Mitt vänstra ben...gaffelben - oljeläckage?

Hittade räkningen .Det var visst 10 år sen fan vad tiden går. 1600kr kostade det då iallafall

Mina gaffelben klarade sig i ca 2000 mil innan läckaget blev för stort och jag behövde göra gaffelrenovering. Dock fick jag det gjort på garantin utan kostnad. Nu efter ytterligare 1000 mil började det bli mer och mer kladdigt igen, på gränsen till att börja rinna. Denna gången försvann läckaget efter en rensning av tätningarna. Använde inte bladmått, utan en filmremsa som jag klippte till (se bild) och det funkade utmärkt. Blev tätt efteråt. Behöver ju inte vara just film (som kanske inte alla har hemma) utan funkar med vilken tunn och styv plast som helst. Fördelen jämfört med bladmått är att risken är mindre att skada tätningen samt att man får ut smutsen lättare när man får en liten krok att dra ut den med.film.jpg

Jag började med att lossa yttre tätningsringen och göra rent ordentligt med bromsrengöring. Därefter körde jag med filmremsan ett par varv, växelvis åt varje håll. Ny rengöring av gaffelbenet med bromsspray (viktigt att även göra rent yttre tätningsringen ordentligt). Sedan pumpade jag några gånger med fjädringen för att kontrollera att det höll tätt. Det gjorde det, annars hade det bara varit att upprepa proceduren.

Last edited by a moderator:
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...