Mitt vänstra ben...gaffelben - oljeläckage?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Eftersom jag fick nedslag på läckande framgaffel (vänster ben), torkade jag av det och placerade ett helvitt A4-papper under det för att kolla hur mycket det egentligen läckte.

På en vecka har det kommit en droppe. Jag kollade dagligen och flyttade pappret efterhand för att inte luras att det droppat mer på samma ställe. Så min undran är om det är att betrakta som läckande gaffel eller normalt "svinn" i gaffeln.
Läcker gör den uppenbarligen, men behöver det åtgärdas i det läge den är nu?
För besiktningens skull kan jag torka av benet och så är det torrt.

Kommer det ut något så läcker det!

Var kommer det ifrån?
Typ av gaffel?

Kommer det ut något så läcker det!

Var kommer det ifrån?
Typ av gaffel?

- Jag kan bara se att det varit lite oljigt direkt där nedre/inre benet löper in i vad jag förmodar en packbox av något slag. Det är en USD-gaffel på de här hojarna.

- Jag kan bara se att det varit lite oljigt direkt där nedre/inre benet löper in i vad jag förmodar en packbox av något slag. Det är en USD-gaffel på de här hojarna.

Du kan ha fått in skräp som orsakar läckage, ett vanligt sätt att åtgärda det är att dra runt med bladmått eller därför avsett verktyg för att avlägsna det.
Men menar du att pappret ligger på golvet under hojen? I så fall kan det vara värt att känna om det dreglat gaffelolja på bromsdelarna med.
Och har du läckage så har du fått, eller kommer att få, fel oljenivå i gaffelbenet så att den inte arbetar helt optimalt. Förutom problemen med olja på bromsar och däck då.
Det kan vara värt att få gaffeln servad och oljan bytt ändå, för det är väl mer än två år sedan ändå? :hihi

På en usd-gaffel har man inget synligt "svinn", har man det så är något fel.

Kan vara så att tätningarna börjar bli lite torra, kan då fungera bara du kör lite så de får röra sig och får lite olja på sig men är ju samtidigt en markör att det är dags att byta om det är efter kortare stillestånd.

Tjejens hoj var sådan efter vintern, kladdade lite första passet men sen var det inga problem, ha bara noga koll så du vet att det fungerar och är Helt torrt när du ger du ger dig ut, då vet du att den olja som är där är ny när du kommer tillbaka, bromsrengörning och torka torrt.
Kan vara skräp, testa bladmåttstricket. eller dags att byta tätningar(eller som de allmänt kallas, "packboxar").

Usd-gaffeln duschar när de läcker oljan rakt ner mot fälg-däck-bromsar och under högt tryck när det släpper på riktigt, man kan ha roligare än så.

Om du väljer att dela och byta, kolla så bussningarna inte är slitna och att rören är raka, är bussningarna slitna så börjar det snart läcka igen, detsamma om rören inte är raka och då går det troligen mycket snabbare eftersom man sällan får ihop de exakt som de satt när man delade.

Du kan ha fått in skräp som orsakar läckage, ett vanligt sätt att åtgärda det är att dra runt med bladmått eller därför avsett verktyg för att avlägsna det.
Men menar du att pappret ligger på golvet under hojen? I så fall kan det vara värt att känna om det dreglat gaffelolja på bromsdelarna med.
Och har du läckage så har du fått, eller kommer att få, fel oljenivå i gaffelbenet så att den inte arbetar helt optimalt. Förutom problemen med olja på bromsar och däck då.
Det kan vara värt att få gaffeln servad och oljan bytt ändå, för det är väl mer än två år sedan ändå? :hihi

- Ja jag har fått tipset om bladmått, men eftersom det inte kommit en droppe på 4 dagar nu så undrade jag om det verkligen behövdes ses över. Men men..
Nej inget på bromsar eller däck.
Gaffelservice är ju skitdyrt om jag ändå inte ska känna någon skillnad denna säsongen.

På en usd-gaffel har man inget synligt "svinn", har man det så är något fel.

Kan vara så att tätningarna börjar bli lite torra, kan då fungera bara du kör lite så de får röra sig och får lite olja på sig men är ju samtidigt en markör att det är dags att byta om det är efter kortare stillestånd.

Tjejens hoj var sådan efter vintern, kladdade lite första passet men sen var det inga problem, ha bara noga koll så du vet att det fungerar och är Helt torrt när du ger du ger dig ut, då vet du att den olja som är där är ny när du kommer tillbaka, bromsrengörning och torka torrt.
Kan vara skräp, testa bladmåttstricket. eller dags att byta tätningar(eller som de allmänt kallas, "packboxar").

Usd-gaffeln duschar när de läcker oljan rakt ner mot fälg-däck-bromsar och under högt tryck när det släpper på riktigt, man kan ha roligare än så.

Om du väljer att dela och byta, kolla så bussningarna inte är slitna och att rören är raka, är bussningarna slitna så börjar det snart läcka igen, detsamma om rören inte är raka och då går det troligen mycket snabbare eftersom man sällan får ihop de exakt som de satt när man delade.

- Right. Inget har läckt ned mot bromsarna, utan enbart en tunn hinna på själva gaffelbenet.

Kanske läcker mer när gaffeln rör sig upp o ner. Kan vara en liten repa/stenskott på gaffelbenet.
Vet flera som fruktat första turen när stått en vinter men som sagt då börjar det bli dags för service

- Right. Inget har läckt ned mot bromsarna, utan enbart en tunn hinna på själva gaffelbenet.

Testa med bladmått men fortsätter det så är det dags för tätningar.

Duschen kommer när du bromsar fullt och tätningen ger upp och det vill du inte så se till att byta innan du hamnar i det läget.

Det läcker av naturliga skäl inte särskilt mycket då gaffeln är i vila eftersom ganska lite olja finns vid tätningen, endast en mindre mängd som stänker dit.

Men vid körning stänker det ny olja dit hela tiden.

Tackar för input:en i frågan :)

Ska köra en sväng med inbromsningar, inspektera gaffeln och sedan ställa håjjen över kritvitt papper efter att ha provat med bladmått samt torkat av gaffelbenet.

Så farligt dyrt är det inte att lämna in gaffelbenen för ny olja och radialtätning. Iaf om man lämnar in dem lösa.

Så farligt dyrt är det inte att lämna in gaffelbenen för ny olja och radialtätning. Iaf om man lämnar in dem lösa.

- Det beror på vad som är "farligt" :rolleyes:

(dessutom lär hojen lämnas in rullandes på sina hjul om den ska servas. Det är ju ett helsickes bök att montera ner gaffeln...så sent på säsongen)

Inte så farligt svårt iheller och överhaula själv, finns instruktioner på tuben

Jag hade aldrig bytt förut och gjorde detta på två hojar (en usd, en konventionell) i somras. Instruktionsfilmer på tuben, ett par öl! Tog en kväll ungefär, inte särskilt svårt!

- Det beror på vad som är "farligt" :rolleyes:

(dessutom lär hojen lämnas in rullandes på sina hjul om den ska servas. Det är ju ett helsickes bök att montera ner gaffeln...så sent på säsongen)

Mitt i säsongen fortfarande ju. :hihi men om du tycker priset är viktigt kan du ju fixa själv. ;D

Säkert minst 5 år sen jag lämna in för det men då kostade det iallafall mindre än 2000 kr

Min R1 har samma symtom så jag kollade med verkstan o de vill ha 3500 / båda sidorna om jag lämnar in hojen. Billigare om jag lämnar in gafelbenen.

Oj vad det verkar variera angående priser på gaffelservice. Jag gav 800SEK inklusive olja men utan tätningar för två-tre år sen, när jag senast lämnade in en lös framgaffel. Detta hos märkesverkstad i södra Sverige.

Det är förmodligen överkomligt pris på en nedmonterad gaffel, men det är ett jä*a bök att dona med det nu.
Får se hur jag går vidare. Ska först testa med bladmått, så det inte är något som inte ska vara där.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!