Mittsverigebanan - Hopplösheten själv

Är alla gokartbanor godkända av SMC?

Gokartbanor är inte godkända för RR av Svemo. Möjligtvis för Minimoto och 70 cc racing. Även motardträning körs ofta på gokartbanor.

När det gäller Smc så är det en trafikövning och ingen tidsträning inför tävling.
Nartuligtvis tror jag ingen SMC träningsledare skulle arrangera en kurs på en bana som är direkt farlig för deltagarna. Samtidigt är urvalet av Svemo godkända RR banor nära deltagarnas hemorter mycket begränsat. Att endast köra på Svemo godkända RR banor skulle göra det omöjligt att köra BKK kurser i stora delar av landet.

Last edited:
SMC är väl svemoanslutna? Då förbinder man sej att följa svemos regelverk, som innefattar att köra på godkända banor.
Nu håller inte smc på med en verksamhet som faller under något av SVEMOS reglemente. BORTSETT från SMC steg 5 och 6.
Här har SMC bildat en sportklubb "smc sport" som kommer vara ett insteg till att börja med rr.

Här tycker jag verkligen att Svemo/SMC skulle gå in och anstränga sig lite och inte bara lägga krut på finlandskryssningar för kråmpråmsåkare :huvet (Ja, jag vet att dom gör mycket annat också, men säkra banor behövs verkligen, och 2/3 av Sverige får inte stå utan bana!)

Man skulle ju kunna tänka sig att de som har intresse av banan tar kontakt med SMC och diskuterar vad man kan göra tillsammans.

Kom ihåg en sak. SMC är medlemmarnas organisation. Ni som medlemmar kan vara med och påverka inriktningen på verksamheten.
Men med ca 70 000 medlemmar (en siffra som ringer i bakhuvudet) så är det ganska få som har intresse av banor. Däremot har de intressen av träffar och mycket annat.
Organisationen är bred och ska därför ha många järn i elden.

Men SMC verkar aldrig ta hänsyn till sånt. På dom kurser jag har varit på har man kollat hojarna till förbannelse, men aldrig ett ord om banan. På RR-träningar så brukar man gå igenom ev fel och brister på den också. Samma sak med avåkningar, SMC fortsätter gruppen som vanligt, på en träning flaggar man av så fort någon går omkull, eftersom den personliga säkerheten alltid är prio ett, inte mesta möjliga bantid!

När vi arrangerar kurs gås banan genom före kursen.
En vurpa resulterar alltid i att passet flaggas av.
Passen flagga också ofta av om det bara varit en avåkning så att deltagaren på ett säkert sätt kan ta sig upp på banan igen.

Säkerheten har alltid högsta prio på en smc kurs.
Dock ska det inte jmf med en rr träning eller rr tävling.

Förstår inte varför några försöker hänga ut smc och svemo för att de inte gör något.
Ni som är medlemmar kan faktiskt ta kontakt med organisationen och tillsammans kanske hitta ett sätt att agera i den riktning ni önskar.

SVEMO och SMC är organisationer som bygger på stor ideell verksamhet av sina medlemmar.
Medlemmarna är ni.
Eller förväntar ni er att någon ANNAN ska jobba för era intressen?

Last edited:
När vi arrangerar kurs gås banan genom före kursen.
En vurpa resulterar alltid i att passet flaggas av.
Passen flagga också ofta av om det bara varit en avåkning så att deltagaren på ett säkert sätt kan ta sig upp på banan igen.

Säkerheten har alltid högsta prio på en smc kurs.
Dock ska det inte jmf med en rr träning eller rr tävling.

Förstår inte varför några försöker hänga ut smc och svemo för att de inte gör något.
Ni som är medlemmar kan faktiskt ta kontakt med organisationen och tillsammans kanske hitta ett sätt att agera i den riktning ni önskar.

SVEMO och SMC är organisationer som bygger på stor ideell verksamhet av sina medlemmar.
Medlemmarna är ni.
Eller förväntar ni er att någon ANNAN ska jobba för era intressen?
Det är skönt att det har skett en förändring :tummenupp Nu är det nått år sen jag gick nån SMC-kurs, men då passade jag på att beta av steg 1-4 och då sa dom att om någon gick av så fortsatte passet som vanligt, dom vurpade hämtade man upp efteråt :huvet Jag tyckte det kändes väldigt märkligt! Men jag slutade med SMC-kurserna dels för att jag har lärt mig vad svängpunkter är, att köra defensivt och se mig för på allmän väg, jag vill förbättra mina varvtider, och det är SMC fel forum för, och dels för att jag inte tänker gå om steg 1-3 för att få gå steg 4, den som verkligen skulle ge mig något. Men nu är det OT :)

Självklart bygger hela organisationen på oss och vårt engagemang, ju fler vi är, desto starkare är organisationen osv. Men samtidigt känner jag att jag drunknar lite bland 65000 medlemmar (2009 år siffror) om jag vill att SMC ska ta tag i tex Mittsverigebanan, i synnerhet som det är en liten minoritet, precis som du säger, av alla medlemmar som kör bana, och antagligen få av dom som skulle engagera sig i djupare sandfållor, fällda träd och flyttade räcken. Jag tror varken Jesper eller Patrik på kansliet skulle kasta allt annat om jag ringde och sa att dom måste se till och rädda Mittsverigebanan, eller ordna bättre sandfållor på landets gocart-banor :rolleyes: Men därmed inte sagt att SMC är dåliga, eller inte behövs, långt därifrån, men jag tror att deras styrka ligger mer på ett politiskt plan, att dom slåss för våra rättigheter, att dom ger folk en annan, mer verklighetsförankrad bild av oss hojåkare, Se oss-kampanjen mm :tummenupp

Då tror jag mer på att NRS med Gulleplutt i spetsen kämpar för Mittsverigebanan, och frågar Svemo/SMC om assitans! Och då skulle jag mer en gärna engagera mig och hjälpa till med det jag kan, för då känns det helt plötsligt mycket mer konkret. NRS har lokala kontakter, känner banägaren mm och dom påverkas i allra högsta grad av banans framtid, men kanske behöver lite stöd i ryggen från en större organisation.

Hur kunde denna tråd börja handla om smc å nå jävla go-kartbanor, verkar hända många oförklariga saker i hjärnans alla virr-varr gångar.

Näe nog med käftsmällar idag i värmen, har nog druckit för lite vatten.

Det dära med gruppstryk äju alltid underskattat, "management by fear" som vår gode Percy Nilegård en gång myntat. :D

Det är skönt att det har skett en förändring :tummenupp Nu är det nått år sen jag gick nån SMC-kurs, men då passade jag på att beta av steg 1-4 och då sa dom att om någon gick av så fortsatte passet som vanligt, dom vurpade hämtade man upp efteråt :huvet

Då tror jag mer på att NRS med Gulleplutt i spetsen kämpar för Mittsverigebanan, och frågar Svemo/SMC om assitans! .

Jag har varit instruktör för smc i 5 år. Med många kurser i ryggen. Jag har aldrig varit med om något av det du beskriver.
Sen då du gått alla stegen så behöver du inte gå om steg 1-3 för att gå steg 4 igen.
Lovar att du kan bli hjälpt till bättre tider med. Även om det blir lite fel forum. Annars så rekomenderar jag smc sport (steg 5-6) som kommer att ha just focus på varvtider.
Men allt detta är totalt OT i denna tråd..

Gulleplutt mfl.
Jag tror att det bästa ni kan göra för att försöka kunna påverka ägare mfl är att ni bildar en arbetsgrupp med svemos och kanske smcs
support.
I den gruppen bör ni då jobba med kraven som svemo ställer för att sanktionera banan för den tänkta verksamheten.
Givetvis har smc också åsikter med, då smc också önskar nyttja banan och kan säkerligen också vara med och försöka påverka.

Det rimliga för gruppen är då att tillsammans med alla inblandade parter försöka hitta någon lösning som fungerar.
Tex att om dessa kriterier uppfylls så kommer vi hålla x antal tävlingar, träningar, kurser.

MVH
Ezzo

Tex att om dessa kriterier uppfylls så kommer vi hålla x antal tävlingar, träningar, kurser.

MVH
Ezzo

Finns redan tydliga åtgärdspunkter från SVEMO. Åtgärda ditt och datt så återfår licensen. Mycket tydliga minimikrav och enkelt att förstå.

Tyvärr verkar detta stört omöjligt att få åtgärdat. Dock så lovar ägarna gång på gång att det ska åtgärdas och inte är några problem. Sen när de får klart för sig att det är dyrare än 10.000kr att ta dit maskiner som ska jobba en månad på banan så blir det tvärstopp. Då har man svårt att se nyttan med åtgärderna. Enbart hyresintäkterna från NRS skulle återbetala renoveringen på 3år. Men nu är det ju inte bara vi som hyr banan.

Finns redan tydliga åtgärdspunkter från SVEMO. Åtgärda ditt och datt så återfår licensen. Mycket tydliga minimikrav och enkelt att förstå.

Tyvärr verkar detta stört omöjligt att få åtgärdat. Dock så lovar ägarna gång på gång att det ska åtgärdas och inte är några problem. Sen när de får klart för sig att det är dyrare än 10.000kr att ta dit maskiner som ska jobba en månad på banan så blir det tvärstopp. Då har man svårt att se nyttan med åtgärderna. Enbart hyresintäkterna från NRS skulle återbetala renoveringen på 3år. Men nu är det ju inte bara vi som hyr banan.

Och ändå tackar ägaren nej till ideell insats?
Pucko.
Vore det "min hemmabana", så skulle jag utan vidare kunna ställa upp ett par helger med grävmaskin, traktor och motorsåg.
Trots att jag är ganska ointresserad av bankörning, överhopad med ordinarie arbete och lat.

Hur hög är nyttjandegraden på banan?

Ifall banan är uthyrd nästan varje dag under hela säsongen kan man ju förstå att de ur ett ekonomiskt perspektiv inte ser nyttan med att renovera. Dels kommer ju själva renoveringsarbetet göra att banan inte kan hyras ut under arbetets gång, vilket ger minskade intäkter under den perioden. Dels kommer nyttjandegraden inte öka efter renoveringen, eftersom att den redan är nära max.

Ifall nyttjandegraden däremot inte är nära max, borde ju en renovering vara en investering som kommer betala sig. Höjd säkerhet, samt den goda nyheten om att banan renoverats, borde göra att fler söker sig till banan, vilket leder till att nyttjandegraden, och intäkterna ökar.

Har inte Mittsverige haft problem med buller??
Det kan vara osäkert att investera om man har problem med miljötillstånd och bullerdagar.

För två år sedan var det många anmälningar men kommunen har gjort mätningar tillsammans med de som bor runt banan så ifjol var det bara en anmälan.

Har inte Mittsverige haft problem med buller??
Det kan vara osäkert att investera om man har problem med miljötillstånd och bullerdagar.

Jo, men det har ju alla banor i landet.

Dessutom investerar ägarna i gamla baracker som de ska hyra ut som boende istället. De ser ut som helvetet själv och dom är fulla i mögel. Faktiskt riktigt vidriga. Dessutom finns en jättefin camping med stugor vid en liten sjö bara 300m från banan. Snacka om felprioritering.

Även restaurangen har fixats till..Men de som driver den måste nu lägga ner eftersom det nästan inte finns några kunder på banan.

Att själva banan förfaller verkar de inte speciellt brydd över. Att olycksrisken ökar för deras kunder bryr dom sig inte heller i.

Nu vet jag att det tyvärr blir längre att åka för många åt er...men Molanda banan i Järpen går ju också åka på, och om flera kommer börja åka där så kanske banan blir utbyggd och blir ännu störe :) (Den banan har ivarjefall en ägare som vill sköta om sin bana och utveckla den)

Nu vet jag att det tyvärr blir längre att åka för många åt er...men Molanda banan i Järpen går ju också åka på, och om flera kommer börja åka där så kanske banan blir utbyggd och blir ännu störe :) (Den banan har ivarjefall en ägare som vill sköta om sin bana och utveckla den)

Ja vad äre för nåt, finns det nån sida eller info om hur den ser ut och om det går att åka där. Lät ju som ett bra alternativ kanske.:)

Banan!

Ser ju kul ut den, måste man ju prova snart. När äre möjligt att beträda den då?
Drar ihop ett gäng å kommer å våldar framöver då:)

Är alla gokartbanor godkända av SMC?

SMC har ingen sådan funktion som att godkänna banor, det är Svemo som utfärdar banlicenser. Svemo godkänner inga gokartbanor för mc större än 125 cc.

Gokartbanor är inte godkända för RR av Svemo. Möjligtvis för Minimoto och 70 cc racing. Även motardträning körs ofta på gokartbanor.

När det gäller Smc så är det en trafikövning och ingen tidsträning inför tävling.
Nartuligtvis tror jag ingen SMC träningsledare skulle arrangera en kurs på en bana som är direkt farlig för deltagarna. Samtidigt är urvalet av Svemo godkända RR banor nära deltagarnas hemorter mycket begränsat. Att endast köra på Svemo godkända RR banor skulle göra det omöjligt att köra BKK kurser i stora delar av landet.
Jag blir lite besviken när jag ser att du försvarar SMC i denna frågan. Att tumma på säkerheten, som SMC påstår sej vurma för, genom att köra på icke-svemogodkända banor tycker jag bara är dumt. Som du själv skriver, Gotland, kinnekulle och mittsverige skulle inte kunna användas för denna typ av verksamhet om man krävde banlicens för arrangemangen. Du kan väl inte påstå att säkerheten på dessa banor uppfyller ens de mest basala kraven man kan ställa på en roadracingbana? Samtliga av dessa banor klarar inte de fastställda normerna.
Svemo består av sina medlemmar. En av medlemsklubbarna behöver inte fylla reglementet på sina arrangemang, medan alla andra aktörer behöver göra det. Tycker du att det är OK? Sätt detta i relation till att SMC samtidigt påstår sej prioritera säkerheten......
Dubbelmoral, någon?

Last edited:
Jag blir lite besviken när jag ser att du försvarar SMC i denna frågan. Att tumma på säkerheten, som SMC påstår sej vurma för, genom att köra på icke-svemogodkända banor tycker jag bara är dumt. Som du själv skriver, Gotland, kinnekulle och mittsverige skulle inte kunna användas för denna typ av verksamhet om man krävde banlicens för arrangemangen. Du kan väl inte påstå att säkerheten på dessa banor uppfyller ens de mest basala kraven man kan ställa på en roadracingbana? Samtliga av dessa banor klarar inte de fastställda normerna.
Svemo består av sina medlemmar. En av medlemsklubbarna behöver inte fylla reglementet på sina arrangemang, medan alla andra aktörer behöver göra det. Tycker du att det är OK? Sätt detta i relation till att SMC samtidigt påstår sej prioritera säkerheten......
Dubbelmoral, någon?

Jag tycker naturligtvis att det mest optimala hade varit att enbart köra på Svemo godkända banor. Men det begränsar möjligheterna att erbjuda kurser i t.ex Stockholmsområdet där näramaste Svemo godkända RR bana ligger i Linköping.
I Stockholmsområdet bedriver SMC förenklade BKK kurser på flera gokartbanor till glädje och nytta för många deltagare, som förhoppningvis lär sig att hantera sin hoj på ett säkrare sätt även vid vanlig landsvägskörning. Något dom flesta inte gjort om den möjligheten ej hade funnits i närområdet.

Förövrigt finns det flera märkesklubbar och företag här på forumet som arangerar bandagar för gathojar på t.ex Gotland ring eller Kinnekulle.

Gokartbanor o t.ex Kinnekulle är förövrigt mycket lämpliga för den typen av utbildning som SMC bedriver, särskilt i dom lägre stegen i utbildningstrappan där grundläggande moment t.ex högfartsbroms, gaskontroll, motstyrningen, spåval m.m. skall läras ut och övas in. Sedan kan jag också tycka att dom "högre" stegen när det går lite fortare kan köras på banor med högre standard.

Generellt är hastigheterna lägre på SMC kurser än på vanliga bandagar.

Återigen som Ezzo skriver så är det endast SMC sport som är en Svemo klubb. Det blir omöjligt av försäkringsskäl att koppla ihop den vanliga utbildningen med Svemo's verksamhetsområde inom RR. För i samma ögonblick det sker så upphör deltagarnas trafik o vagnskadeförsäkringar att gälla. Detta skulle göra att många deltagare som idag går på SMC kurser skulle välja att avstå av ekonomiska orsaker.

SMC tillåter även deltagare att köra i textilställ istället för skinnställ vilket också är ett avsteg från RR reglementet. Detta för att underlätta för deltagare som enbart har textilkläder.

Att som SMC överhuvudtaget tillåta kursdeltagare att köra utan ryggskydd och med "öppen jethjälm" är för mig obegripligt.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...