Mitt turbobygge

hej
jag har ju en tank med avluftning,en slang från ventilkåpan och en som kommer från oljepåfyllningen så jag tror att det e okey

Ser ju riktigt porrig ut..:tuttar

hehe nej den går framlänges jag e helt säker.
idag körde jag burktricket igen,oljan ut från turbon och sen från sugsidan från pumpen,all olja försvann snabbare än den fylldes på,
sen tog jag loss röret mellan kompressorn och plenum o där var det mkt olja.
sen tog jag loss turbon från grenröret o körde och då tog en några minuter innan det slutade att ryka,så jag misstänker att det e något galet med den fina turbon.

ja vad säger man

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/0bLx-tUqpoQ&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/0bLx-tUqpoQ&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Se där, en som har riktig avluftning på grejerna..:yoparty
 
Last edited:
hehe nej den går framlänges jag e helt säker.
idag körde jag burktricket igen,oljan ut från turbon och sen från sugsidan från pumpen,all olja försvann snabbare än den fylldes på,
sen tog jag loss röret mellan kompressorn och plenum o där var det mkt olja.
sen tog jag loss turbon från grenröret o körde och då tog en några minuter innan det slutade att ryka,så jag misstänker att det e något galet med den fina turbon.

Nu har du eliminerat felkällorna pumpen och toppackningen.
Om du hade kört helt utan någon fläns på oljeutloppet ur turbon kunde man eliminerat även den ev felkällan, att flänsen är för trång.

Men det börjar ju kännas som om det är nåt vajsing med tätningarna i lagerdelen.
 
"mycket olja" i rör till plenum alt i plenum låter i mina öron som att turbon inte funkar något vidare. fukta är en grej men det är ju långt ifrån "mycket olja".
 
Last edited:
"mycket olja" i rör till plenum alt i plenum låter i mina öron som att turbon inte funkar något vidare. fukta är en grej men det är ju långt ifrån "mycket olja".

ja mkt vet inte men det var kanske en matsked med oljai kompressorhuset o rann ur plenumemet:näsblod
jag ska lämna in turbon på renovering på måndag så får jag se om dom kan hitta något fel
 

Bifogat

  • CIMG1159.jpg
    CIMG1159.jpg
    235.2 KB · Visningar: 136
  • CIMG1160.jpg
    CIMG1160.jpg
    235.9 KB · Visningar: 127
  • CIMG1161.jpg
    CIMG1161.jpg
    232.3 KB · Visningar: 128
  • CIMG1158.jpg
    CIMG1158.jpg
    232.1 KB · Visningar: 121
ja mkt vet inte men det var kanske en matsked med oljai kompressorhuset o rann ur plenumemet:näsblod
jag ska lämna in turbon på renovering på måndag så får jag se om dom kan hitta något fel

hej

har hämtat turbon igen men det var inga fel på den sa pojken jag pratade med,han sa att man inte ska ha någon restriktor alls det ska inte behövas:vamen men
väl hemma satte jag ihop allt utom att montera kompressorhuset tänkte kolla om det kom olja där när den gick på tomgång,körde säkert i 10 minuter ingen olja kom,monterade resten o sen provkörde.
ingen rök what so ever körde ca 10 mil o den gick fint som fan bara så en turbo hojj kan gå,jag tror att dom gjorde nått med turbon iallafall det kan inte ju laga sig själv:confused:

sen kom regnet han hem precis så det kommer en film på en körning när det e bättre väder,men jag tycker att det e mer lättkörd nu funkar mer som en stor sugmotor med ett otroligt turboklipp än med 16 agget som var mer ketchup o hjulade på minsta ladd.:D

:kramaikväll skål på er
 
Grattis! Den rök ju som fan vid gasavslag tidigare så det är kul att det inte var ett allvarligare fel på den.:tummenupp
 
GÖTT!!!!

Äntligen så är har lön för mödan kommit.

Tror nog allt de gjorde något på "servicen" av agget, men inte törs säg något till dig.
 
turbon

hej
jag nått har ju hänt iallafall åt det bättre hållet:tummenupp
kört en sväng idag o gasat en del,den går väldigt fett när man har växlat o ska ge på igen då tar det nån sekund innan man hör o ser på lambda mätaren att det står rätt till igen.lika så om man har haft full karamell o släpper gasen o motorbromsar då blir det likadant bluddrar lite o sen tar den sig igen.

jag ska sänka nålarna et steg imon o testa igen:va

ha det
 
hej
jag nått har ju hänt iallafall åt det bättre hållet:tummenupp
kört en sväng idag o gasat en del,den går väldigt fett när man har växlat o ska ge på igen då tar det nån sekund innan man hör o ser på lambda mätaren att det står rätt till igen.lika så om man har haft full karamell o släpper gasen o motorbromsar då blir det likadant bluddrar lite o sen tar den sig igen.

jag ska sänka nålarna et steg imon o testa igen:va

ha det

Jag sätter en slant på din kinesiska kungsfjäder du har i dumpen.
Den funkar nog kanon på spruthojar men förgasarhojar ska nog bara ha tillräckligt hård fjäder inte för hård, då trycks soppan upp genom lågfartsmunstyckena vid avslag innan dumpen öppnat.
 
Jag sätter en slant på din kinesiska kungsfjäder du har i dumpen.
Den funkar nog kanon på spruthojar men förgasarhojar ska nog bara ha tillräckligt hård fjäder inte för hård, då trycks soppan upp genom lågfartsmunstyckena vid avslag innan dumpen öppnat.

kan nog ligga nått i det hehe Den fjädern får man kapa rejält


Jag brukar slipa änden mot smärgelskivan på bänkslipen

Trycker man på lite så blir den glödgad och viker ner sig lite så änden på fjädern blir plan

Jag skulle nog även prova att sänka flotörnivåerna något
 
kan nog ligga nått i det hehe Den fjädern får man kapa rejält


Jag brukar slipa änden mot smärgelskivan på bänkslipen

Trycker man på lite så blir den glödgad och viker ner sig lite så änden på fjädern blir plan

Jag skulle nog även prova att sänka flotörnivåerna något

hej
jag har maserat fjädern lite,kapat 2 varv o glödgat änden lite så att den blev rak,det var ju 2 fjädrar med när jag köpte den,en som var väldigt mjuk och en som var väldigt hård.
det är den hårda fjädern som kapats nu men ska jag prova med att kapa ett varv till innan jag ändrar flotörnivaån:Bugar
 
hej
jag nått har ju hänt iallafall åt det bättre hållet:tummenupp
kört en sväng idag o gasat en del,den går väldigt fett när man har växlat o ska ge på igen då tar det nån sekund innan man hör o ser på lambda mätaren att det står rätt till igen.lika så om man har haft full karamell o släpper gasen o motorbromsar då blir det likadant bluddrar lite o sen tar den sig igen.

jag ska sänka nålarna et steg imon o testa igen:va

ha det

Har haft det problemet med min förut,fick sedan se att jag hade 0,5 i soppatryck efter mätning.Ställde sedan om till 0,1-0,2 då var problemet borta./wachen
 
Har haft det problemet med min förut,fick sedan se att jag hade 0,5 i soppatryck efter mätning.Ställde sedan om till 0,1-0,2 då var problemet borta./wachen

aha bra att veta ska kolla det med en gång,sticker ner i garaget nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu:D

det var exakt 0.3,ska prova imon o sänka trycket:tummenupp
 
Last edited:
oj oj oj

Denna tråd är det bästa jag läst på länge.
Läst den nu under ett par dagar.
Fattar inte så mkt men alla ni som kan ngt om detta ämne får det att låta intressant ändå.

Ska bli kul att se vad bänken säger när allt lirar som det ska.

bra tråd och bra jobb peter!!!:Bugar:klappar
 
Denna tråd är det bästa jag läst på länge.
Läst den nu under ett par dagar.
Fattar inte så mkt men alla ni som kan ngt om detta ämne får det att låta intressant ändå.

Ska bli kul att se vad bänken säger när allt lirar som det ska.

bra tråd och bra jobb peter!!!:Bugar:klappar

tackar tackar
kul att du orkade o la ner din tid på min hojj,mycket babbel ibland men jag har ju lärt mig en del med tiden oxå.bänkkörning känns både kul och lite brrrrrr , tänk om kommer upp som första i hjärnan
det kanske bara ger 200 på hjulet känslan.
håller tummarna i allafall
mvh pain in the a...
 
dumpventilen

hej

idag har jag provat lite olika grejjer,men inget gav nån skillnad

sänkt trycket till 2 hekto det var 3 innan.
bytt fjäder i dumpen till den tunna men då stog dumpen öppen på tomgång,svarvade en distans på 7 mm provade igen.
gick ännu sämre

imorgon blir det att prova dem gamla hederliga bosch dumpen,ska svarva en distans så att jag kan montera den på den gamla dumpens plats o använda v bandet också.ger inte det nån skillnad ska jag ta bort förgasarna o plenum o göra som farbror andersson rekomenderade med att sänka flotörnivån

vi får se imon
 
Dumpventil

Halloj

Nu har jag provat lite olika grejjer igen för att få hojjen att gå bra,fick prova en greddy dump men det blev lika illa som med tialkopian med tunna fjädern.jag funderade en stund o tänkte att jag bara hade provat med lättare fjädertryck och inte åt andra hållet alls.

Isär med grejjerna igen o monterade den kinesiska kungsfjädern tillsammans med 7 mm distans(hade nog kapat o glödgat den för mycket
iväg o provköra o se den gick riktigt bra nu,nästa problem var det höga lambda värdet på lite gas just så där man bara rör gasen lite
(det händer även mig):tummenuppdär visade mätaren 11-12 ung försökte prova med luftskruvarna men det hände inget 4 varv ut.

Sänkte nålarna ett steg och fick istället värden på 13 och den svarade mkt bättre på gasen oxå ut o körde 18 mil o kanske 12 på slangen he he he fan vad den drar soppa då kanske lika törstig som ägaren.

Nu står hojjen hos bromsbänkspojken han har lovat att riva av den innan lördag,det ska bli riktgt spännade att se om den håller och hur mååååååånga kusar det blir:banana

ha det
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top