Mitt turbobygge

Har du ändrat pitot, soppatryck, sopparegulator

samma regulator som förra året.samma grundtryck på soppan ca 0,2 0.25 pitoten e ju ny i det nya tryckröret,med det som är ändrat på förgasarna är att trycket från plenumet till trycksättningen under membranet inte är det där t stycket mellan 1,2 och 3,4.
jag borrade istället håll från (bellmouthen)till under membranet och pluggade där t stykena satt.
fattar du nått:va
 
samma regulator som förra året.samma grundtryck på soppan ca 0,2 0.25 pitoten e ju ny i det nya tryckröret,med det som är ändrat på förgasarna är att trycket från plenumet till trycksättningen under membranet inte är det där t stycket mellan 1,2 och 3,4.
jag borrade istället håll från (bellmouthen)till under membranet och pluggade där t stykena satt.
fattar du nått:va

Svara nu ärligt Peter, har du varit dum mot hojjen?
Om du har det så gå ner och prata lite med den, det brukar funka.
 
hmmm...... kan bara säga att jag lider med dig just nu.....:krama
 
samma regulator som förra året.samma grundtryck på soppan ca 0,2 0.25 pitoten e ju ny i det nya tryckröret,med det som är ändrat på förgasarna är att trycket från plenumet till trycksättningen under membranet inte är det där t stycket mellan 1,2 och 3,4.
jag borrade istället håll från (bellmouthen)till under membranet och pluggade där t stykena satt.
fattar du nått:va

Felet är väl där du sist ändrade, du har ju bytt förgasare.
Är du säker på att de inte är slut?

Hålet du borrade..? Kanske inte e bra. Den enda gången man ska borra e väl när man ska ta loss en popnit :confused:
 
Det är kul med MS DOS!!!





.....NOOOOOOOT!!!!

samma regulator som förra året.samma grundtryck på soppan ca 0,2 0.25 pitoten e ju ny i det nya tryckröret,med det som är ändrat på förgasarna är att trycket från plenumet till trycksättningen under membranet inte är det där t stycket mellan 1,2 och 3,4.
jag borrade istället håll från (bellmouthen)till under membranet och pluggade där t stykena satt.
fattar du nått:va


Men om du tar trycket under membranet från bellmouthen och trycket över membranet från bellmouthen så blir inte skillnaden i tryck tillräckligt stor när spjället är helt öppet så då borde trottlarna åka ner.

bara en ide att bolla med
 
Last edited:

Bifogat

  • CIMG0926.jpg
    CIMG0926.jpg
    225.3 KB · Visningar: 97
  • CIMG1032.jpg
    CIMG1032.jpg
    217 KB · Visningar: 99
  • CIMG1033.jpg
    CIMG1033.jpg
    217.9 KB · Visningar: 96
  • CIMG1034.jpg
    CIMG1034.jpg
    219 KB · Visningar: 96
Om vi ska prata pitotrör så e väl inte storleken så viktig jämfört med plaseringen.
Jag tror felet e röret, för hög gashastighet där det sitter, resulterar i att soppan trycks upp vid minsta laddtryck.
 
Om vi ska prata pitotrör så e väl inte storleken så viktig jämfört med plaseringen.
Jag tror felet e röret, för hög gashastighet där det sitter, resulterar i att soppan trycks upp vid minsta laddtryck.

hej
tror att jag ska prova att plugga slangen från pitoten i båda ändar o se om det blir bättre ,den borde ju gå snålt då
 
hej
tror att jag ska prova att plugga slangen från pitoten i båda ändar o se om det blir bättre ,den borde ju gå snålt då

Om du pluggar eller stryper luftflödet från pitotröret så borde den fungera bra upp till 0.2bar ladd sedan tappar du soppan
(grundtryck bränsle 0,2bar)
Min var fruktansvärt kännslig hur röret satt i luftflödet.
löser du detta blir du ensam turbohoj till trollhättan i helgen

Lycka till, ring om du vill brainstorma
 
Tjo!
Nu är jag på gång med en heeelt OT fråga igen (börjar fan bli mitt signum). Du kör ju 6-kolvsoken där men har originalskivorna kvar.
Har du verkligen fullt anligg över hela klossen lr är klossarna någon mm utanför periferin på skivan? Hänger du med vad jag menar, det blev ju krångligare att förklara det än att tänka det lixom :va:D
 
Om vi ska prata pitotrör så e väl inte storleken så viktig jämfört med plaseringen.
Jag tror felet e röret, för hög gashastighet där det sitter, resulterar i att soppan trycks upp vid minsta laddtryck.

Håller nog med där,storleken i pitoröret ändrar motorkaraktären,men sätter man ingången fel så kan det bli problem,ju längre bort från plenum den sitter så brukar det bli skitstora munstycken eller oren gång ,det tog ett tag för turbotrimmarna i norr i form av herr Marklund på 80 talet innan de kom på varför det var så svårt att få hojarna att gå rent./wachen
 
6 kolvsok

hej
jag har inte tänkt på det när jag köpte hojjen så var det som det är nu med bromsarna,men kollar gärna åt dig krille.

nu har jag ändrat tillbaka förgasarna som dom var förra året utan borrningen under membranet och trycksatt dom som det var innan,nu går den som ett as är det nån som vill dra eller:tummenupp

fan va fort man glömmer hur galet det är med turbo på mc,stegrar slangar pyser spinner man vet inte hur det ska gå när man gasar men nått sjukt händer i kroppen iallafall meeeeeeeeeeeeeeeeeeer:Bugar

nä nu ska jag köre en sväng hörs sen:krama
 
hej
jag har inte tänkt på det när jag köpte hojjen så var det som det är nu med bromsarna,men kollar gärna åt dig krille.

nu har jag ändrat tillbaka förgasarna som dom var förra året utan borrningen under membranet och trycksatt dom som det var innan,nu går den som ett as är det nån som vill dra eller:tummenupp

fan va fort man glömmer hur galet det är med turbo på mc,stegrar slangar pyser spinner man vet inte hur det ska gå när man gasar men nått sjukt händer i kroppen iallafall meeeeeeeeeeeeeeeeeeer:Bugar

nä nu ska jag köre en sväng hörs sen:krama

Toppen! skam den som ger sej,ta det försiktigt nu bara i vårvädret./wachen:)
 
Tjo!
Nu är jag på gång med en heeelt OT fråga igen (börjar fan bli mitt signum). Du kör ju 6-kolvsoken där men har originalskivorna kvar.
Har du verkligen fullt anligg över hela klossen lr är klossarna någon mm utanför periferin på skivan? Hänger du med vad jag menar, det blev ju krångligare att förklara det än att tänka det lixom :va:D

Det är ju original med 6 kolvsok eller har jag fel!!!
Om det nu är så, vad menar du??

Det borde ju passa som handen i handske, kan ju inte passa från original.

Hade själv 6 kolvs på min 750 -95a.

Det hjälpte med lite "brainstorming" på arbetstid. :banana

Törs du erkänna att den inte gick fet heller utan torr?? :tungan

Bra att det funkar för dig nu, äntligen.
 
Last edited:
Det är ju original med 6 kolvsok eller har jag fel!!!
Om det nu är så, vad menar du??

Det borde ju passa som handen i handske, kan ju inte passa från original.

Hade själv 6 kolvs på min 750 -95a.

Det hjälpte med lite "brainstorming" på arbetstid. :banana

Törs du erkänna att den inte gick fet heller utan torr?? :tungan

Bra att det funkar för dig nu, äntligen.

hehe snålt som fan,trottlarna flög ju ner när det skulle laddas på jaja jag hade fel:tummenupp

men jag får den inte att sluta ryka olja,det är olja även i kkkompressorhuset,idag på turbomeetingen hemma hos ellfors så gick den ett par mil sen var stiften igensatta,så det blev att bli sjutsad hem o hämta bussen och hämta hojjen.

kan man kolla lager huset på nått sätt varför det blir som det blir eller ska jag bygga en ny catchtank först och sen misstänka turbon.

annars går den bra:banana
 
Grattis att det funkar som det skall :) testade en s1000rr igår gick som aset. Med +100 hk till måste det vara helt sinnesjukt :p
 
hehe snålt som fan,trottlarna flög ju ner när det skulle laddas på jaja jag hade fel:tummenupp

men jag får den inte att sluta ryka olja,det är olja även i kkkompressorhuset,idag på turbomeetingen hemma hos ellfors så gick den ett par mil sen var stiften igensatta,så det blev att bli sjutsad hem o hämta bussen och hämta hojjen.

kan man kolla lager huset på nått sätt varför det blir som det blir eller ska jag bygga en ny catchtank först och sen misstänka turbon.

annars går den bra:banana

Fan va roligt att den fungerar. :yoparty
 
hehe snålt som fan,trottlarna flög ju ner när det skulle laddas på jaja jag hade fel:tummenupp

men jag får den inte att sluta ryka olja,det är olja även i kkkompressorhuset,idag på turbomeetingen hemma hos ellfors så gick den ett par mil sen var stiften igensatta,så det blev att bli sjutsad hem o hämta bussen och hämta hojjen.

kan man kolla lager huset på nått sätt varför det blir som det blir eller ska jag bygga en ny catchtank först och sen misstänka turbon.

annars går den bra:banana

Ja du bör ha avluftningstanken nära turbon och med grovt rör därimellan
Samt med korrekt fall ( höjdskillnad)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top