Mjuka upp hårt gummi

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet om det finns nåt som mjukar upp hårt åldrat gummi? Vet att vissa har snackat om glycerin men om det funkar eller och vad man i sånt fall köper det om det går i dessa teroristtider då allt som är bra och lite kraftigare grejer nu mer är förbjuda.

Nån som vet nåt om detta, förgasarbryggan ska loss på GSX:en och de 38 år gamla gummina till förgasare och luftburk skulle nog inte skadas att mjukas upp om det går.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Värme, det enda som funkar. När förgasarna skall på igen brukar jag olja in alla glidytor, värma rejält och sen ta ett spännband runt cylle och förgasarinsugen för att tvinga på bryggan. På mina luftburkar hag jag tagit bort "hönsnätet" i burken så att jag kan komma åt bakifrån och lirka på den på förgasarna.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Glycerin/Glycerol kan du handla på apotek och div andra butiker.
Finns inget farligt med det annat än ev förtäring, kan tänka mig att det sätter fart på magen.
Gummi blir fint på ytan men det kan ju inte tränga in så värst.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Jag mjukade upp mina insugsgummin genom att lägga de i en påse med ungefär 50/50 T-röd/glycerol.
Lät det ligga några dagar i påse. Mina insugsgummin gick från stenhårda till användbara. :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har hört talas om en kille som ska ha mjukat upp original slangar till nån 50-tals Mercury, sen om det är sant eller ej vet jag inte. Var väl för att ha kvar original slangar med rätta märkningar och sånt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bäst funkar packningsrekond som man normalt häller i motorolja och kylare, de är gjort för att mjuka upp gummi. Pensla på packningsrekond ut och inv insug och låt verka i flera dagar så brukar de bli mjuka. Men de finns många märken att välja på som är mer eller mindre bra, jag kan bara tala för Payback som funkar bra.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Förut brukade jag alltid låta förgasargummina ligga i varmvatten ett tag innan montering vilket funkade bra men jag gick över till att använda värmepistol för att mjuka upp dom, det går mycket snabbare. Sen använder jag silikon när det ska monteras, det har alltid gått bra. Det svåra brukar vara att komma åt slangklämmorna som håller förgasarna. Ibland måste man vara gummimannen för att komma åt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bra tråd som jag ska följa för jag har samma bekymmer ibland.

Ni som testat varianter som sedan förstört gummit får gärna säga vad ni använt för det är i alla fall vad jag oroar mig för med såna här saker. Risken är ju att gummit blir mjukt men sedan spricker efter en tid.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bra tråd som jag ska följa för jag har samma bekymmer ibland.

Ni som testat varianter som sedan förstört gummit får gärna säga vad ni använt för det är i alla fall vad jag oroar mig för med såna här saker. Risken är ju att gummit blir mjukt men sedan spricker efter en tid.
Det beror ju också på om det faktiskt är gummi eller någon mjuk form av plast. På åtminstone den ena av mina hojar är insugsgummina högst troligt inte gummi utan någon form av plast som blir mjuk vid relativt låg temp. Har värmt och krängt på ett flertal tillfällen utan synliga problem. Hade det varit riktigt gummi hade det kanske inte funkat lika bra.

jag har för övrigt använt mig av ytterligare hjälpmedel för att komma runt problemet att insugsgummit hinner svalna innan man krängt dem på plats (och om man inte kommer åt att värma på plats). Jag har tagit locket till en sprayburk med motsvarande dimension som stosen på förgasarna som jag tryckt in i gummina direkt efter uppvärmning. När de sedan svalnat så behåller de formen även efter att man tagit bort pluggen/sprayburkslocket, krympning verkar ske över betydligt längre tid. Jag använde sprayburkslock eftersom de råkade ha rätt dimension, men vad som helst som är runt och som passar funkar ju. Måste inte vara helt exakt, man drar ju ihop det med klämringen.

-edit- har förutom värme även testat glycerin men det hade ingen effekt på mina ”gummin”.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top