Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är alla gokartbanor godkända av SMC?
Nu håller inte smc på med en verksamhet som faller under något av SVEMOS reglemente. BORTSETT från SMC steg 5 och 6.SMC är väl svemoanslutna? Då förbinder man sej att följa svemos regelverk, som innefattar att köra på godkända banor.
Här tycker jag verkligen att Svemo/SMC skulle gå in och anstränga sig lite och inte bara lägga krut på finlandskryssningar för kråmpråmsåkare(Ja, jag vet att dom gör mycket annat också, men säkra banor behövs verkligen, och 2/3 av Sverige får inte stå utan bana!)
Men SMC verkar aldrig ta hänsyn till sånt. På dom kurser jag har varit på har man kollat hojarna till förbannelse, men aldrig ett ord om banan. På RR-träningar så brukar man gå igenom ev fel och brister på den också. Samma sak med avåkningar, SMC fortsätter gruppen som vanligt, på en träning flaggar man av så fort någon går omkull, eftersom den personliga säkerheten alltid är prio ett, inte mesta möjliga bantid!
Det är skönt att det har skett en förändringNär vi arrangerar kurs gås banan genom före kursen.
En vurpa resulterar alltid i att passet flaggas av.
Passen flagga också ofta av om det bara varit en avåkning så att deltagaren på ett säkert sätt kan ta sig upp på banan igen.
Säkerheten har alltid högsta prio på en smc kurs.
Dock ska det inte jmf med en rr träning eller rr tävling.
Förstår inte varför några försöker hänga ut smc och svemo för att de inte gör något.
Ni som är medlemmar kan faktiskt ta kontakt med organisationen och tillsammans kanske hitta ett sätt att agera i den riktning ni önskar.
SVEMO och SMC är organisationer som bygger på stor ideell verksamhet av sina medlemmar.
Medlemmarna är ni.
Eller förväntar ni er att någon ANNAN ska jobba för era intressen?
Det är skönt att det har skett en förändringNu är det nått år sen jag gick nån SMC-kurs, men då passade jag på att beta av steg 1-4 och då sa dom att om någon gick av så fortsatte passet som vanligt, dom vurpade hämtade man upp efteråt
![]()
Då tror jag mer på att NRS med Gulleplutt i spetsen kämpar för Mittsverigebanan, och frågar Svemo/SMC om assitans! .
Tex att om dessa kriterier uppfylls så kommer vi hålla x antal tävlingar, träningar, kurser.
MVH
Ezzo
Finns redan tydliga åtgärdspunkter från SVEMO. Åtgärda ditt och datt så återfår licensen. Mycket tydliga minimikrav och enkelt att förstå.
Tyvärr verkar detta stört omöjligt att få åtgärdat. Dock så lovar ägarna gång på gång att det ska åtgärdas och inte är några problem. Sen när de får klart för sig att det är dyrare än 10.000kr att ta dit maskiner som ska jobba en månad på banan så blir det tvärstopp. Då har man svårt att se nyttan med åtgärderna. Enbart hyresintäkterna från NRS skulle återbetala renoveringen på 3år. Men nu är det ju inte bara vi som hyr banan.
Har inte Mittsverige haft problem med buller??
Det kan vara osäkert att investera om man har problem med miljötillstånd och bullerdagar.
Nu vet jag att det tyvärr blir längre att åka för många åt er...men Molanda banan i Järpen går ju också åka på, och om flera kommer börja åka där så kanske banan blir utbyggd och blir ännu störe(Den banan har ivarjefall en ägare som vill sköta om sin bana och utveckla den)
Ja vad äre för nåt, finns det nån sida eller info om hur den ser ut och om det går att åka där. Lät ju som ett bra alternativ kanske.![]()
Jag blir lite besviken när jag ser att du försvarar SMC i denna frågan. Att tumma på säkerheten, som SMC påstår sej vurma för, genom att köra på icke-svemogodkända banor tycker jag bara är dumt. Som du själv skriver, Gotland, kinnekulle och mittsverige skulle inte kunna användas för denna typ av verksamhet om man krävde banlicens för arrangemangen. Du kan väl inte påstå att säkerheten på dessa banor uppfyller ens de mest basala kraven man kan ställa på en roadracingbana? Samtliga av dessa banor klarar inte de fastställda normerna.Gokartbanor är inte godkända för RR av Svemo. Möjligtvis för Minimoto och 70 cc racing. Även motardträning körs ofta på gokartbanor.
När det gäller Smc så är det en trafikövning och ingen tidsträning inför tävling.
Nartuligtvis tror jag ingen SMC träningsledare skulle arrangera en kurs på en bana som är direkt farlig för deltagarna. Samtidigt är urvalet av Svemo godkända RR banor nära deltagarnas hemorter mycket begränsat. Att endast köra på Svemo godkända RR banor skulle göra det omöjligt att köra BKK kurser i stora delar av landet.
Jag blir lite besviken när jag ser att du försvarar SMC i denna frågan. Att tumma på säkerheten, som SMC påstår sej vurma för, genom att köra på icke-svemogodkända banor tycker jag bara är dumt. Som du själv skriver, Gotland, kinnekulle och mittsverige skulle inte kunna användas för denna typ av verksamhet om man krävde banlicens för arrangemangen. Du kan väl inte påstå att säkerheten på dessa banor uppfyller ens de mest basala kraven man kan ställa på en roadracingbana? Samtliga av dessa banor klarar inte de fastställda normerna.
Svemo består av sina medlemmar. En av medlemsklubbarna behöver inte fylla reglementet på sina arrangemang, medan alla andra aktörer behöver göra det. Tycker du att det är OK? Sätt detta i relation till att SMC samtidigt påstår sej prioritera säkerheten......
Dubbelmoral, någon?
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT