Mo I Rana 2006 ??

Ska vi åka på Mo I Rana 2006?


  • Antal röstningar
    0

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Inte för att samtliga ERF team finns här på SH, men av de som gör, finns det en vilja att köra på Mo I Rana igen nästa år?

Mycket långt dit ja, och dyrt.
Men maken på bana kommer serien aldrig att åka på(gotland utbyggd återstår att se)

Och så kan vi ju ha en allmän diskussion om hur vi vill att serien skall utvecklas.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Banan lär vara grym men 170 mil enkel resa kostar mer än det smakar för vår del, därmed inte sagt att ni andra som har råd inte ska få köra där.
 

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
R2 skrev:
Inte för att samtliga ERF team finns här på SH, men av de som gör, finns det en vilja att köra på Mo I Rana igen nästa år?

Mycket långt dit ja, och dyrt.
Men maken på bana kommer serien aldrig att åka på(gotland utbyggd återstår att se)

Och så kan vi ju ha en allmän diskussion om hur vi vill att serien skall utvecklas.

Solklart - utöka tävlingen till 12 eller 24 timmar.

Det finns inga andra banor i Sverige där man kan köra 24 timmar utan ljus.

Denna vackra bana är ett måste för att deltagelsen och utvecklingen i ERF inte bara ska begränsa sig till södra Sverige. Norrbaggarna har ju börjat med denna tävlingsform och man har i år haft två "låtsas-långlopp" på Rudskogen och Vålerbanan.

En satsing på Nordic Endurance Series är kanske en seriös satsing med 12-24 timmars tävlingar i hela Norden. För att serien ska leva så bör man utvidga att också lägga ett lopp t.ex på Jyllands Ring och Alastaro.

Nya banor är ett måste så att det inte blir en tradition att alltid använda samma banor som i SM/SO. Flera andra svenska banor kan vara aktuella även om Hyllinge/Falkenber/Anderstorp är de koordinerande krafterna i serien.

Banmanskapet från Mo i Rana är 100% säkert intresserade att fortsätta även 2006.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Gärna! Utöka även det rejset till ett 12 eller 24 timmars. Vore hur ballt som helst.

/Freppa

Edit: Fast de där jävla guppen innan kurvan vid start/mål måste bort. Min pung har ALDRIG tagit så mycket stryck som mitt sista pass när man inte riktigt orkade ställa sig upp i sadeln....
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Freppa skrev:
Gärna! Utöka även det rejset till ett 12 eller 24 timmars. Vore hur ballt som helst.

/Freppa

Edit: Fast de där jävla guppen innan kurvan vid start/mål måste bort. Min pung har ALDRIG tagit så mycket stryck som mitt sista pass när man inte riktigt orkade ställa sig upp i sadeln....
Guppen skall vara borta.

Kristian, vet du om norrmänen planerar att köra endurance där själva?
om det nu skulle visa sig att Mo I Rana inte är med på ERF kalendern..

OM det blir av så blir det 12timmars.
 
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
The Beast
Freppa skrev:
Edit: Fast de där jävla guppen innan kurvan vid start/mål måste bort. Min pung har ALDRIG tagit så mycket stryck som mitt sista pass när man inte riktigt orkade ställa sig upp i sadeln....
Trodde vitrockarna hade kastrerat dig sen länge :rofl
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Få se nu, samtliga deltagare i Team Mortec åker 100 mil till nästan alla tävlingar, enkel väg då. Sluta whinea! :tungan (å sluta ta våran "hemmabana" ifrån oss! :fatta! 45 mil...)
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Banan lär vara grym men 170 mil enkel resa kostar mer än det smakar för vår del, därmed inte sagt att ni andra som har råd inte ska få köra där.
Dere må betale, vi opprettholder kraven på dere. :3freak
 

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
Olof Eriksson skrev:
Få se nu, samtliga deltagare i Team Mortec åker 100 mil till nästan alla tävlingar, enkel väg då. Sluta whinea! :tungan (å sluta ta våran "hemmabana" ifrån oss! :fatta! 45 mil...)

Word!
 

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Hofterup
Hoj
Ducati 1098S
valmers skrev:
Dere må betale, vi opprettholder kraven på dere. :3freak


Word...men norrmännen får fan lära sig att all kommunikation inte går igenom röksignaler eller oljeföredrag....vi avbokade också men har inget bevis...och skit samma,kan jag hjälpa äldrevården i norge med 2500 så skit samma...fet bana är det i alla fall.... :tummenupp
 

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
R2 skrev:
Guppen skall vara borta.

Kristian, vet du om norrmänen planerar att köra endurance där själva?
om det nu skulle visa sig att Mo I Rana inte är med på ERF kalendern..

OM det blir av så blir det 12timmars.

Ja dessa gupp. :hoppa

Har haft några inbromsningsdueller där ja :hihi

Vad som händer vet jag inte men det är troligt att man prioriterar att lägga ny asfalt. Men eftersom stenmassorna sjunker och tar med sig asfalten runt betongfundamenten i tunneln, tror jag att detta fenomen kommer tillbaka igen om några år.

Angående om ACR kommer att arrangera långlopp så har man hela tiden haft ett 24-timmars Endurance Race i midnattssol som argument till att bygga banan. Frågan är nog om inte ACR själv kommer att arrangera långloppstävling om Cirkus Brånalt nu inte önskar att ha med 2005 års bästa arrangör.

Jag ska höra med infödingarna där uppe och se vilket håll det drar åt.
 

Skalman1

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
I skogen
Hoj
Fivers moped
Gupp

När vi körde i sommras på mo i rana så var det från arrangörshåll ett intresse att diskutera 2006 års arangemang. tydligt var att det fanns ett stort intresse från acr att vara med 2006. Diskussionerna resulterade i ett preliminärbeslut om tävlingen 06 den skulle infalla i juli vara 12 tim och ge dubbla poäng (för att öka intresset) i övrigt som 05. under resten av säsongen kom det många signaler om att kostnaden för teamen blev för stor. det är nog i den änden man måste komma med lite ide´r. man måste ju vara ärlig hadde vi åkt åt andra hållet så hadde vi kört på Monza. Det var tveklöst den bästa tävlingen i år och dyraste Ca 30 bla för Het.
 

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
Skalman1 skrev:
man måste ju vara ärlig hadde vi åkt åt andra hållet så hadde vi kört på Monza.

Hade vi åkt åt andra hållet hade vi varit i Nordpolen....... :tomten
 

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
Kristian Salö skrev:
Angående om ACR kommer att arrangera långlopp så har man hela tiden haft ett 24-timmars Endurance Race i midnattssol som argument till att bygga banan. Frågan är nog om inte ACR själv kommer att arrangera långloppstävling om Cirkus Brånalt nu inte önskar att ha med 2005 års bästa arrangör.

Jag ska höra med infödingarna där uppe och se vilket håll det drar åt.

INFÖDINGARNA HAR TALAT:

90 % säkert att det blir 10 timmars
10 % möjlighet att det blir 24 timmars

Källa: Lokal inföding från Storforshei, Medlem i ACR lokalgrupp för oljesanering och skamkärra. Flaggviftare 1996-2005.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kristian Salö skrev:
INFÖDINGARNA HAR TALAT:

90 % säkert att det blir 10 timmars
10 % möjlighet att det blir 24 timmars

Källa: Lokal inföding från Storforshei, Medlem i ACR lokalgrupp för oljesanering och skamkärra. Flaggviftare 1996-2005.
I egen regi? fristående från ERF eller?
10 eller 24 är ju sådär, 10duger men gärna ett 12.
24har mycket få råd med på nationell nivå.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
R2 skrev:
Mycket långt dit ja, och dyrt.
Det tar framför allt så mycket tid att ta sig dit och tillbaka. Vi kollade på det i somras och kom fram till att tävlingen totalt skulle ta fem dagar in anspråk. Det är för mycket. Klart man kan sträckköra och minska tiden till tre dagar, men hur fräsch är man då när man kommer fram?

Nä, norrmännen och finnarna får starta egna ERF, öppna för oss på samma sätt som våra ERF är öppna för dem. Då kan man också skapa en nordisk endurance-serie med separat poängräkning.

Edit: 24h skulle vara skitkul och göra det mer värt att åka upp, men skulle i gengäld falla på astronomiska kostnader för däck och bensin. Alltså, det är ju fyra uppsättningar däck vi pratar om - och då är det fortfarande budget. Bensinförbrukningen skulle uttryckas enklare i kubik än i liter :lol
 
Last edited:

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
R2 skrev:
I egen regi? fristående från ERF eller?
10 eller 24 är ju sådär, 10duger men gärna ett 12.
24har mycket få råd med på nationell nivå.

Vet inte vad som händer inom ERF klanens innersta diskussionscirkel, men ACR kommer med största sannolikhet att hålla ett eget 10-12 timmars lopp om man inte får vara med i ERF Cirkuset.

Tidigare diskussioner om tävlingsformen ERF visar att det inte råder enighet. Jag tycker ett 24 timmars Nordic Endurance Series hade varit en vidareföring av ERF på ett högre nivå. Men för sportens del hoppas jag att det finns kvar lite enklare tävlingar med mindre "seriösitet". Det måste finnas inngångsportar för alla som vill börja med denna sport.

Jag tycker att nivået är ganska högt för en "Rookie" som vill ge sig in i leken, både i R600/R1000 och om då ERF också blir för seriöst mister man kanske den möjligheten också.

Att sedan några alltid klagar på långa resor, etc etc är bara ett oundvikligt faktum att resbudgeten också kostar fläsk. :hihi
 

Mr Brownstone

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Ort
SKARA
Hoj
Aprilia rs250 sp
24-Timmars i Mo I Rana!!!!!
Enda tillfället att uppleva detta utan lampa på hojen ju, det kan vara värt både banklån och annan misär!
Klart att man ska dit, fan jag ska ju fria till en inföding dessutom, vackrast i världen, hon lär dåck säga nej så att det sjunger om det... :huvet

Det finns ju mycket att göra där dessutom, ta med familjen ni som har o semestra en vecka eller 2, inget slår naturen där uppe!
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top