Mobilsurf: 3mbit/fritt eller 6mbit/10Gb

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Jag sitter och kalkylerar mobilabonnemang in till minsta beståndsdel, men kan inte bestämma mig i frågan till den blivande mobilen.

Jag har i princip knackat ner mig till tre alternativ:

Telenor surf plus (7176 minsta kostnad 24mån)
3Mbit & obegränsad nedladdning

Halebop Hallå super (7672 minsta kostnad 24mån)
6Mbit & 10Gb/mån

Tre surf max (7426...)
10Mbit / 10Gb

Så mina frågor till er allvetande sporthojare:

1) täckning etc för Halebop, Telenor & Tre? vilka är bra/dåliga

2) Är 3Mbit slött? duger till att streama webradio & spotify

3) Hur långt kommer man på 10Gb när det gäller streaming? (128kbit/s webradio -> 21,7h i månaden för 10Gb)
Är streamingen till mobiler i samma kvalitet som "vanliga nätet", dvs Mb-slukande?

4) vad innebär att abonnemang inte gäller för fildelning? (inte just dessa jag nämner här. Bara IP-telefoni är ajabaja)

Telenors surfa premium finns ju också men det är 2400kr mer på en 24mån bindning. Jag har inte lust att betala mycket för mobilen då man har andra utgifter som man hellre lägger pengar på.

Att notera är att jag inte ringer/sms:ar/mms:ar speciellt mycket. Det kanske kommer öka lite när man har en lite roligare lur (har siktet inställt på Galaxy S II alternativt SE Arc).

Bifogat

• 2011-09-09_211758.jpg
    2011-09-09_211758.jpg
    47.4 KB · Visningar: 60
1) Tre SUGER, Halebop och Telenor är bra. Halebop antagligen snäppet vassare.

2) Nej inte slött, det räcker utmärkt till att streama.. Men kanske en smula för klent om du ska surfa vettigt.

Last edited:
Halebop är ju Telia, så där lär du inte ha problem med täckningen.
I Spotify Mobile kan du välja att streama i 96 kbit/sek vilket är lägre än de 160 kbit/sek som man får i vanliga (gratis) Spotify men det kan fortfarande gå ganska snabbt att göra slut på 10 GB, särskilt om du också kollar en del YouTube-rullar och likande.

Dock kan du synka din mobil via WiFi mot Spotify, men det kräver ju isf att du har en icke datamängdsbegränsad uppkoppling någon annanstans. Har du det så hade jag valt Halebop, annars hade jag tagit Telenor.

Har kört Tre i ett antal år nu och det funkar klockrent. Har Surf Max nu och det tar inte slut men man ligger ju nära 10 GB i månaden med mycket streaming och youtube dock.

Räkneexempel: 160 Kbit/s är ju 20 KB/s, 1200 KB/min eller 72000 KB/h. 10 GB ger således 138 timmars streamad musik i 160 Kbit/s i månaden.

Jag måste dock säga att jag har hellre 10 Mbit/s den tid jag har det än att ha lägre hastighet obegränsat - blir sjukt irriterat på långsamma hastigheter som det är (snacka om förstörd...). ;)

Jag har telenor med bara 1mbit/obegränsat, funkar/räcker för att streama spotify utan problem. Billigt o bra!

UVTC Mobil 57.

57kr månad. Surfa vad/hur mycket du vill i 1Mbit/s. Duger definitivt för att streama upp till youtube i lägre kvalité. Surfa har för mig funkat bra iaf. Voddlers mobiltjänst för filmer fungerar även den. Skönt kunna surfa obegränsat och även koppla in mobilen i datorn och surfa via telefonen utan bekymmer om behov uppstår. Använder Telenors nät och har i min stad fungerat betydligt bättre än comviq/Tele2 mobilnät.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman