Mobil 1 Racing 4T 15w-50, erfarenheter?

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Ännu en oljetråd, hoppas inte den spårar ut som den andra. Jag vill inte höra något om SBK eller biltema hit eller dit, vet tillräckligt om dem ;) Vill bara höra om någon testat denna olja? Kan nämligen köpa den för riktigt bra pris. Men verkar inte vara så många som använder den?

Den uppfyller ju bra med krav, samt är ju ändå från ett stort och känt bolag.

Oljan i fråga är somsagt Mobil 1 Racing 4T 15w-50.

Ni kan läsa om den lite här.
http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lubes/PDS/EUXXSEPVLMOMobil1Racing4T.aspx
http://www.oljeorder.se/b2x/Servlet?page=11&parent=s1011&anr=442089&tab=props
http://xom.ee/files/58_racing4t.pdf

Om du får den billigare än andra kvalitetsoljor (tex SBK racing eller Biltema:tummenupp) så är det bara att köpa förutsatt att viskositeten uppfyller dina behov.

Samma klassningar som BT. Saknar Acea A3 jmf med Q8.

Byter man så att man kör på fräsch olja hyfsat ofta tvivlar jag på att det spelar nån som helst roll. 200 mil gammal "skitolja" lär ju va bättre än 800 mil gammal "superduperwürsting-olja" iaf..

Frågan är ju hur bra pris du får?

Priset är väl inte sådär superbra om man jämnför mot 20l SBK, men jag får den för runt 70kr/l för en 4l dunk. Då slipper jag beställa 20l dunk eller slipper åka till biltema (7mil enkel) Vet att det ändå är ett bra namn bakom produkten, samt om man jämnför mot rekomenderat pris så får jag typ halva priset på oljan. Vilket ändå känns bra.

Var nyfiken på om någon prövat oljan :)

Vad vill du att man skall säga? Ja det är en utmärkt olja men inte särledes prisvärd. Skall du lägga pengar på olja så är det lika bra att beställa Motul 300V som är det absolut bästa på marknaden. www.opieoils.co.uk är din vän.

EDIT: Jag hoppas innerligt att du får mycket bättre pris än oljeorder.se för 140kr/L + frakt är inte en bra deal.

Last edited:
Priset är väl inte sådär superbra om man jämnför mot 20l SBK, men jag får den för runt 70kr/l för en 4l dunk. Då slipper jag beställa 20l dunk eller slipper åka till biltema (7mil enkel) Vet att det ändå är ett bra namn bakom produkten, samt om man jämnför mot rekomenderat pris så får jag typ halva priset på oljan. Vilket ändå känns bra.

Boris har ju med all sannolikhet rätt ovan..

Jag säger ändå: Simplicity lasts

Kan du köpa olja för under 100:-/L, utan dyra resor (folk åker gärna bil för 200:- för att spara 20:- :dummer) och i en förpackning som passar dig så är det nog viktigare att byta ofta så oljan är fräsch än att köpa exakt rätt fabrikat.

Men som sagt, samma pris som Q8 men den saknar Acea A3 klassning (som det nu blivit sånt tjafs om i de andra trådarna som vi inte skulle ta upp i den här :D)

Boris, visst Motul har bra oljor. Men orka beställa olja från UK. Det jag ville höra, som du borde ha läst, var erfarenheter av oljan. Folk som faktiskt kört med det. Om de upplevt några problem med att kanske motorn slammrar mer, eller kopplingen greppar sämre som vissa oljor haft lite problem med. Det vill jag höra..

Agile, vad är A3 klassningen bra till för då? Alltså vad för skillnad gör den mot de som inte har det?

Boris, visst Motul har bra oljor. Men orka beställa olja från UK. Det jag ville höra, som du borde ha läst, var erfarenheter av oljan. Folk som faktiskt kört med det. Om de upplevt några problem med att kanske motorn slammrar mer, eller kopplingen greppar sämre som vissa oljor haft lite problem med. Det vill jag höra..

Agile, vad är A3 klassningen bra till för då? Alltså vad för skillnad gör den mot de som inte har det?

Och som jag skrev så är det en utmärkt olja till ett tveksamt pris. Vill du handla i liten förpackning från Sverige så fine gör det. Min tanke var bara att du skall få så bra olja för pengarna som möjligt.

Ankedotbevis för att en olja är bra eller dålig ger jag inte mycket för, bara för att någon på internet tycker att lådan blir klonkigare så är oljan inte sämre eller bättre än något annat. En del byter från 10w40 till 15w50 och sen blir lådan klonkigare kall och kopplingen hugger vid första starten på morgonen. Ja det är oljans fel men det är en helt förväntad effekt med tjockare olja.
Där finns ett fåtal oljor som ofta ger problem ex Castrol GPS fungerar dåligt ihop med en del tillverkares sintermaterial i kopplingen. Mobil är inget som är varken bättre eller sämre än andra helsytetiska MC oljor.

ACEA
Det andra stora klassificeringssystemet är ACEA (Association des
Constructeurs Européens Automotives) som är en sammanslutning av europeiska
biltillverkare inom EU, med uppgift att bl a samordna frågor rörande
smörjmedel till motorfordon. Detta system är det vanligast förekommande
och ganska lätt att följa. Koderna A3/B3/B4 är de högsta och ger i princip
alltid tillräcklig smörjning för alla motorer. Dessa koder överlappar kraven
för A2/B2 som är av enklare typ. Koderna A1/B1 och A5/B5 däremot indikerar
att oljan är av en speciell bränslebesparande typ. Denna typ av olja ska
man endast använda i fordon som kräver just denna olja.

ACEA-systemet ser ut enligt följande:

A (Bensinmotorer) / B (Dieselmotorer) – Personbilar
A1/B1 Hårda bränslebesparingskrav
Tunna oljor – 0W-30, 5W-30
A2/B2 Dagens normalkvalitet
A3/B3/B4 Superkvalitet – minst delsyntet krävs
för att klara kraven
A5/B5 Förbättring av A1/B1
OBS! En olja kan EJ vara både A1 och A3
eftersom detta är en fysikalisk omöjlighet[/qoute]

jag läste nån annanstans också (men hittade inte det nu) att Acea-typningen är den som fokuserar mest på slitage på motorn.

Sen blir det lite fel att fråga nån hur de upplever ett byte. Eller säga att "jag märkte ingen skillnad när jag bytte från rekommenderad olja till BT så jag tänker fortsätta med det".

Det blir som att säga: "Jag har inte öppnat posten på 2 månader nu och det har bara gjort att jag har mer pengar eftersom jag inte betalat några räkningar, och inget har ju hänt så jag kommer fortsätta med det"

Tids nog kommer fogden, men det tar tid. På samma sätt ger inte en dålig olja i motorn att den självantänder och exploderar så fort man vrider om nyckeln. Det kan vara en slitageskillnad efter 1000-5000 mil. Så vill du ha et svar på vilken olja du borde använda får du vända dig till vetenskapen snarare än fråga vilka som använt en viss olja problemfritt. Du kan köra en kortare sträcka (några hundra meter) med vatten istället för olja om det är så, men det betyder inte att det är bra.

Inte sagt att Motul är dåligt på nåt sätt (eller BT för den delen). Men din fråga ger liksom inget vettigt svar även om du får det du ber om.

Ok, du vill ha folks subjektiva erfarenheter.
När jag köpte min hoj var den faktiskt nyfylld med just den här oljan, senare har jag bytt till Castrol TWS Motorsport 10W-60.

Min hoj slamrade mer med Mobil1 när båda oljorna var nybytta och driftsvarma. Castrolen blir dock märkbart slamrigare under bytesintervallet medan jag inte upplevde någon hörbar förändring med Mobil1 (som dock var slamrigare som ny än Castrolen som gammal). Tro det eller ej men ingen av oljorna har hittils orsakat ett haveri.

Jag kommer fortsätta med Castrolen eftersom den har bättre EP-additiv och friktionsmodifierare samt rätt viskocitet. Den är nog inte bättre i din hoj dock men det var inte det du frågade om.

Jag har kört på den oljan några gånger och märks väl ingen skillnad mot annan olja:).Jag åker på den olja som min handlare slår i när jag lämnar in hojen på 1000mila, service,det var Mobil tidigare men nu kör dom med Motul eller shell.

Samma klassningar som BT. Saknar Acea A3 jmf med Q8.

Byter man så att man kör på fräsch olja hyfsat ofta tvivlar jag på att det spelar nån som helst roll. 200 mil gammal "skitolja" lär ju va bättre än 800 mil gammal "superduperwürsting-olja" iaf..

Frågan är ju hur bra pris du får?
Enda brasklappen är ju hur bra oljan trivs med våtkopplingen. Jag har haft rejäla problem på min gixxer med Castrol GPS för att kopplingen limmade ihop sig, och det är ju inte ovanligt att R1'or slirar på vissa oljor. Exets VTR fick ihoplimmad koppling av en olja också, men jag minns inte vilken det var.

Precis som Boris Jr skriver så rek jag dig att handla hos opieoils.co.uk. Vill du ha den Mobil du sökte info om så har dom just nu kanon pris på den 34 pund för en 4 liters dunk ca 360 sek . Frakt upp till 20 liter 24 pund. Du får ditt paket av Fedex direkt hem till dörren så jag förstår inte att du tycker det är krångligt att köpa från England. :confused:

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing