Mobilväska till tanken?

Westerlund

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
Honda CBR 900 -93
Funderar på att inhandla en mobilväska som man sätter på tanken. Är tänkt att fungera som GPS. Har varit på biltema och kollat på den som dom har men min Samsung s3 är lite för stor. Tänkte kolla om någon annan här har hittat något bättre och med lite större mått eller vet någon sida som jag kan kolla.

Länk till Biltemas variant:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Tankvaska-mobil-82767/

Fundera också på denna fråga:

Var vill jag ha mobilen när jag kört omkull, ligger 30 meter från hojen och båda benen är brutna?

Denna är storleken större, o kommer med axelrem så du kan ha den som väska då du inte sitter på hojen. Vinkel på mobilen blir mkt bättre än den du länkade till också. Jag såg inget alls i motljus med den första.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Tankvaska-med-GPS-hallare-82765/

För ännu bättre vinkel, denna kör jag på min blackbird.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/GPS-hallare-82790/

Och för att lösa strömförsörjning, eftersom waze alltid är på då jag kör den moppen.

http://burnsmoto.com/usb-power-socket-weatherproof.php

Var vill jag ha mobilen när jag kört omkull, ligger 30 meter från hojen och båda benen är brutna?

Bara hålla tummarna att telen fortfarande är hel och kvar på hojjen. Jobbigt att smärtsamt kravla sig fram för att sen inte kunna använda/hitta den.

Vilken av dom? Har en med kontantkort i innerfickan och den andra funkar som gps. Har du bara en mobil med dej? Tänk om den går sönder när du välter....... Jag har iaf lite mer chans att någon av mina mobiler är hela.

Vilken av dom? Har en med kontantkort i innerfickan och den andra funkar som gps. Har du bara en mobil med dej? Tänk om den går sönder när du välter....... Jag har iaf lite mer chans att någon av mina mobiler är hela.

Bra där. :tummenupp

Nej, jag har faktiskt bara en mobil med mig. Använder en bil-GPS på styret istället. Använder en sån här GPS-hållare. Kopplingen mellan väskan och styrfästet på den där modellen var väldigt osäkert (kunde skaka loss den) men det fixades lätt med en skruv.

$T2eC16d,!)QE9s3HF4dqBRvtONkZiw~~60_57.JPG

$(KGrHqN,!lMFG7cb6cjhBRvtOKhjjw~~60_57.JPG

Om jag förstått det rätt så kan man väl inte använda alla mobiler/GPS-er genom ett sånt där genomskinligt plastfönster? Det beror väl på om mackapären har en resistiv eller kapacitiv pekskärm? Min GPS är resistiv så det är inga problem på den i.a.f.

Har ni testat att köra med mobil/GPS på tanken? Jag tycker att det är ganska jobbigt att behöva kolla mig mellan benen för att se vars jag ska ta vägen nånstans. I en bil sätter man ju sin GPS mitt i vindrutan, mitt i synfältet, inte bredvid handbromsen mellan sätena, så varför ska man sätta den så på en hoj? G-mans tips verkar mycket bättre :tummenupp

Att ha GPS på styret är kanon, ger en helt nya möjligheter till spontan eller planerad navigering. Ångrar att det tog mig 13 år att komma på det. Om du har möjlighet att montera på styret, gör det. Styren med clipon är dock knepigt att hitta lösning för. Finns många modellspecifika lösningar, även där du monterar i styrbultens hål.

Till Samsung S3 finns det en riktigt bra modellspecifik hållare: http://www.ultimate-mobiles.co.uk/C...cycle/Impact_Mount_Case_for_Samsung_Galaxy_S3

En annan kompromiss är http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/GPS-hallare-82790/ . Biltema har kopierat en Givi-modell mer eller mindre rakt av.

Min setup:
attachment.php

Mobilen ligger i en Arkon SM032. Sitter säkrad med en skruv. Den G-man har var uppenbarligen äldre versionen, utan skruv.

Jag ska nog testa biltemas variant, för 100 spänn så kan man ju testa. Blir man inte nöjd så har jag lite andra alternativ att kolla på nu. Jag tackar för alla tips.

Jag har kört med telefonen i fickan och hörlurar. Då har jag inget att titta på, bara följa den vänliga rösten. Problemet är att hitta bra lurar som sitter bra under hjälmen.

Jag har kört med telefonen i fickan och hörlurar. Då har jag inget att titta på, bara följa den vänliga rösten. Problemet är att hitta bra lurar som sitter bra under hjälmen.

Jag kör likadant. Är lite vanesak att lära sig tolka hur tanten i örat menar.

Turn-by-turn navigering är ju bra om man kör från destination A till destination B och inte vet vart man ska. Dvs man navigerar efter rutt, med en eller flera givna waypoints. Hela grejen med MC-navigering är ju att navigera efter spår, dvs en förutbestämd väg som inte ska förändras om du avviker från det. Antingen kunna återuppleva ett spår man redan kört och loggat själv, eller importera ett spår som någon annan kört och delat med sig av. Alternativt kunna spontannavigera genom att se sin plats på kartan, samt vart man vill åka och sedan ta beslut om färdväg baserat på det.

Spår-navigering är bara möjligt med lite vettigare GPS, eller applikation på smartphone. Dumdum bil-GPSerna hanterar inte sådant.

Touring/sporthojsåkare har mycket att lära av enduro-åkarna vad gäller navigering. :fakta
Gå bananas i Google maps, importera spåret till GPS, sedan följa. Tar söndagsåkandet till nya nivåer och man vågar ta de där utflykterna man aldrig vågat tidigare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT