Mitt turbobygge

Inget som bör nämnas ens i bisats?
 
:Bugar

Ska det hållas runt de, eller vill du ladda mer? (kanske dum fråga:va)

/Edit, härlig kick strax efter 7k :D

tackar tackar

jo då det händer lite på dom varven,den pinnar på rätt bra tycker jag.

första körning var med 1 kg i ladd men jag ville höjja liiiite bara så vi provade med 1.3 och den gick tokfett, så det blev ett par pull innan det gick sönder.:tummenupp
körningen i bänkken resulterade till en blåst topplockspackning så den tryckte ut en del kylvatten i det välpolerade bänkrummet,jag var mer orolig för all olja som kom på golvet från vevhusventen än jag var för det som gick sönder.

ikväll tog jag isär o kollade det hade kommit kylvatten i 3 och 4 ans cylindrar och packningen såg skum ut.så imon blir det en ny original packning o spaggetthi pinnbultarna igen så att det blir lite mer åkning i år,sen ska den ju besiktigas innan jag river den till vintern,

vilken helg som avslutades med turbo busa åkning:Bugar tack för att du vågade låna ut hojjen andersson o tack för kräftskivan

ha det:tummenupp
 

Bifogat

  • 029.jpg
    029.jpg
    247.6 KB · Visningar: 186
  • 070.jpg
    070.jpg
    226.6 KB · Visningar: 173
  • 069.jpg
    069.jpg
    229.2 KB · Visningar: 176
  • 068.jpg
    068.jpg
    247.7 KB · Visningar: 168
  • 067.jpg
    067.jpg
    229.7 KB · Visningar: 169
  • 066.jpg
    066.jpg
    229.6 KB · Visningar: 143
  • 065.jpg
    065.jpg
    229.2 KB · Visningar: 159
Tack själv för trevligt sällskap

Passa på att kolla kolvarna nu när du ändå river

Ringländerna är känsliga på dessa kolvar och det vore väl inte kul att skruva ihop om dom skulle ha kolapsat Lite merjobb men det får man ta ibland


Peter


Kolla även cylinder och topp efter sjunkningar
 
imponerande. 309 hk ur en gammel gixxer inte dåligt :tummenupp tur att man ska bygga ny motor i vinter på busan. man kan ju inte ha mindre hk än en gsxr 1100 :D
 
Jäkligt synd det där med packningen. Ett par hekto till o han hade blivit riktigt busig:D

Fått ihop sprutet än?

Jag vill upp o bänka mer!
 
kolvlandet

Halloj

Nu har jag lyft cylinder raden igen och det var som vi misstänkte att det hade kostat inte bara toppackningen utan även ett par kolvar oxå,även skador i cylinderloppet på 2 cylindrar.

Det konstiga är att det var 3 och 4 kolvar som gick förra gången oxå :va
det måste finnas kolvar som håller för lite mer laddtryck hehe,det blir att specialbeställa kolvar i vinter oxå o sen måste carrillo stakarna i sen måste jag ju ha på den portade toppen med andra ventiler o byta till andra kammar o sen på med autronicen

Tiden blir knapp i vinter igen hehe,när den har 400 på hjulet då kommer jag att vara lika glad som en tornado på en campingplats
 

Bifogat

  • 006.jpg
    006.jpg
    246.2 KB · Visningar: 136
  • 005.jpg
    005.jpg
    231.7 KB · Visningar: 124
  • 007.jpg
    007.jpg
    234.6 KB · Visningar: 145
  • 004.jpg
    004.jpg
    230.2 KB · Visningar: 141
  • 003.jpg
    003.jpg
    227.7 KB · Visningar: 135
  • 002.jpg
    002.jpg
    238.7 KB · Visningar: 158
Grattis!
riktigt fina siffror där, måste kännas bra :tummenupp:tummenupp
En fråga, känns det som att man behöver byta/modda swingen när man har så mycket hästar lr funkar det bra ändå :va

.......lika glad som en tornado på en campingplats
appappapp, snodd replik, vad tror du bärgarn säger om han visste att du använde den va?!

imponerande. 309 hk ur en gammel gixxer inte dåligt :tummenupp tur att man ska bygga ny motor i vinter på busan. man kan ju inte ha mindre hk än en gsxr 1100 :D

mmmmm, förstår det. pappa har väl trackat dig hela sommaren för att väcka detta agg va :D
 
Last edited:
Det spelar nog ingen roll vilka kolvar eller stakar du monterar, de kommer också att gå sönder så länge du inte gör något åt detonationen din motor möjligen får utstå. Lite svårt att tyda på de suddiga bilderna men kolvarna ser misstänkt "blästade" ut på insugssidan.

Originalstakar har av flera andra körts i +400 hästar, huvudsaken varvet hålls under 11k. Gjutna originalkolvar är lite sprödare/hårdare (men motstår slitage bättre) än smidda och det är därför de har spruckit mellan kolvringarna.
 
Men det var då själve f*n då!:mad:

Men med autronicet får du ju möjlighet att labba med tändning oxå:tummenupp
 
mmmmm, förstår det. pappa har väl trackat dig hela sommaren för att väcka detta agg va :D[/QUOTE]

så sant ;). mer info kommer i min tråd till vinter.

lycka till med bygge är imponerad :yoparty
 
spikningar

spikade kolvar
 

Bifogat

  • spikad kolv.jpg
    spikad kolv.jpg
    9.1 KB · Visningar: 638
Om du vill hålla budgeten i schack bör du ta reda på om det är spikning eller detonation. Spikning sker med överhettat tändstift eller andra överhettade prylar/hotspots.

Detonation sker när bränsleblandningen inte förbränns jämnt från tändstiftet ut till cylinderväggen utan skapar spontana förbränningar lite varstans och där de sammanstrålar bildas ett enorm momentant övertryck som slår sönder preciis vad som helst. Med så mycket "grå nyans" på prylarna är det detonation som är orsaken.

Spikning kan ske när som helst, ungefär som en gammal förgasarjänkare som inte går att stänga av med tändningen på tomgång. Däremot detonation uppstår enklast vid varvtalet för max vridmoment.
 
Lite märkligt dock när nu bränslet inte rådde nån brist på

Lastläget låg heller inte onormalt högt

Om laddet legat på 1,5 bar eller högre hadde jag blivit mindre förvånad

Det beror ju också på om motorn har gått mindre gynnsamt tidigare, då kan ju haverier visa sig vid last så som i bänken

Märkligt hur som
 
Vad tråkigt :( Hoppas du får ihop den snart igen:tummenupp

hej den ska ihop ikväll igen har ju kolvar över sen förra cylinderraden:tummenupp sen blir det 1 kg i ladd resten av året.ska in o besiktiga den oxå utan turbo.

dessa problemen kommer nog att försvinna när man kan styra tändning o laddtryck med sprutet sen
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top