Mitt vänstra ben...gaffelben - oljeläckage?

Hittade räkningen .Det var visst 10 år sen fan vad tiden går. 1600kr kostade det då iallafall

Mina gaffelben klarade sig i ca 2000 mil innan läckaget blev för stort och jag behövde göra gaffelrenovering. Dock fick jag det gjort på garantin utan kostnad. Nu efter ytterligare 1000 mil började det bli mer och mer kladdigt igen, på gränsen till att börja rinna. Denna gången försvann läckaget efter en rensning av tätningarna. Använde inte bladmått, utan en filmremsa som jag klippte till (se bild) och det funkade utmärkt. Blev tätt efteråt. Behöver ju inte vara just film (som kanske inte alla har hemma) utan funkar med vilken tunn och styv plast som helst. Fördelen jämfört med bladmått är att risken är mindre att skada tätningen samt att man får ut smutsen lättare när man får en liten krok att dra ut den med.film.jpg

Jag började med att lossa yttre tätningsringen och göra rent ordentligt med bromsrengöring. Därefter körde jag med filmremsan ett par varv, växelvis åt varje håll. Ny rengöring av gaffelbenet med bromsspray (viktigt att även göra rent yttre tätningsringen ordentligt). Sedan pumpade jag några gånger med fjädringen för att kontrollera att det höll tätt. Det gjorde det, annars hade det bara varit att upprepa proceduren.

Last edited by a moderator:
*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!