ACEA
Det andra stora klassificeringssystemet är ACEA (Association des
Constructeurs Européens Automotives) som är en sammanslutning av europeiska
biltillverkare inom EU, med uppgift att bl a samordna frågor rörande
smörjmedel till motorfordon. Detta system är det vanligast förekommande
och ganska lätt att följa. Koderna A3/B3/B4 är de högsta och ger i princip
alltid tillräcklig smörjning för alla motorer. Dessa koder överlappar kraven
för A2/B2 som är av enklare typ. Koderna A1/B1 och A5/B5 däremot indikerar
att oljan är av en speciell bränslebesparande typ. Denna typ av olja ska
man endast använda i fordon som kräver just denna olja.
ACEA-systemet ser ut enligt följande:
A (Bensinmotorer) / B (Dieselmotorer) – Personbilar
A1/B1 Hårda bränslebesparingskrav
Tunna oljor – 0W-30, 5W-30
A2/B2 Dagens normalkvalitet
A3/B3/B4 Superkvalitet – minst delsyntet krävs
för att klara kraven
A5/B5 Förbättring av A1/B1
OBS! En olja kan EJ vara både A1 och A3
eftersom detta är en fysikalisk omöjlighet[/qoute]
jag läste nån annanstans också (men hittade inte det nu) att Acea-typningen är den som fokuserar mest på slitage på motorn.
Sen blir det lite fel att fråga nån hur de upplever ett byte. Eller säga att "jag märkte ingen skillnad när jag bytte från rekommenderad olja till BT så jag tänker fortsätta med det".
Det blir som att säga: "Jag har inte öppnat posten på 2 månader nu och det har bara gjort att jag har mer pengar eftersom jag inte betalat några räkningar, och inget har ju hänt så jag kommer fortsätta med det"
Tids nog kommer fogden, men det tar tid. På samma sätt ger inte en dålig olja i motorn att den självantänder och exploderar så fort man vrider om nyckeln. Det kan vara en slitageskillnad efter 1000-5000 mil. Så vill du ha et svar på vilken olja du borde använda får du vända dig till vetenskapen snarare än fråga vilka som använt en viss olja problemfritt. Du kan köra en kortare sträcka (några hundra meter) med vatten istället för olja om det är så, men det betyder inte att det är bra.
Inte sagt att Motul är dåligt på nåt sätt (eller BT för den delen). Men din fråga ger liksom inget vettigt svar även om du får det du ber om.