränd på skivan, man behövde inte knappa in den själv, så det måste vara ett tidigare system.

Brorsans CD spelare hade CD text, men min som var lite billigare saknade det

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back