Modda en 04 R1 motor

Finns nån tråd här på forumet angående tunnare toppackning, det gav max nån hästkraft vad jag mins på det exemplet.
Är det inte roligare med bättre fjädringskomponenter o sånt i stället?

Effekten har i högsta grad med kompressionen ett göra, man höjer verkningsgraden. Att byta till hårdare fjädrar är ungefär som att sätta på en kompressor. Den stjäl lite effekt, men ger mer. Effektökningen som fjädrarna ger beror på att du kan varva mer. Varv = effekt OM motorn är avstämd för det.

Vore jag dig skulle jag prioritera så här:
1. Helsystem
2. PCIIIr
3. Kammar (först insugskammen)
4. Höjt komp (ej nödvändigtvis tunnare packning)

Last edited:
Första siffrorna på kamaxlarnas värden anger duration i grader och de andra ventillyft i mm.

En ökning av dessa värden brukar syfta till en effektökning som hamnar högre upp i varvtalsregistret än orginal.
Som tidigare skrivits så bestämms utfallet av kamaxeluppgraderingen av hur "överdimensionerad" övriga motorn är.
Det handlar bl,a om komp, förbränningsrum, utformning av in & utblåskanaler, storlek på spjällhus och rör, avgassystem, bränslespridare osv

Alltså, en ökad toppeffekt sker oftast på bekostnad av botten och del av mellanregister vilket på en "knixig" bana kan det komma att ge dej raka motsatsen av det du vill ha :)
Lirar sedan inte grejorna ihop kan du rent av få sämre effekt.

Du behöver absolut prata med någon som är insatt i just din motor (och det var ju just därför du postade här :lol )

Här finns lite allmän info om det här med trim och kamaxlar, visserligen till bil med principen är det samma. http://www.stahlmotor.se/aktuellt.html

vad jag förstår så kommer du att klassa upp dig till a-förare till nästa år och ska väl då köra NSB så kolla först upp vad man får göra för moddingar i den klassen sen dessutom kanske dom ändrar reglementet till ännu mera std och då har du köpt allt godis i onödan för att sen lägga på hyllan :huvet

sen är det som chris ash sa att godiset ska nog kombineras med en portning

ja vi får nog ta o se. Verkar vara för mycket krångel. jag kör hellre skiten hur hojen som den är. :p

Ska ta och lira på helsystemet och PCIIIan nästa vecka (om de kommit då).

Nån som förresetn vet var jag kan köpa PCIII billigt inom Europa? (jag har en på G i USA men det drar ut på tiden)

Ja skulle prioritera
Portning
Höjt komp
Helsystem
PCIII
Detta gör att du får ganska bra med effekt
me inte taffsar på motorns hållbarhet

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...