Modda en orginal-ljuddämpare för ljudet

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Hoj
Ducati
Köpte på mig ett extra set av original- slutburkarna till Hypermotarden som går ut på sidan av bakdelen. Mest som en kul grej vad man kan göra med dessa och funderar nu om det går att modifiera det för att få ett bättre ljud. Borrat upp popnitarna och dragit isär burkarna. Driftig/trög som jag är har jag tagit bort 2/3 av glasfiberstoppningen och satt ihop den igen.

Nu slår tanken mig, ger en hårt packad ljuddämpare högre ljud gentemot en som har 1/3 löst packad, och finns risken att slutbukarna blir för varma gentemot ram/plastkåpor då glasfibern kanske värmeisolerar!?

Hur tänkte du nu ...?
Ersätt innehållet med ett perforerat rör i stället och packa dämparna ordentligt med ull.:tummenupp
Tomma burkar låter skit ,:huvet:fakta

Inte tänkt så mycket ???? Nu är det ett genomgående rör redan, ganska smalt dock om man tittar på eftermarknadshistorier, och sen lagt på typ ett varv med glasfiberull.

Slänger på dem och testar ????

Nej, för h-lvete! Det är mycket bättre att lita på nå'n som inte kan stava till varken Specialized eller Cervélo.

Haha what!?

Kollade med en märkesmekaniker innan jag tog mig an att montera o testa det. Körde sedan en kortare sträcka, ljudet blev något mörkare och inte alls burkigt men nackdelen var värmen, rören blev påtagligt varmare än orginalstoppade diton så glasfiberullen gör nog sitt. Undrar dock hur eftermarknadstillverkare löst det med tanke på smalare burkar med mindre stoppning.

Haha what!?

Kollade med en märkesmekaniker innan jag tog mig an att montera o testa det. Körde sedan en kortare sträcka, ljudet blev något mörkare och inte alls burkigt men nackdelen var värmen, rören blev påtagligt varmare än orginalstoppade diton så glasfiberullen gör nog sitt. Undrar dock hur eftermarknadstillverkare löst det med tanke på smalare burkar med mindre stoppning.

Följ länken i inlägg 5.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...