Mitt turbobygge

Grattis! Det var skumt att den inte gav mer effekt innan men var kammarna så feltimade är det inte så konstigt.
 
KKK24 som sitter original på Audi S2 osv går att få billigt skick begagnat om det är av intresse. Köpte själv en för 1200:- som var i nyskick.

Kan ju dock varna vid att dem kallas för växellådsdödare. Brukar bli bra med ketchup i dem till s2 vart fall men det kanske går att motverka eller så?!

vet själv när jag bytte till kkk26/27 med 8ans avgashus så vart min s2a så jävla mkt mer lättkörd och lenare i registret. Den upplevdes nästan "svagare" men hade 100hk mer i bagaget.

Gillar du ketchup kan du ju kolla på en rs2 turbo. än värre... 24/26 om jag inte minns fel. ger 70hk mer än 24an men ännu mer ketchup :D


Hej
Idag har det varit turbomöte i torslanda vi ( ellfors ) tajmade mina kammar han kom med alla olika sorters klockor magnethållare o gadjets så av med tank, ventilkåpan o börja mäta insugskammen stod på 93 grader avgaskammen 110 och jag som trodde att jag har gjort allt rätt men med facit i hand så ska man alltid dubbelkolla allt att mäta är att veta.

Sen skulle vi ändra kammarna då var en skruv till drevet på insuget rätt lös tur att man använde gänglåsning jag har ändå kört nästan 900 mil i år brrrrr tänk om den lossat:näsblod.så nur står kammarna så nära som man kan komma 105/105,imorgon ringer jag o ska få den bromsad igen så ska vi se hur mycket det här gjorde.

funderar på att sälja turbokitet o bygga allt nytt,grenrör,plenum,returtank från turbon,avgassystem allt utom emtespumpen inte för att hojjen går dåligt men för att ändra på lite saker som större turbo mer effekt he he he
jag har kollat på en som heter Garrett GT30/71 men kanske en kkk 24 är bättre eller enklare att få till det med så att allt lirar
jag måste ju ha något att göra i vinter. behöver lite råd så kom igen så spånar vi ihop hur jag ska göra

flu var oxå o hälsade på

tack för en trevlig dag gubbar

Håller med. 300 kusar är ett måste när man är så nära ;)

Grattis:cpparty:cpparty

Orkar inte biltema turbon mer än 1,2 bar?

Lite mer ladd så är du ju över 300 kusar:yoparty
 
Last edited:
KKK24 som sitter original på Audi S2 osv går att få billigt skick begagnat om det är av intresse. Köpte själv en för 1200:- som var i nyskick.
Gillar du ketchup kan du ju kolla på en rs2 turbo. än värre... 24/26 om jag inte minns fel. ger 70hk mer än 24an men ännu mer ketchup :D



blanda inte in den gamla sopp kkk'n, s60r agget är det som åsyftas:tummenupp
 
Grattis Peter, men ta nu inte förliten turbo när du fortsätter i vinter.

hej
det känns skönt att jag fick veta att den går bra nu:tummenupp
nu blir det en kkk 24 som ska hjälpa till o få effekten över 300 strecket utan några problem,kan man göra något åt 3 ans växel så att den pallar kraften lite bättre man vill ju inte meka så mycket och att det brukar bli dyrt när det går sönder.

Är det någon som har volvos reservdels nummer på kkk 24

tack för hjälpen nu börjar jakten på alla roliga grejjer:D
 
Vad ger sig först när man börjar närma sig 300 kusar på den vattenkylda?

Koppling, växellåda, kolvar, dragstängerna?

hej
det känns skönt att jag fick veta att den går bra nu:tummenupp
nu blir det en kkk 24 som ska hjälpa till o få effekten över 300 strecket utan några problem,kan man göra något åt 3 ans växel så att den pallar kraften lite bättre man vill ju inte meka så mycket och att det brukar bli dyrt när det går sönder.

Är det någon som har volvos reservdels nummer på kkk 24

tack för hjälpen nu börjar jakten på alla roliga grejjer:D

Motospeed undercuttar växellådan för en billig peng:tummenupp
 
Last edited:
Du ska INTE ha volvo agget

Köp Marklunds motsvarande, Dessa har bättre lagerhus och tätningar

Med volvo agget så ber man om problem ( oljeryyyk)

Jag körde 320 hk ur en 96a för många år sedan utan haverier
 
Du ska INTE ha volvo agget

Köp Marklunds motsvarande, Dessa har bättre lagerhus och tätningar

Med volvo agget så ber man om problem ( oljeryyyk)

Jag körde 320 hk ur en 96a för många år sedan utan haverier

hej
blir det 320 denna gången då :Bugar:yoparty:D:tummenupp men över 300 ialla fall
blir det oljeryk även med emtes pumpen och om jag köper från mcx vad heter agget eller kanske ännu bättre att du har ett liggande heheh
 
hej
blir det 320 denna gången då :Bugar:yoparty:D:tummenupp men över 300 ialla fall
blir det oljeryk även med emtes pumpen och om jag köper från mcx vad heter agget eller kanske ännu bättre att du har ett liggande heheh


Är väl MCX 400

Har du pratat med Crister i säve , Han kan hjälpa dig med agg
 
Turboryk

Du ska INTE ha volvo agget

Köp Marklunds motsvarande, Dessa har bättre lagerhus och tätningar

Med volvo agget så ber man om problem ( oljeryyyk)

Jag körde 320 hk ur en 96a för många år sedan utan haverier

Hade själv inga problem vare sej med 16t eller k24 agg från volvo,
med min förra uppset. Ett grenrör med 16t agg som Marklund hade byggt
och ett grenrör med k24 som Ronny Nordgren hade tillverkat,
grenrören var högt byggda
så att centrum på turboaxeln låg ovan oljenivå. Oljereturen gick med
en 90 gradig böj upp i oljetråget/pluggen, funkade kanon./wachen:)
 
Last edited:
Hade själv inga problem vare sej med 16t eller k24 agg från volvo,
med min förra uppset. Ett grenrör med 16t agg som Marklund hade byggt
och ett grenrör med k24 som Ronny Nordgren hade tillverkat,
grenrören var högt byggda
så att centrum på turboaxeln låg ovan oljenivå. Oljereturen gick med
en 90 gradig böj upp i oljetråget/pluggen, funkade kanon./wachen:)

hej
jag kör med emtespumpen så det kanske kan gå i allafall men det verkar ju som du har fått det att funka riktigt fint på dina byggen
kanske det är värt ett försök för det skiljer lite i pengarjag kan komma över ett volvo agg för halva pengarna ungefär.

mvh peter
 

Bifogat

  • HPIM1398.JPG
    HPIM1398.JPG
    177 KB · Visningar: 177
Last edited:
Volvo agg

hej
jag kör med emtespumpen så det kanske kan gå i allafall men det verkar ju som du har fått det att funka riktigt fint på dina byggen
kanske det är värt ett försök för det skiljer lite i pengarjag kan komma över ett volvo agg för halva pengarna ungefär.

mvh peter
Hej.
Mitt k24 agg som jag hade då var från en s60r.
Min nuvarande uppsättning med mcx 550 agg krävde oxå
en emtes pump och cathtank för att turbon sitter för långt ner
med nytt grenrör & tial 44an.Tror att om man ligger på gränsen
med oljenivå/turboaxel så får man palla upp framhjulet när hojen
står still ett tag om den ryker vid uppstart./wachen:)
 
hej
jag kör med emtespumpen så det kanske kan gå i allafall men det verkar ju som du har fått det att funka riktigt fint på dina byggen
kanske det är värt ett försök för det skiljer lite i pengarjag kan komma över ett volvo agg för halva pengarna ungefär.

mvh peter

ser mycket snyggt ut. gillar alla eloxiderade grejor :tummenupp
 
Tjenare Peter

Om du säljer min hoj så kan du få ett skruvstycke som bonus.
Det lutar åt kompressor i Porschen.
 
Tjenare Peter

Om du säljer min hoj så kan du få ett skruvstycke som bonus.
Det lutar åt kompressor i Porschen.

hej
vad gör man inte för ett skruvstycke det är inte lätt o sälja hojjar nu
jag har ställt ut min hayabusa på yamaha center och så har jag o wingen varit i tyskland i helgen jag bjöd på öl så nu blir den såld denna veckan ( not

porsche jag måste komma o hälsa på:Bugar
 
Last edited:
hej
vad gör man inte för ett skruvstycke det är inte lätt o sälja hojjar nu
jag har ställt ut min hayabusa på yamaha center och så har jag o wingen varit i tyskland i helgen jag bjöd på öl så nu blir den såld denna veckan ( not

porsche jag måste komma o hälsa på:Bugar

Du e välkommen, slå en signal innan du kommer så sätter jag på kaffet.

Jag säjer bara Eaton M112
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top